Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Bioprodukty čeká vzestup

24.01.2006  |  134× přečteno      vytisknout článek

Bioprodukty čeká vzestup Biomaso se v Německu pomalu stává masovou záležitostí. Ještě nedávno se nad bioprodukty "ohrnovaly nosy", nyní šlapou ostatním na paty.

Jsou to už čtyři roky, kdy se v Německu začaly poprvé bioprodukty označovat státně uznanou nálepkou BIO. Nyní se s ní může "chlubit" přes 30 tisíc produktů. I když se zpočátku jejich nabídce kdekdo smál, dnes patří k samozřejmému sortimentu obchodů s potravinami. Pod označením bio najdeme nejenom cereální nebo mléčné výrobky, ale také maso či masné výrobky. A právě ty se pro mnohé výrobce staly doslova hlavolamem: německé diskonty (Plus a Lidl) totiž výrobou vlastních bioproduktů rázně vkročily na trh s tímto sortimentem, a jak se zdá, jejich boom bude pokračovat. "A to především díky mohutné reklamě, kterou diskonty vlastní zboží propagují," domnívá se Ulrich Naujocks z maloobchodní prodejní společnosti Fleischmarkt Fuck, spadající do skupiny Dohle.

"Obávám se ale, že ke slovu ještě přijdou značné problémy s nedostatečným zásobováním. Horké chvilky může ještě připravit cena výrobků," myslí si Naujocks. Ta totiž může způsobit velké výkyvy na trhu; a budou to právě diskonty, kdo si bude cenu diktovat. Postiženy ovšem budou obě strany: jak výrobci, tak spotřebitelé.

BIOMASO KUPŘEDU, ZPÁTKY NI KROK

I když se to nezdá, jsou výrobci bioproduktů v takové situaci, kterou by jim leckterý jiný mohl závidět. "Mezi spotřebiteli existuje 10% potenciál těch, co mají zájem o tzv. biomaso. Podíl tohoto druhu sortimentu na německém trhu ale činí jenom 3 % celkové nabídky. Takže v současnosti poptávka převyšuje nabídku," říká vedoucí sdružení výrobců bioproduktů Rainer Mitschka. Přitom upozorňuje na důležitost kvality: "Problém není v tom zboží prodat, ale koncipovat ho tak, jak ho vyžaduje trh.."

Kdo chce podle Mitschky u spotřebitelů uspět, musí umět nové produkty zapojit do stylu života. Např. sortiment biomasa tak musí dále následovat směr, jakým vykročil a jakým je prezentován; tedy jako nízkotučný pokrm, který je součástí zdravé výživy.. Díky novým produktům tak může tento segment udělat obrovský krok kupředu. Trend totiž jasně směřuje ke specialitám, jakými je např. biokachní maso, biojehněčí nebo biokozí. Mezi zasvěcenými panuje představa, že do tří až pěti let čeká výrobky z biomasa značný vzestup. Názory na vývoj cen jsou však rozdílné.

ŠÍLENSTVÍ ŠÍLENÝCH KRAV PŘÍLIŠ NEPOMOHLO

Důležité je také reagovat včas. Jak říká Mitschka, ne všem výrobcům se to podařilo: "Hodně výrobců bohužel zaspalo, a úspěch bioproduktů doprovázený jejich vzestupem na trhu je tak minul. A to všechno kvůli tomu, že nedovedli odhadnout budoucí vývoj na trhu a že jim chyběla odvaha riskovat." Proto teď musí výrazně zvýšit kapacity pro biokuřecí maso. I když existují výrobci, pro které tato situace znamená výzvu, přesto nechtějí žádné řetězce zásobovat. Mají totiž strach z odběratelů z oblasti bioobchodů.

Označit viníka této situace však nebude tak jednoduché; obchody to nebudou. Když se totiž podíváme pár let nazpět, kdy celou Evropou obcházelo strašidlo v podobě tzv. nemoci šílených krav, obchodníci se obrátili na bioprodukty, do kterých vkládali své naděje. Spotřebitelé to však přijali velmi vlažně, vysoké ceny je navíc doslova vystrašily. Když se předpokládaný úspěch nedostavil, poptávka klesla ještě víc. Dlouhodobý úspěch ale zaznamenali ti, kteří tehdy provedli radikální řez a ve své nabídce masa zcela "přesedlali" na 100% biohovězí maso.

PŘEDEVŠÍM KVALITA A ČERSTVOST

Zvyšující se cena běžného hovězího je dalším důvodem mluvícím ve prospěch produktů z biomasa. Nůžky mezi oběma formami nabídky už nejsou tak široce rozevřené, nicméně nabídka biovepřového na pokrytí poptávky nestačí. To celkem jasně otevírá dveře zahraničním dodavatelům. Ke slovu se tak dostává Holandsko, Dánsko nebo Rakousko.

Otázka zásobování a vývoje cen je tak pro budoucnost bioproduktů na (nejen) německém trhu přímo zásadní; právě proto, že jsou bioprodukty dražší než ostatní zboží, musí podle Mitschky toto své "mínus" dohnat na kvalitě.

Přes veškerou skepsi v tomto sortimentu zboží se vývoj biopotravin také ubírá novým směrem; kromě biojogurtů nebo biomasa se už objevují biosýry nebo bioryby. Naujocks v tom vidí jasnou spojitost se společenským trendem, který prosazuje důraz na kvalitu, čerstvost a spolehlivé služby pro zákazníky.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist