Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Biobavlna je zatím vzácná, ale roste

28.04.2012  |  zdroj: Marketing & Media  |  45× přečteno      vytisknout článek

Organická bavlna, pěstovaná bez agrochemie a dětské práce, se prosazuje na trhu.

Podíl organické na celkové produkci bavlny byl v roce 2010 jen 1,1 procenta. To uvádí zatím poslední výroční zpráva neziskové globální organizace Textile Exchange, usilující o vyšší využívání organické bavlny na celém světě. Zdá se to málo? Ve zprávě se ale také dozvíme, že od roku 2001 vzrostl celkový objem obchodů s výrobky z biobavlny z 241 milionů USD na čtyři miliardy v roce 2009. V roce 2010 její produkce stoupla proti předchozímu roku o dalších patnáct procent a podle předpokladů nárůst bude pokračovat.

Ideální pro všechny

Jen pro jistotu uvedeme stručnou charakteristiku organické bavlny. Pěstuje se a zpracovává k přírodě šetrnými postupy, je při ní zamezeno práci dětí a dělníkům musí být zabezpečeny sociálně spravedlivé podmínky. Jak se nepoužívání agrochemie, umělých hnojiv či syntetických barviv projeví na výsledném produktu? Oděvy mají vyšší jemnost než ty z běžné bavlny, což jejich majitelé ocení už dotykem rukou. Výsledkem nepřítomnosti jakýchkoliv chemikálií je nealergičnost materiálu a s nadsázkou se tak dá říci, že lidé postižení různými typy alergií si konečně mají co obléknout. Celý ekořetězec od využití vhodných odrůd bavlny a správné péče o pole až po zabalení výrobku musí dále podpořit i samotný spotřebitel tím, že oděv pere v ekologických pracích prostředcích. Z tkaniny pak do pokožky nepronikají žádné toxické látky.

Ten pravý reklamní textil

Je-li pravdou, že na výrobě textilu má bavlna podíl asi třetinový v rámci přírodních materiálů, dá se předpokládat, že podobně tomu bude i u textilu s předponou eko. Zájem o něj je na západ od našich hranic a zvláště pak za Atlantikem v USA značný. Také u nás se zvolna, ale jistě blýská na lepší časy a trh s reklamními předměty tento trend reflektuje. Pro odběratele reklamního textilu z organické bavlny, která se pěstuje a zpracovává v exotických destinacích, je důležitá garance, že oděv je skutečně vyroben z deklarovaného materiálu.

Některé nadnárodní oděvní společnosti mají pro produkci textilu z organických vláken vlastní standardy. Samozřejmě existuje řada nezávislých kontrolních institucí, ale pro potřeby článku zmíníme Global Organic Textile Standard (GOTS). Standard této skupiny je uznáván nejen v rámci EU, ale v celém světě a určuje jasná pravidla v celém dodavatelském řetězci.

Společensky odpovědná

Pro reklamní oděv z biobavlny je jistě vhodné použít i ekologické technologie brandingu, optimálními jsou výšivka, nášivka nebo tkaný lebel. Výrobek zbývá zabalit do speciální krabice z recyklovaného papíru a předmět je připraven sdělit příjemci poselství společenské zodpovědnosti dárcovské firmy.

Přesně takovým bylo například tričko pro české zastoupení farmaceutické společnosti Astellas Pharma Inc. a jmenovitě její produkt Vesicare, který je citlivý k pacientům stejně, jako organická bavlna trička k pokožce obdarovaného. Tento reklamní předmět z dílny naší firmy získal první místo v soutěži POPAI Awards a třetí ve Hvězdě 3D reklamy za loňský rok.

Jednou nebude takové tričko ničím výjimečné, protože běžnou bavlnou bude míněna právě organická. Bavlna, jak má být.

Oděvy z organické bavlny jsou mnohem jemnější než ty z běžné bavlny, což jejich majitelé ocení už dotykem ruky. Díky nepřítomnosti chemikálii by měly být tyto oděvy vhodné i pro alergiky.

Libor Šupich, Blue Arrow International


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist