Jak ohrožují genetické úpravy životní prostředí (2. část)

30.04.2004  |  124× přečteno      vytisknout článek

Jak ohrožují genetické úpravy životní prostředí (2. část) Dokončení problematiky rizik, která představují geneticky upravené organismy pro životní prostředí.

Větší používání pesticidů

Existuje obava, že rostliny odolné proti herbicidům mohou vést k jejich většímu používání. Farmáři totiž mohou používat více herbicidů bez obav z ohrožení svých plodin. Plevely na těchto polích se pak mohou stát odolnými a vyžadovat použití většího množství chemikálií.

Méně biodiverzity

GM rostliny odolné proti herbicidům a insekticidům mohou rovněž urychlit už tak značné vymírání rostlinných a živočišných druhů. Snižování genetické rozmanitosti může mít významné důsledky, například zmenšení zdroje pro vývoj nových léků. Dokonce i výroba samotných potravin může být ohrožena genetickým inženýrstvím, protože genetická základna zemědělství bude zmenšena. Toto riziko nabude významu zejména až se GM plodiny dostanou do Asie, Afriky a Latinské Ameriky, které jsou centrem jejich diverzity.

Rozmanitost druhů je zásadní pro zlepšování a adaptaci odrůd. Napříkad pokud zaútočí škůdce, pěstitelé budou hledat ty odrůdy, které přežily. Ale moderní zemědělství má tendenci pěstovat jen jedinou odrůdu na velké ploše. To vede ke ztrátě cenných druhů a nebezpečí zničení celé úrody jediným škůdcem, jak se stalo v 19. století v Irsku. GM semena budou posilovat trend pěstovaní malého počtu standardních odrůd, které budou zranitelnější. Syndrom náhlé smrti, onemocnění houbou, která napadla GM sóju v USA v roce 1998, může být předzvěstí vecí příštích.

Existují rovněž náznaky, že GM plodiny mohou poškozovat užitečné organismy, například Slunéčko sedmitečné. Skotská studie ukázala, že slunéčka, která pojídala mšice na GM rostlinách úmírala dříve a kladla méně vajíček. Podobné údaje byly zjištěny i v jiných studiích u odlišných užitečných druhů. V novinových titulcích se pak objevilo zjištění, že plodiny produkující Bt toxin mohou zabít Monarcha stěhovavého, který je v jakýmsi americkým národním motýlem.

Poškození organického zemědělství

Přesun genů z GM plodin do ostatních rostlin hrozí znečištěním organického zemědělství. Britská studie ukázala, že vítr a včely mohou zanést kukuřičný pyl mnohem dále než se běžně předpokládá. V takovém případě by bylo pro organické farmáře na přilehlých farmách stále obtížnější prohlašovat své potraviny za prosté GM.

Jak se množí důkazy o rizicích, které mohou GM plodiny působit životnímu prostředí, některé spotřebitelské organizace volají po opatrnosti. Ve Velké Británii usiluje Consumers\' Association o zastavení pěstování GM plodin, dokud nebudou zjištěny pravděpodobné důsledky a určeny přiměřené záruky.

Jiné britské organizace volají po moratoriu na pěstování a prodej GM plodin a potravin na dobu až pěti let. Tvrdí, že je třeba určitá doba, aby bylo možno reagovat na drtivý nesouhlas veřejnosti s genetickým inženýrstvím a nepřiměřenost bezpečnostních regulací v oblasti zdraví a životního prostředí.

sestaveno podle zprávy \"GM Foods - the facts and the fiction\" vydané Consumers International, 2000