Geneticky upravené osivo se v USA šíří bez kontroly

26.02.2004  |  zdroj: HN  |  126× přečteno      vytisknout článek

Geneticky upravené osivo se v USA šíří bez kontroly Geneticky upravené plodiny se nekontrolovatelně šíří do standardních ve větším množství, než se dosud předpokládalo. K tomuto závěru dospěla studie renomované americké nevládní organizace Unie znepokojených vědců (UCS), jejíž výsledky byly tento týden zveřejněny.
UCS nechala ve dvou nezávislých laboratořích testovat volně nakoupené vzorky semen tří v USA nejrozšířenějších plodin, které jsou geneticky upravovány - kukuřice, sóji a řepky. Vzorky měly být ovšem standardní, bez obsahu geneticky upraveného materiálu. Z šestatřiceti vzorků více než dvě třetiny ovšem takový materiál obsahovaly, navíc, nad tolerované množství, což je mnohem více, než se odhadovalo v minulosti.
UCS uvádí, že vybrané vzorky jsou jen příkladem, a vyzvalo americké federální úřady, aby zpřísnily pravidla pro kontrolu geneticky upravených plodin, které se jinak začnou neomezeně šířit. Mohou ohrozit americký vývoz zemědělských produktů i zdraví obyvatel.
Přírodní plodiny mohou například ohrozit upravené rostliny, které se ale pěstují pro průmyslové použití a nejsou vhodné ke konzumaci člověkem. \"Dokud nebudou udělány další testy, je předčasné tvrdit, že geny z průmyslových plodin či z testovacích polí mohly nakazit běžné, geneticky neupravené plodiny určené k jídlu,\" uvedla spoluautorka zprávy Jane Risslerová z UCS.
Kritici geneticky upravených plodin tvrdí, že není jasné, jaký mají dopad na zdraví člověka a jak se mohou chovat ve volné přírodě. Ke komerčním účelům dosud povolilo pěstovat takové plodiny jen osm států na světě.
Dopad na americký vývoz není vyloučen, protože Evropská unie i další státy odmítají potraviny z geneticky upravených plodin. EU například povoluje dovážet potraviny s maximálním podílem 0,9 procenta geneticky upravených plodin. Americké výrobky musí být přesně označené podílem geneticky upravených produktů, což při jejich nekontrolovaném šíření není možné.
\"Nálezy UCS patří k rostoucímu počtu důkazů o tom, že nelze zabránit šíření geneticky upraveného materiálu do životního prostředí,\" řekl Ben Lilliston, mluvčí Institutu pro zemědělskou a obchodní politiku z amerického Minneapolisu, který propaguje rozvoj venkova a rodinných farem. \"Dopad na obchod to může mít obrovský.... USA by se tak mohly ocitnout v pozici, kdy veškerý vývoz budou muset označovat jako geneticky upravený. USA už tak přišly o velký podíl vývozu kukuřice.\"
\"Kvůli vývozu musí získat kukuřice už v USA příslušný certifikát, a kontrolována je také v zemi dovozce,\" vysvětluje analytik společnosti Colosseum Jiří Šťastný, proč by se chybně označená produkce nemusela na evropský trh vůbec dostat.
Přední česká firma obchodující s obilím Agropol odhaduje, že nový objev obchod s Evropskou unií ovlivnit nemusí. \"Většina rostlinné produkce z USA je už stejně geneticky modifikovaná, takže na evropský trh to vliv zřejmě mít nebude. Je to spíš ostuda pro dotčené americké firmy, že nedokázaly - nebo nechtěly - své zboží řádně označit,\" říká mluvčí Agropolu Jolana Procházková.
V USA je nyní osmdesát procent veškeré pěstované sóji geneticky upravené, podíl takové kukuřice je čtyřicet procent. Američané dosud tvrdí, že věří svým regulačním agenturám. Kritici z UCS ovšem tvrdí, že kontrola je nedostatečná a měla by se zpřísnit. Federální agentury například nedělají rozdíl mezi geneticky upravenými a neupravenými produkty a odmítají podle kritiků připustit, že by upravené plodiny mohly být jakkoli nebezpečné.
Ministerstvo zemědělství a další vládní orgány podle listu Washington Post závěry zprávy UCS zatím studují a odmítly se k nim vyjádřit. \"Jejich argumentace byla dosud velmi slabá s malou vědeckou podporou,\" tvrdí Lilliston.