Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Prodeje trápí pochybnost

25.01.2006  |  126× přečteno      vytisknout článek

Prodeje trápí pochybnost Funkční a organické potraviny stále ještě musí přesvědčit spotřebitele o své hodnotě a prospěšnosti zdraví, jak ukázala studie ACNielsen.

V mezinárodní studii provedené na internetu ve 38 zemích světa se společnost ACNielsen ptala spotřebitelů, které ze seznamu potravin propagujících prospěšnost zdraví kupují. Mezi hlavními druhy potravin jsou pouze čtyři, které jsou běžně kupovány alespoň třetinou nakupujících. O čtyřech by třetina zákazníků ani neuvažovala a o dalších dvou desetina zákazníků nikdy ani neslyšela.

Omnibus je on-line spotřebitelská studie ACNielsen, která se koná dvakrát ročně a je největší studií svého druhu. V květnu 2005 zahrnovala přes 21 000 respondentů používajících internet z 38 zemí v Evropě, Asii-Pacifiku, Severní Americe, Latinské Americe a Jižní Africe.

OPRAVDU TO FUNGUJE?

I přes celosvětově vysokou zákaznickou znalost různých druhů "zdravých potravin" jsou zde někteří "odolávači" (zejména v Evropě), kteří tyto produkty dosud nikdy nekoupili nebo o nich ani neslyšeli. Ze všech zahrnutých trhů mělo Dánsko nejvyšší počet lidí, kteří uvedli, že nikdy nekoupili sojové mléko (94 %), mléko s přídavky / vitamíny (94 %), chléb s přídavky / vitamíny (83 %), ovocné džusy s přídavky / vitamíny (60 %) a kuchyňskou sůl obohacenou jódem (90 %).

Důvody pro nekupování těchto produktů jsou zejména dva: pochybnosti o skutečné účinnosti a nepříliš dobrá chuť. V průměru třetina spotřebitelů ve všech regionech nevěří, že tyto potraviny skutečně mají přídavné funkce, které jsou uváděny. Téměř polovina všech respondentů odmítá sojové mléko pro jeho nevalnou chuť.

"Jak naznačují zjištění, jsou nedostatek povědomí, špatná dostupnost nebo dokonce nevěrohodnost účinky na zdraví, které propagují, opravdové bariéry pro nákup těchto produktů, ,funkčních potravin'. Výrobci mají skvělou šanci vstoupit do ,zdravého' segmentu a překonat nechuť nakupujících zlepšením chuti a vzděláním zákazníků ohledně prospěšnosti produktů. Studie ukazuje, že většina zákazníků nezpochybňuje vysokou kvalitu těchto produktů a pouze menšina je považuje za předražené," řekl Jaroslav Samek, client service manager ACNielsen Czech Republic.

ZDRAVĚJŠÍ, DRAHÉ

Když přijde řeč na další druh "zdravých potravin" - organické potraviny -, je rozdílná situace. Na celém světě jsou organické varianty potravin kupovány zejména ze zdravotních důvodů. Přes dvě třetiny respondentů si myslí, že organické potraviny jsou pro ně a jejich děti zdravější. Tento dojem o prospěšnosti zdraví je konzistentní zejména v Asii-Pacifiku.

Evropané se zdají být uvědomělejší o širších přínosech organických potravin, jako je např. ochrana životního prostředí. Téměř pětina Evropanů si myslí, že tyto potraviny pomáhají zachovat životní prostředí, a 12 % citovalo laskavost ke zvířatům jako klíčový důvod pro zakoupení organické alternativy. Nicméně v jiných regionech si je méně než polovina spotřebitelů vědoma prospěšnosti životnímu prostředí a ještě méně uvedlo laskavost ke zvířatům.

Když přijde na bariéry při koupi organické alternativy, vysoká cena je tím největším problémem pro třetinu lidí používajících internet v Asii-Pacifiku a pro více než 40 % Evropanů a Severoameričanů. V Latinské Americe a Jižní Africe je problémem dostupnost. Je zajímavé, že špatná dostupnost převládá nad nedostatkem důvěry jako důvod pro nezakoupení organické varianty, a to celosvětově.

Jeden z hlavních důvodů, který zákazníci udávají jako odrazující od nákupu organických produktů, je ten, že jsou obvykle dražší. "Tady je příležitost pro výrobce najít si pozici pro výrobky udávající prospěšnost zdraví a nejsou tak drahé, aby odradily potenciální zájemce," říká Jaroslav Samek.

"Výrobci a prodejci musí také porozumět geografickým rozdílům ve smyslu přijetí a vnímání organických potravin. Například v Asii-Pacifiku je největší výzvou vnímání ceny u 8 z 13 zemí zahrnutých do studie, zatímco v Thajsku a zejména v Číně se jako nejdůležitější ukazuje věrohodnost," dodává.

Mezi množstvím organických potravin jsou u zákazníků na celém světě, kteří je běžně nakupují, nejpopulárnější vejce (32 %), zelenina (29 %) a ovoce (28 %). Na druhé straně žebříčku jsou mezi nejméně nakupovanými organickými potravinami nápoje, lahůdky a čaje.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist