Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Biodiesel je dražší než nafta

22.08.2005  |  zdroj: Podniky a trhy  |  127× přečteno      vytisknout článek

Biodiesel je dražší než nafta Drtivý účinek zdražování ropy na provoz motorových vozidel zvyšuje šance výrobců alternativních pohonných hmot, zejména v Evropě, Spojených státech i v některých asijských zemích.
Dosud je ovšem výroba biodieselu a biolihu stále o něco nákladnější než produkce nafty či benzínu. Je tomu tak i proto, že dosud se ekologická paliva až na výjimku Brazílie nevyrábějí ve velkém, takže nelze využívat výhod vysokého odbytu.
Dalším faktorem, který pohání zájem o alternativní pohonné hmoty, jsou stále náročnější ekologické normy. Například letos v červenci začaly evropské automobilky vyjednávat s Evropskou unií, aby odložila platnost zákona o ekologičtějším pohonu vozů, který má vstoupit v platnost kolem roku 2008.
Tlak na ekologicky čistší vozy vzrůstá i ve Spojených státech. Hlavy všem automobilovým výrobcům zamotává hlavně americký stát Kalifornie, který má nejpřísnější normy. Automobilky většinou hledají východisko v konstrukci motorů, které jsou k přírodnímu prostředí ohleduplnější.
Jedním z řešení je šíření takzvaných hybridních aut ve Spojených státech, Japonsku a díky prodejní ofenzívě japonské společnosti Toyota také v Evropě a v Česku.
Jejich přínos je v tom, že mají dva motory, výbušný a elektrický, které se podle terénu střídají v pohonu, přičemž elektrický získává energii zdarma za jízdy.
Alternativní pohonné hmoty snižují množství škodlivých zplodin, například u bionafty klesají imise kysličníku uhličitého ve srovnání s naftou či benzínem skoro o osmdesát procent.
V Evropě je průkopníkem těchto paliv Francie, která už v devadesátých letech zavedla výrobu biodieselu z řepky olejky, zvaného diester. V pětiprocentním poměru jej míchají do nafty. U městských autobusů se tento podíl bionafty na pohonné směsi zvyšuje dokonce až na třicet procent. Tamní automobilky, především Renault a Peugeot vyrábějí nákladní vozy, které už jsou certifikovány na příměs biodieselu. A probíhají tam pokusy o zvýšení poměru alternativního paliva na polovinu obsahu nádrže.
Jistým paradoxem je, že k výrobě biolihu a biodieselu, těchto ekologicky čistých a jeduprostých paliv, se spotřebuje více elektrické energie než v ropných rafinériích.
Brazílie se proslavila tím, že již v osmdesátých letech začala používat k pohonu biolíh, na který tam jezdí většina aut. Letos v březnu zahájila provoz rafinérie na biodiesel s kapacitou 12 miliónů litrů ročně. Jako suroviny využívá slunečnicová semena a sójové boby.
Málokdo ví, že vynálezce naftového motoru Rudolf Diesel ve svém původním modelu použil k pohonu biodiesel vyrobený z arašídů. Stalo se tak 10. srpna 1893 a tento den byl podle internetové encyklopedie Wikipedia dokonce vyhlášen Mezinárodním dnem biodieselu.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist