Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Problém Unileveru: z Evropy mizí olej z řepky

08.11.2005  |  zdroj: Podniky a trhy  |  133× přečteno      vytisknout článek

Problém Unileveru: z Evropy mizí olej z řepky  Světová trojka v potravinářském byznysu, koncern Unilever, řeší rébus. Náklady mu totiž nepříjemně rostou nejen kvůli vysokým cenám ropy, ale paradoxně i v důsledku šetření s ropou a takzvanému "zelenému" byznysu.
Zisk ve třetím čtvrtletí britsko-nizozemské společnosti poskočil o 26 procent na 1,4 miliardy eur hlavně kvůli prodeji jedné z divizí. Kdyby ovšem nebylo této finanční injekce v hodnotě 448 miliard eur, spadl by zisk ve srovnání s minulým rokem o jedenáct procent, napsala agentura Bloomberg. A ke klesajícím maržím Unileveru kvůli rostoucím cenám surovin se přidává další komplikace. Jako jeden z hlavních výrobců margarínů je koncern z velké části závislý na oleji z řepky. Ten se však zejména v Evropě stává nedostatkovým zbožím - v posledních měsících totiž končí stále častěji v bionaftě.
Výrobci margarínů, majonéz, dresinků nebo čokolád teď volají o pomoc Evropskou unii. Ta totiž svou daňovou politikou a kvótami podporuje produkci biopaliv, která se z velké části vyrábějí z řepkového oleje. Rekordní ceny ropy a ekologické výhody zelených paliv ovšem poptávku zvýšily tolik, že řepková pole najednou nestačí. Evropští producenti už vyprodali všechen svůj řepkový olej do konce roku a na první měsíce roku 2006 už zůstávají jen zbytky, napsala agentura Reuters.

Ceny olejů jdou nahoru
"Je to ironie. Budeme olej muset dovážet a řada potravinářů už přechází ke slunečnicovému nebo palmovému oleji," citovala agentura Reuters Pascala Cogelse, který stojí v čele evropské federace výrobců rostlinného oleje Fediol.
Navíc - řepkový olej v důsledku poptávky zdražil. Od začátku srpna do druhé poloviny října jeho cena poskočila o celých 100 eur na 620 eur za tunu. Podobně je na tom palmový olej, kterým nahrazují ropné produkty výrobci drogistického zboží, jako jsou čisticí a mycí prostředky. A k nim Unilever patří také - producent čajů Lipton, polévek Knorr nebo majonéz Hellmann's totiž vyrábí i kosmetické značky Dove či Lux. Teprve nedávno ho z prvního místa ve světovém žebříčku výrobců spotřebního zboží vytlačil Procter & Gamble.

V jednoduchosti je síla
Unilever nyní spoléhá na pětiletý ozdravný plán, který začal uskutečňovat loni. Zjednodušil svůj dosud velmi složitý duální systém řízení a od února má společnost jen jednoho výkonného šéfa, Patricka J. Cescaua. Postupně také odprodává své až příliš košaté portfolio značek - z původních 1600 jich má za čtyři roky zbýt "pouhých" 400. Aktuálně teď Cescau řeší, zda se koncern nezbaví své divize mraženého zboží. Tvrdé úsporné škrty a reorganizace sice podle Cescaua postupují dobře, ale to všechno nemusí stačit, tvrdí odborníci. Obavy mají hlavně z toho, že plánované investice do inovací a reklamních kampaní, které firma nutně potřebuje k tomu, aby vydržela na špičce v konkurenci svých rivalů, nebudou dostatečné. "Jsou na velmi obtížném trhu," tvrdí Jane Coffeyová z firmy Royal Asset Management.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist