Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Zdravé potraviny mají stále prostor k růstu

15.12.2005  |  142× přečteno      vytisknout článek

Pověst drahého zboží, nízká důvěryhodnost a nedostatky v distribuci představují hlavní atributy "zdravého" segmentu potravin. Mohou těchto mezer výrobci v budoucnu využít?

Funkční (s vitaminy a jinými přídavky) a organické potraviny stále ještě nemají u zákazníků vyhráno. Podle závěrů studie výzkumné agentury ACNielsen musí totiž spotřebitele nejprve přesvědčit o své hodnotě a prospěšnosti zdraví. V rámci pravidelného šetření prováděného prostřednictvím internetu mezi více než 21 000 respondenty v 38 zemích světa rozděluje tato společnost zdraví prospěšné potraviny do 10 základních skupin. Mezi těmito hlavními druhy existují však pouze čtyři, které jsou běžně kupovány alespoň třetinou oslovených nakupujících. O dalších čtyřech by třetina zákazníků ani neuvažovala a o dalších dvou desetina zákazníků nikdy ani neslyšela.

Nadšení v Latinské Americe, skepse mezi Evropany
Globálně jsou o hodnotě potravin propagujících prospěšnost zdraví v nejvyšší míře přesvědčeni obyvatelé Brazílie, Chile, Mexika a Jihoafrické republiky, v níž je poměr zákazníků nakupujících tyto potraviny nejvyšší u šesti z deseti zkoumaných skupin. Nejvyšším procentuálním zastoupením zákazníků kuchyňské soli obohacené jódem a mléka s přídavky/vitaminy se z globálního hlediska pro změnu může pochlubit Latinská Amerika. Tento kontinent zároveň shodně s oblastí Asie a Pacifiku dosáhl nejvyššího počtu nákupů fermentovaných nápojů obsahujících "vhodné" bakterie a sojového mléka.
I přes celosvětově vysokou zákaznickou znalost veškerých druhů "zdravých potravin" se na různých místech světa setkáváme se skupinami spotřebitelů, které dosud nikdy tyto produkty nekoupili, nebo o nich ani neslyšeli (to se týká zejména Evropanů). Ze všech zkoumaných trhů dominují v tomto ohledu Dánové, kteří dosud nikdy nekoupili sojové mléko (94 %), mléko s přídavky/vitaminy (94 %), chléb s přídavky/vitaminy (83 %), ovocné džusy s přídavky/vitaminy (60 %) či kuchyňskou sůl obohacenou jódem (90 %). Oproti tomu 69 % respondentů z Jižní Koreje nikdy neslyšelo o olejích a margarínech snižujících cholesterol.

Co brání lidem nakupovat?
A jaké jsou příčiny nekupování těchto produktů? V první řadě se jedná o pochybnosti o skutečné účinnosti potravin a jejich nevalnou chuť. Třetina spotřebitelů nevěří údajům o přídavných funkcích těchto produktů. Nejsilněji nedůvěra vyvěrá z výpovědí respondentů z Asie a Pacifiku, Evropy a JAR - především u ovocných džusů, Latinoameričané věří nejméně olejům/margarínům, které snižují cholesterol. Téměř polovina všech dotázaných odmítá z důvodů nedobré chuti sojové mléko.
"Jak naznačuje řada zjištění, představují nedostatek povědomí, dostupnosti nebo dokonce věrohodnosti a účinků na zdraví, které propagují, skutečné bariéry pro nákup "funkčních potravin". Výrobci mají skvělou šanci vstoupit do "zdravého" segmentu a překonat nechuť nakupujících zlepšením chuti a vzděláním zákazníků ohledně prospěšnosti produktů. Studie ukazuje, že většina zákazníků nezpochybňuje vysokou kvalitu těchto produktů a pouze menšina je považuje za předražené," komentuje výsledky průzkumu Jaroslav Samek, client service manager společnosti ACNielsen Czech Republic.

Organické potraviny jsou zdravější
Poněkud rozdílná situace panuje u organických variant potravin, které jsou celosvětově nakupovány zejména ze zdravotních důvodů. Více než dvě třetiny respondentů se totiž domnívají, že právě organické potraviny jsou jak pro ně, tak i pro jejich děti zdravější - tento dojem charakterizuje zejména oblast Asie a Pacifiku. Globálně nejpopulárnější skupinou jsou vejce (32 %), zelenina (29 %) a ovoce (28 %). Na druhé straně žebříčku stojí naopak nápoje, lahůdky a čaje.
Uvědomělejší se v otázce širšího přínosu organických potravin zdají být Evropané. Téměř pětina z nich se netají názorem, že pomáhají při ochraně životního prostředí, 12 % dokonce jako klíčový důvod pro zakoupení organické alternativy potravin uvádí svou laskavost ke zvířatům.

Problémem vyšší cena a nižší dostupnost
Hlavní překážkou koupě organických variant zdraví prospěšných potravin je jejich vysoká cena. Tento fakt platí pro třetinu lidí používajících internet v Asii a Pacifiku a pro více než 40 % Evropanů a Severoameričanů. "V tomto případě se domnívám, že existuje značná příležitost pro výrobce - v nabídce zdraví prospěšných výrobků za nižší ceny, které potenciální zájemce neodradí," tvrdí Samek. Jiná bariéra - špatná dostupnost - je problémem pro obyvatele Latinské Ameriky a JAR. Tento problém se ukazuje být klíčovým do takové míry, že celosvětově převládá nad nedostatkem důvěryhodnosti v tyto produkty.
"Výrobci a prodejci musí také porozumět geografickým rozdílům ve smyslu přijetí a vnímání organických potravin. Například v Asii-Pacifiku je největší výzvou vnímání ceny u 8 z 13 zemí zahrnutých do studie, zatímco v Thajsku a zejména v Číně se nejdůležitějším ukazatelem ukazuje být věrohodnost," dodal Samek.


Podíl respondentů nakupujících zdraví prospěšné potraviny (v %)
skupiny potravin Asie-Pacifik Evropa Severní Latinská Jižní globální Amerika Amerika Afrika průměr
Celozrnné potraviny, výrobky 37 38 55 51 61 40 s vysokým obsahem vlákniny
Kuchyňská sůl obohacená jódem 32 30 24 56 30 32
Oleje a margaríny snižující cholesterol 28 27 41 54 58 31
Ovocné džusy s přídavky/vitamíny 32 26 32 36 43 30
Jogurty s acidofilní kulturou/probiotické 30 20 22 27 44 25
Mléko s přídavky/vitamíny 25 12 23 30 18 19
Chléb s přídavky/vitamíny 24 10 25 26 43 18
Fermentované nápoje obsahující "hodné" bakterie 21 14 4 21 9 17
Sojové mléko 27 6 10 13 8 14
Cereálie s přídavky/vitamíny 14 7 12 21 21 11

Důvody pro nenakupování zdraví prospěšných potravin - vysoká cena (v %)
skupiny potravin Asie-Pacifik Evropa Severní Latinská Jižní globální Amerika Amerika Afrika průměr
Oleje a margaríny snižující cholesterol 16 16 16 26 11 16
Celozrnné potraviny, výrobky 18 12 14 23 13 15 s vysokým obsahem vlákniny
Ovocné džusy s přídavky/vitamíny 15 14 16 24 11 15
Kuchyňská sůl obohacená jódem 10 7 7 12 8 8

Důvody pro nenakupování zdraví prospěšných potravin - nedůvěra v účinnosti (v %)
skupiny potravin Asie-Pacifik Evropa Severní Latinská Jižní globální Amerika Amerika Afrika průměr
Oleje a margaríny snižující cholesterol 31 42 36 27 40 38
Celozrnné potraviny, výrobky 24 29 20 13 26 26 s vysokým obsahem vlákniny
Ovocné džusy s přídavky/vitamíny 42 48 32 23 45 44
Kuchyňská sůl obohacená jódem 32 37 32 22 30 34
co takhle dát si zdravou stravu? Dle on-line spotřebitelské studie společnosti ACNielsen představuje segment zdravých a organických potravin pro výrobce velkou příležitost k růstu.

AUTOR: Petr Bartoníček
ZDROJ: Marketing a Media


Související články


Poslední diskuse k článku - 1 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek
Re: Zdravé potraviny mají stále prostor k růstu
Něco typicky českého a doufejme, že dobrého,nám přeci jen zbylo, není toho moc, musíme moc hledat, ale určitě si každý ve své blízkosti nějaký dobrý český výrobek najde jako např. Sedlčanský hermelín nebo nějakou jinou potravinu typickou pro daný kraj
http://www.retailinfo.cz/magazin/články/nejlepší-z-našeho-kraje
vloženo: 13.01.2013 21:46     vložil: Marta Reagovat 
zobrazit všechny příspěvky

EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist