Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

ČESKÉ BIO SE MŮŽE TĚŠIT NA SETKÁNÍ SE SVĚTEM

08.02.2007  |  126× přečteno      vytisknout článek

České biopotraviny se budou prezentovat ve společné národní expozici na předním světovém veletrhu BioFachu v německém Norimberku.

Zde se představí více jak 70 zemí z celého světa s celkem více než 2100 vystavovatelů. Zemí roku se stává Itálie – jeden z největších producentů biopotravin Evropy, země těstovin, sýrů, vína a ovoce. Očekává se, že 15.-18.2.2007 na norimberské výstaviště zamíří až 37 tisíc návštěvníků ze 110 zemí světa.             

Česká prezentace

Společnou národní expozici českého ekologického zemědělství (EZ) a jeho produktů připravuje Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) ve spolupráci se Svazem PRO-BIO. Výstavní expozice o rozloze 150 m2 bude k vidění v hale 5, stánek 108. Expozice bude určena k vlastní prezentaci jednotlivých výrobců a zpracovatelů biopotravin. Mezi vystavovateli se představí celkem 25 společností z toho je 18 členů Svazu PRO-BIO. Rozmanitost českých bioproduktů (počínaje kojeneckou výživou, přes mléčné výrobky, vejce, ovoce, zeleninu, pochutiny, trvanlivé potraviny, víno, šťávy, mošty, oleje, různé druhy koření, čaje, hořčici, čerstvé maso, salám a další) se stává významným lákadlem nejen pro obchodníky, ale i samotné návštěvníky.

Ve srovnání s uplynulými ročníky, na kterých se Česká republika prezentovala velmi skromně, světlou výjimkou byl rok 2005, kdy české bio zazářilo v tradičním přírodním stylu na 85 m2, má letos poprvé možnost využít plochy téměř dvojnásobné. Cílem expozice je podpora odbytu českých produktů ekologického zemědělství v zahraničí a navázání mezinárodních obchodních a spolupracujících kontaktů. Dynamický růst trhu, zvýšená poptávka po biopotravinách, volání po kvalitě, zdravý životní styl, ochrana životního prostředí a další faktory již výrazně ovlivňují střet zájmu konzumentů, spotřebitelů, malo i velkoobchodů, výrobců a zpracovatelů. BioFach je zajímavou příležitostí nejen pro uzavírání kontraktů, ale také pro setkávání lidí zabývajících se ekologickým zemědělstvím, výrobou, prodejem biopotravin a samozřejmě spotřebitelů a přátel biopotravin ze zemí z celého světa.

Doprovodný program

Na téma „Nabídka českých biopotravin a obchodní příležitosti na českém bio trhu“ proběhne v sobotu 17.2.2007 od 10.00-12.15 hod v sále Krakau (CCN Ost, 2 podlaží) série prezentací, kde se představí čeští zástupci z řady vystavovatelů (více informací messe1@dtihk.cz, tel.: 221 490 310, www.pro-bio.cz)

Mezi dvaceti pěti prezentujícími se českými firmami na BioFachu 2007 najdeme osmnáct ze Svazu PRO-BIO

Aromatis, s.r.o.

Prodej potravinových doplňků, speciálně sušené syrovátky - v bio kvalitě nabízí sušenou syrovátku Amálka.

www.aromatis.cz

bio nebio, s.r.o.

Dovozce, výrobce a distributor biopotravin, výhradní zastoupení firmy RAPUNZEL v ČR. Prodej trvanlivých potravin, pečiva, ovoce, zeleniny a mléčných výrobků v bio kvalitě. Provoz internetového obchodu.

www.bionebio.cz

Bioinstitut, o.p.s.

Institut pro ekologické zemědělství a udržitelný rozvoj krajiny se zabývá především přenosem poznatků vědy a výzkumu do praxe, projekty v oblasti výchovy a vzdělávání, publikační činností, poradenstvím.

www.bioinstitut.cz

Biopark, s.r.o.

Certifikovaná ekologická jatka. Dodavatel biohovězího pro obchodní řetězce Albert, Carrefour, Delvita, Hypernova a TESCO.

www.biohovezi.cz

Biopekárna Zemanka – Jan Zeman

Výroba bio sušenek a krekrů slané a sladké příchuti, vlastní biopekárna.

www.biopekarnazemanka.cz

Country life, s.r.o.

Velkoobchod  a prodejna nabízí kompletní sortiment biopotravin, biozeleninu a bioovoce včetně zahraniční, pečivo, celozrnné obiloviny a výrobky z nich (mouky, chleby, těstoviny), luštěniny, ořechy a semena, panenské za studena lisované oleje, mořskou sůl a řasy, sójové výrobky, sušené ovoce, cereální tyčinky, ovocné a bylinné čaje atd. Dále nabízí přírodní kosmetiku, ekologické čistící prostředky, knihy a časopisy se zdravotní tematikou.

www.countrylife.cz

Ekofarma Deblín – Jan Štěrba

Soukromé hospodářství s výměrou 30 ha, chov masného a mléčného skotu (prodej mléka a jatečných zvířat), pěstování brambor, obilovin a bylin, zeleniny, zpracování mléka (výroba sýrů, tvarohu). Prodej produkce ze dvora a dodávky do supermarketů, velkoobchod s biozeleninou a bioovocem včetně zahraniční.

ekofarmadeblin@volny.cz

Ekofarma Pollau – Josef Abrle

Rodinné ekologické hospodářství v oblasti Pálavy s celkovou výměrou 10 ha, pěstování bylin a koření a jejich zpracování, balení a prodej (bazalka, saturejka, šalvěj, estragon, yzop, dobromysl, tymián, majoránka, směs - těstoviny, ryby, kuře, polévka, bylinný pepř a další), výroba koupelových sáčků. Pěstování vinné révy a její zpracování (vína přívlastková: kabinet, pozdní sběr, výběr hroznů). Obchod s bioprodukty přímo na farmě.

www.bio-produkty.cz

Ekoplanet – Miloslav Košek 

Zpracování rakytníku - v bio kvalitě rakytníková šťáva a olej, dále výroba rakytníkového sirupu a marmelády.

miloslav.kosek@cbox.cz

Extrudo Bečice, s.r.o.

Zpracovatel - výroba extrudovaných potravin - křehkých chlebů, instantních polévek, mouky apod.      V rámci bio programu jsou vyráběny tři druhy křupavého chleba - grahamový, pohankový a špaldový, dále pak hummus, falafel - směs z cizrny, kukuřice ochucená kořením určená k rychlé tepelné úpravě smažením jako karbanátek.

www.knuspi.cz

Fruta Podivín, a.s.

Zpracování ovoce. Výroba bio kojenecké stravy (9 druhů). Bio kojeneckou stravu prodává společnost pod prémiovou značkou BIO Hamánek.

www.hame.cz

Green Marketing – Tom Václavík

Marketingové poradenství v oboru ekologického zemědělství, výroby a prodeje biopotravin. Příprava podnikatelských plánů, marketingové kampaně - plánování a implementace marketingových strategií a inzertních kampaní

www.greenmarketing.cz

Mlékárna Valašské Meziříčí, spol. s r.o.

Zpracování mléka, výroba bio kysaného nápoje (v ČR vyhlášen Biopotravinou roku 2006).

www.mlekarna-valmez.cz

Polabské mlékárny, a.s.

Zpracovatel mléka, výroba mléčných výrobků (zejména tvarohů a dezertů), velkoobchodní prodejna. V rámci bio programu výroba a distribuce biosýru eidamského typu Mandava a biotvarohu. www.polabske.cz

PRO-BIO, obchodní společnost s r.o.

Výkup, zpracování a prodej produktů EZ, zejména suchých produktů (pohanka, špalda, oves, žito, proso a jiné druhy obilovin) a hotových výrobků z obilovin (vločky, extrudované výrobky, těstoviny, müsli, pekařské výrobky a jiné). Je největším zpracovatelem biopotravin v ČR. Vlastní mlýn na zpracování surovin (celozrnná mouka, obiloviny), nabízí také posklizňové úpravy pro zemědělce (sušení, čištění a uskladnění). Součástí firmy je i balírna, skladovací prostory a vzorková prodejna. Provozuje velkoobchod s vlastní distribuční sítí. Dodává zboží prodejcům a distributorům v ČR a spolupracuje také se zahraničními partnery. Sortiment je neustále rozšiřován mimo jiné i importem zahraničních bioproduktů a biosurovin (např. ovocné a zeleninové šťávy, hořčice, kečupy, dresinky, těstoviny, oleje, rýže, sladkosti, atd.). V současnosti sortiment zahrnuje téměř 800 položek v bio kvalitě.  Dále nabízí prodej certifikovaných bioosiv pro pěstitele.

www.probio.cz

Sluneční brána, s.r.o.

Zabývá se obchodní a zpracovatelskou činností s produkty ekologického zemědělství, hlavními produkty jsou bylinné a ovocné čaje, éterické oleje, semena k nakličování a koření (v kvalitě bio je asi 200 druhů). Firma vykupuje byliny z EZ a certifikovaných volných sběrů po dohodě v celé ČR.

www.slunecnibrana.cz

Vinný sklep Eben – Vlastimil Peřina

Podnik s celkovou výměrou 2 ha se zabývá pěstováním vinné révy v ekologickém zemědělství (rezistentní odrůdy Malverina, Hibernal, Laurot) a jejím zpracováním – výroba a prodej biovína, vinný sklep.

perinova@mpo.cz

Vinselekt – Miloš Michlovský

Vinohradnicko - vinařský podnik, 9 ha vinic v ekologickém zemědělství (včetně nové výsadby), zpracování biohroznů na biovína - Laurot (červené), Malverina (bílé).

www.michlovsky.com

Ekologické zemědělství v ČR

Vývoj struktury půdního fondu v EZ poprvé v historii zaznamenal překročení výměry 20 000 ha na orné půdě na celkových 20 766 ha. Meziroční nárůst výměry na orné půdě v roce 2005 činil 5,4% a orná půda tak tvořila 8,1% z celkové výměry zemědělské půdy v EZ. Na trvalých travních porostech (TTP) došlo naopak k poklesu o 25 423 ha a TTP tvořily 82,4% z celkové výměry zemědělské půdy v EZ. Dominující hospodaření na TTP v horských a podhorských oblastech se zaměřením na údržbu krajiny je však stále hlavní charakteristikou EZ v České republice. Z rostlinné produkce tvoří největší podíl obiloviny, kterých se dohromady vyprodukuje přibližně 23 tis. tun. Pokud chceme brát v úvahu celkovou produkci obilovin v ČR, tvoří podíl certifikovaných obilovin v EZ 0,3% (v roce 2005 bylo v ČR vyprodukováno 7 659,9 tis tun). Podíl certifikovaných brambor tvoří 0,2%, certifikované zeleniny 1% z celkové produkce těchto komodit v ČR. Producenti obilovin zásobují místní zpracovatele nebo zrní vyvážejí - buď přímo, nebo přes mezinárodní distribuční sítě. Ovocnáři a zelináři prodávají většinu své produkce konečným spotřebitelům přímo na farmách, na tržištích nebo dodávají do bioprodejen. Přibližně 75% produkce bylin připadá na export. Pro živočišnou produkci v EZ je právě problematická zpracovatelská a logistická kapacita pro bioprodukty. Na trhu tak zcela chybí například české drůbeží biomaso. Ostatní komodity jsou produkovány v celkem dostatečném množství, ale na trhu se objevují jako konvenční potraviny. Maso a mléko je z farem odebíráno zpracovateli, někteří zemědělci však část prodávají přímo z farmy.V současné době působí v ČR několik certifikovaných jatek pro velká

hospodářská zvířata (více na www.pro-bio.cz statistiky EZ)

Ekologičtí zemědělci a výrobci biopotravin v EU se řídí Nařízením Rady (EHS) č.2092/91 a v každé zemi také národním zákonem, v České republice zákonem č.242/2000 Sb. Nad dodržováním právních norem bdí kontrolní organizace, dnes celkem tři (ABCERT-CZ, BIOKONT-CZ, KEZ-CZ), pověřené Ministerstvem zemědělství ČR. Biopotraviny a bioprodukty jsou označeny registrovanou známkou BIO tzv. biozebrou.

Zajímavosti

Vivaness poběží paralelně s BioFachem

Nový odborný veletrh Vivaness zaměřený na přírodní kosmetiku a wellness, který se s více než 200 vystavovatelů vysoce kvalitní přírodní kosmetiky a produktů péče o tělo poprvé představí jako samostatný veletrh s výrazně větší a rozšířenou nabídkou.

Prodej biopotravin ve světě

Prodej biopotravin ve specializovaných bioprodejnách a konvenčních obchodních řetězcích se vyvíjejí různou rychlostí. K zemím s prudkým vývojem patří v současné době USA, Německo, Velká Británie a Švédsko. V těchto zemích se v následujících pěti letech počítá se zdvojnásobením obratu s biopotravinami. Jsou tedy dnes hnacím motorem mezinárodní soutěže o nejlepší koncepty a nejdůležitější dovozní trhy. Tím podporují ekologické pěstování plodin a jejich zpracování v mnoha zemích orientovaných na export. Ekologické zemědělství si postupně získává prostor v celé Evropě.

Například Španělsko s nárůstem 10 % na 808 000 ha ekologicky obhospodařovaných ploch a 8 % na více než 2 000 zpracovatelů patřilo v roce 2005 v EU k jasným průkopníkům. V USA největší biotrh na světě pokračuje ve výrazném vzestupu. Díky vstupu velkých potravinářských řetězců jako Wal-Mart, Supervalue a Safeway na trh s bioprodukty očekává se v USA i v roce 2006 narůstající obrat tohoto sektoru. V roce 2005 činil obrat 13,8 mld. amerických dolarů (10,9 mld. EUR). Podíl biopotravin na celkovém americkém trhu s potravinami je s 2,5 % o něco nižší než v Německu. Výrazný tržní podíl si se svými 47 % stále zachovávají specializované prodejny. To by se mohlo ovšem viditelně změnit po vstupu konvenčních řetězců na trh. V USA se ale ke specializovaným prodejnám počítají i supermarkety se zdravou výživou, jako je Whole Foods s prodejními plochami od 3 000 do 5 000 m2 a řetězec Wild Oats. 46 % obratu prochází podle údajů Organic Trade Association (OTA) konvenčními řetězci, kolem 7 % farmářskými trhy, přímým prodejem a zásilkovými službami.

Rychlý nárůst ekologických ploch ve středovýchodní a východní Evropě

Rychlý nárůst ekologicky obhospodařovaných ploch ve středovýchodní a východní Evropě nabízí na jedné straně zajímavý vývozní potenciál, na druhé straně výrazně zlepší možnosti prodeje ve vlastních zemích. Německo-polská konzultační společnost Sixty Two odhaduje obrat v oblasti biopotravin v Polsku na 50 mil. EUR. V roce 2005 se počet ekologických firem dvojnásobil na 7 183 a ekologická plocha na 167 740 ha. Zpracování a prodej ekologických výrobků zatím poněkud pokulhává

za rychle rostoucím počtem ekologických zemědělských provozů. Polské ministerstvo zemědělství proto podpoří spotřebu biopotravin informační kampaní ve výši 3,1 mil. EUR. V roce 1993 bylo v Litvě ekologické produkci věnováno pouhých 148 ha. O dobrých deset let později, koncem roku 2005, to bylo již 70 389 ha. To odpovídá podílu bioprodukce 1,5 %. Litevská vláda podporuje ekologické pěstování surovin od roku 1997 formou přímých plateb. "Country Development Plan" pro léta 2004

až 2006 počítá s podílem ekologické produkce na celkové zemědělské užitkové ploše ve výši 5 %. Akční plán ministerstva zemědělství v Lotyšsku vychází z podílu ekologických ploch 2,3 % do konce roku 2006. Odbyt bioproduktů na domácím trhu by se měl zvýšit na 2 %. Dochází ke stoupající poptávce po bioproduktech u spotřebitelů v Turecku. Od léta 2006 se v Istanbulu každou sobotu koná první týdenní trh bioproduktů v Turecku. Nabídka na přibližně 100 stáncích je plně stoprocentně "bio" a zákazníci tu nakupují za ceny, které běžné ceny potravin přesahují sotva o 20 %. Provozovatelé se mohou pokaždé těšit z 2 500 až 3 000 návštěvníků.

Světový odbyt potravin

Podle nové studie Organic Monitoru (www.organicmonitor.com) dosáhl celosvětový odbyt biopotravin hranici 40 miliard dolarů a biopotraviny tvoří nejrychleji rostoucí segment trhu s potravinami. Nadprůměrné tempo růstu vede v některých regionech k nedostatkům v zásobování, zejména v kategorii masa, mléka, ovoce, zeleniny a přísad. Nejzřetelněji je nedostatek nabídky citelný v Severní Americe. Zde se staly prázdné regály v některých produktových kategoriích biopotravin již běžným jevem. Ale také v mnoha evropských zemích na sebe na základě silně stoupající poptávky nedostatečné zásobování upozornilo, a to i v segmentech, které dříve vykazovali nadprodukci. Nejsilněji postižené jsou skupiny masných a mléčných produktů. Tyto se do obou regionů importují jak z Jižní Ameriky tak z Austrálie a Asie. Poptávka převyšuje nabídku přesto, že od roku 2000 se rozloha ekologického zemědělství rostla o stovky procent v Latinské Americe, Africe i Asii. Mnohé americké firmy byly nuceny nakupovat bioprodukty po celém světě: ořechy, fazole a semena z Turecka, Číny

a Brazílie, byliny a koření z Paraguaye, Indie a Etiopie, čerstvé ovoce a zeleninu z Afriky a Asie. Sektor čerstvých výrobků tvoří třetinu celkového světového obratu. Produkty jako jablka, pomeranče, karotka a brambory jsou totiž typické produkty pro začínající „bio“ spotřebitele. Nejrychleji rostoucími trhy jsou země, kde lidé mají vysoké disponibilní příjmy, jako Švýcarsko, USA a Singapur. Země G7 spotřebují 80 % biopotravin, přesto, že disponují jen 12 % ekologických ploch.

Vysoké přírůstky v oblasti ekologických potravin jsou součástí diskuse o zachování udržitelného rozvoje, změně klimatu a genové technice. Týká se to i nepotravinářského sektoru. Například britský řetězec supermarketů Tesco se zajímá stále více o přírodní textilie, společnost Levi Strauss již představila své první ekodžíny. Rovněž ekologické barvy a nátěry dostávají zelenou. Nové hodnocení zvyklostí spotřebitelů bude výhodou pro ty firmy, které dokáží včas změnit svou výrobu tak, aby při ní docházelo k co nejmenšímu narušení životního prostředí.

Fair Trade – alternativa pro obchod s „Jihem“                                               
Klade důraz na sociální a ekologický rozměr výroby a mezinárodního obchodu. Cílem je udržitelný rozvoj pro znevýhodněné výrobce převážně ze zemí "globálního Jihu" - Afriky, Latinské Ameriky a jižní a jihovýchodní Asie. Toho se snaží dosáhnout především poskytováním rovných obchodních podmínek. Zárukou férového původu zboží je nezávisle udílená ochranná známka „fairtrade, kterou uděluje mezinárodní certifikační organizace FLO (Fairtrade Labelling Organizations International).

 

Zdroj:            www.biofach.com

časopis BioFach 2007

časopis Bio Obchod

Ekologické zemědělství v České republice – Ročenka 2006

www.fairtrade.cz

 

 

Další informace:

PRO-BIO Svaz ekologických zemědělců, www.pro-bio.cz, tel: 583 216 609

Veletrh BioFach, www.biofach.de, www.biofach.com


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist