Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Podpora značky bio by měla následovat Klasu

21.09.2006  |  136× přečteno      vytisknout článek

V roce 2005 dosáhl obrat s biopotravinami v ČR 350 milionů korun, což je oproti roku 2004 30% nárůst.

Pravidelně však kupují bioprodukty pouze 3 % spotřebitelů. Změnit stav věcí se snaží stát i dodavatelé nejen akcí Září - měsíc biopotravin.

Tereza
Hromádková
Podle studie agentury Green marketing, která se zaměřuje na monitoring trhu s biopotravinami, většina výrobců i obchodníků očekává, že se obrat v maloobchodním prodeji biopotravin v roce 2006 zvýší průměrně o dalších 30 %. To je ale reálné pouze v případě, že poroste dostatečně poptávka spotřebitelů a že běžné prodejny stejně jako řetězce hyper- a supermarketů budou sortiment biopotravin zařazovat do své nabídky, případně jej dále rozšiřovat. Takový vývoj zase předpokládá intenzivnější propagaci biovýrobků, ať už v místě prodeje nebo v médiích, protože téměř polovina populace značku bio, která označuje produkty ekologického zemědělství, stále nezná.

Zasvěcených je jen polovina
Z výzkumu, který na objednávku ministerstva zemědělství zpracovaly agentury Synergy Marketing a GfK, rovněž vyplynulo, že hlavním důvodem, proč spotřebitelé výrobky nekupují, je nedostatek informací. "Neznám výhody a přednosti výrobků ekologického zemědělství," uvedlo jako důvod 32 % respondentů, kteří tyto produkty nekupují. Těch je zhruba 70 %. Potraviny opatřené značkou bio pak kupují pravidelně pouze 3 % spotřebitelů, zatímco 46 % dotázaných tuto značku vůbec nezná. Informovanost spotřebitelů se snaží zvýšit prostřednictvím nejrůznějších aktivit organizace Pro-Bio, která sdružuje pěstitele, zpracovatele a obchodníky s biopotravinami a v České republice funguje už deset let. Zviditelnit značku bio by měl také druhý ročník akce Září - měsíc biopotravin, která se letos nese v duchu hesla "bohatství v rozmanitosti".

Společnými silami
Do tohoto projektu je zapojeno celkem 32 obchodů s biopotravinami z celé České republiky, které budou nabízet ochutnávky a zvýhodněné nákupy. Součástí propagace jsou také dny otevřených dveří na ekofarmách, biodožínky, biojarmarky, speciální kurzy vaření, tematické filmové projekce nebo diskusní kulaté stoly pro novináře. "Cílem akce je informovat co nejvíce lidí o principech ekologického zemědělství, povzbudit je, aby ochutnali biopotraviny a na vlastní oči se přesvědčili, jak hospodaří ekologičtí zemědělci," uvedl koordinátor akce a šéf pobočky svazu Pro-Bio Prodej a marketing biopotravin Tom Václavík. Pro medializaci bylo využito především nástrojů PR a tiskové inzerce v časopisech zaměřených na ekologii a biopotraviny a dále v příloze Ona deníku MF Dnes. Zvolené komunikační kanály by měly zafungovat vzhledem k tomu, že nejčastěji se spotřebitelé dozvěděli o značce bio z relací v televizi, článcích v tištěných periodikách nebo přímo v místě prodeje (viz rubrika Marketing/Data)
Generálními partnery zářijové akce je sedm výrobců a dovozců biopotravin: Bio cafes, Bio nebio, Country Life, Bio line, ale také řetězec dm drogerie, přírodní kosmetika Lavera a výrobce čajů a koření Sonnentor. Akci finančně podpořila také ministerstva zemědělství a životního prostředí a nadace Avalon.

Optimistické prognózy
Zvýšení maloobchodního obratu o 30 % není, podíváme-li se na nárůsty v předchozích letech, nereálné. Zpráva Green marketingu tvrdí, že kumulovaný růst obratu dosáhl od roku 2002 233 %. "Biopotraviny se přesto podílely v roce 2005 na celkové spotřebě potravin pouze 0,18 %. Průměrná roční spotřeba na obyvatele je tedy 35 Kč, což činí pouze asi 3 až 4 % roční spotřeby obyvatele bývalé patnáctky zemí EU," uvádí se ve zprávě.
Jak už bylo řečeno, hlavním důvodem, proč čeští spotřebitelé výrobky ekologického zemědělství nekupují, je ve 32 % případů neznalost. Shodné procento ze skupiny "nekupujících" však uvádí, že biovýrobky do spotřebního košíku nezařazuje, protože nakupuje své oblíbené tradiční značky potravin. Pro 31 % je největším problémem cena, necelých 20 % zdůvodňuje nulovou spotřebu biopotravin tím, že nejsou k dostání v místech, kam chodí nakupovat, a 7 % uvádí jako důvod nedůvěru k jejich původu.

Kde jde bio na odbyt?
Nejsilnějším distribučním kanálem (asi 60 % objemu prodeje) biopotravin jsou super- a hypermarkety, kam chodí zákazníci nakupovat především maso a mléčné výrobky. Například Delvita nabízí téměř 200 výrobků s označením bio, které nakupuje převážně od českých dodavatelů. V červnu loňského roku zavedl rakouskou značku biopotravin Ja!Naturlich také řetězec Billa.
Druhým nejsilnějším odbytištěm (37 %) je 150 specializovaných obchodů zdravé výživy a také šest speciálních prodejen biopotravin. Na farmách, v tržnicích, prostřednictvím zásilkového obchodu a internetu se prodají asi 4 % produktů.
Z výzkumu MZE/GfK vyplývá, že prodejci se biovýrobkům v zásadě nebrání, za standardních podmínek by je nabídly téměř dvě třetiny obchodníků. Nejčastěji zavedení biopotravin odmítají, protože nevěří v poptávku zákazníků nebo se domnívají, že biopotraviny jsou příliš drahé.

Problémy českého trhu
Zvýšit zájem o biopotraviny je kromě sdružení Pro-Bio jednou z priorit také ministerstva zemědělství. Akčním plánem z roku 2004 se totiž úřad zavázal, že do roku 2010 by měla plocha půdy ekologických zemědělců dosáhnout 10 % celkové zemědělské plochy. Podle dosavadního vývoje lze však odhadovat, že realizovat tento plán bude značně problematické.
Na konci roku 2005 činil podíl ploch ekologického zemědělství necelých 6 % a poslední tři roky více méně stagnuje. Současných 829 ekofarem prodává své produkty na český trh i do zahraničí. V okolních státech je zájem především o suroviny. Česká poptávka po zpracovaných biopotravinách je zase z velké části uspokojována produkty z dovozu, převážně z Nizozemí, Itálie, Německa, Velké Británie a Francie. Zpracování biosurovin je naopak stále slabinou českého trhu s biopotravinami. "Trh je příliš malý na to, aby nalákal velké konvenční zpracovatele. Výjimkou jsou Olma a Kostelecké uzeniny. Drobní zpracovatelé zase nemají dostatek finančních prostředků na potřebné investice. Hygienické normy jsou totiž velice přísné a nedovolují tradiční způsoby zpracování přímo na farmách. Úspěšně se rozvíjí jen zpracování bylin a obilnin, částečně hovězího masa a na regionální úrovni také mléka," uvádí Tom Václavík.

Osvěta pod taktovkou státu
Ministerstvo zemědělství pověřilo propagací značky bio Státní zemědělský intervenční fond (SZIF). Ten zajišťuje především prezentaci českých pěstitelů a výrobců biopotravin na domácích i mezinárodních výstavách a veletrzích. Největší a nejprestižnější akcí tohoto druhu je mezinárodní veletrh Bio Fach, konaný každý únor v Norimberku. "Příští ročník bude už zcela v režii SZIF. Své výrobky na něm představí minimálně 15 bioproducentů. Náklady na vybudování expozice o 120 metrech čtverečních se budou pohybovat okolo milionu korun," uvedl Vilém Frček z tiskového oddělení SZIF.
Do budoucna se však plánuje daleko větší marketingový projekt podobný stávající kampani na značku Klasa. "V průběhu roku 2007 by měla být odstartována propagační kampaň, která bude zahrnovat TV reklamu, tiskovou inzerci, road show a další aktivity," řekl Vilém Frček, ale dodal, že plánovaný projekt musí napřed schválit Evropská komise. "Doufáme, že komise schválí i další připravo-vaný projekt na propagaci biopotravin, který je plánován na roky 2008 až 2010 a který by z poloviny hradila Evropská unie," dodal Frček.
Další údaje výzkumu o biopotravinách také v rubrice Marketing/Data.
Září v bioprodejnách. Promo akce na podporu prodeje biopotravin by měly být v budoucnu rozšířeny o projekt podobný stávající kampani na značku Klasa.

Zdroj: Marketing & media


Související články


Poslední diskuse k článku - 3 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek
Re: Kdy je biopotravina ještě
To je určitě pravda, že doprava na velké vzdálenosti biopotravinám ubírá na "biologičnosti", ale ve srovnání s konvenčními potravinami, které se dopravují přes půl zeměkoule zcela běžně jsou biopotraviny pořád lepší svou čistotou. Chci tím říct, že kdyby se na celém světě pěstovaly jenom biopotraviny a systém dopravy by se nezměnil, bylo by to pořád lepší než teď. Nicméně já dávám zásadně přednost místním produktům a nějaké rádoby čerstvé biopotraviny z druhé polokoule bych si rozhodně nekoupil (údajně se takhle ve velkém rozjíždí pěstování bio hlávkového salátu v Kalifornii). Výjimkou je snad jen káva, čaj a čokoláda.
vloženo: 03.11.2006 09:37     vložil:  Pavel Hrubý Reagovat 
Re: Kdy je biopotravina ještě "BIO"
Podvod na spotřebitelích..to je vtipné:-) Nechtěl byste do posouzení zda bio či "ne-bio" zahrnout i způsob provedení stavby budovy, ve které jsou prodávány, životní cyklus oblečení prodavače (povolen by byly pouze čistě přírodní materiály zpracované čistě přírodními postupy a zrovna tak ušité, dopravené a prodané zákazníkovi, tj. ve všech okamžicích cesty ke spotřebiteli použity jedině a čistě "přírodní" postupy), který ji prodává, atd.?
vloženo: 31.10.2006 08:34     vložil:  Petr Reagovat 
Kdy je biopotravina ještě "BIO"
Je určitě krásné, že biozemědělci nepoužívají pesticidy, nepoužívají antibiotika a další léčiva preventivně, že při výrobě je spotřebováno méně energie a vyprodukováno méně skleníkových plynů a odpadů. Je potřeba si ale uvědomit, že transport biopotravin na vzdálenost stovek až tísíců kilometrů znamená spotřebování další dodatečné energie a kamiony přepravující biopotraviny se tak podílejí na dalším zatěžování životního prostředí. Myslím si, že jakákoli potravina přepravená na velké vzdálenosti (stovky kilometrů) ztrácí nárok na označení "bio". Pokud někdo prodává, řekněme v Praze biopotraviny z dovozu, páchá sprostý podvod na spotřebitelích. Potraviny jsou sice "čisté", ale nejsou o nic "ekologičtější" než potraviny vyrobené ze surovin vypěstovaných nebo vychovaných ve středočeském kraji.
Honza
vloženo: 21.10.2006 22:06     vložil:  Jan Reagovat 
zobrazit všechny příspěvky

EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist