Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Chceme žít zdravě, kupujeme bio

27.08.2007  |  zdroj: HN  |  126× přečteno      vytisknout článek

Chceme žít zdravě, kupujeme bio Snaží se jíst zdravě. Dřou se v posilovně, chodí na aerobik, pokud možno nahradí tramvaj za pěší chůzi. Chuť na čokoládu zahánějí sušeným ovocem nebo dýňovými semínky. Cukr nahrazují medem.

Cítí se plné energie, zdravé a v pohodě, tím pádem i "in". Ke zdravému způsobu života vedou i své děti a manžele. Řeč je o ženách, které se vydaly cestou biopotravin a zdravého životního stylu, a právě s nimi hovořila agentura Synovate.

Jde se na zdravý nákup

Místo nákupu vybírají "naše" ženy hlavně podle vzdálenosti od svého bydliště. Většinou nakupují ve velkých řetězcích - v Hypernově, Kauflandu, Intersparu nebo Albertu. Tam však nakupují jen ty biopotraviny, které již mají vyzkoušené. Stále tu chybí prostor pro experiment. Výrobky zdravé výživy, na které jsou zdravě vařící hospodyňky zvyklé, chodí nakupovat na specializovaná místa. Většina respondentek preferuje specializované obchody také díky radě prodavačů. "Já si myslím, že přijde doba, kdy o tom každý bude přemýšlet. A už nadchází. Dneska jsem byla v té Melantrichově v Country Lifu a můžu říct, že tam byli i chlapi a všichni kupovali ty biopotraviny. Zrovna do nich bych to neřekla. Fundovaně, prostě věděli, po čem sáhnout, a ještě se tam ptali prodavaček. Docela mě to překvapilo, byly tam opravdu mraky lidí, staří lidé, mladí, střední, všichni," vypráví s nadšením Nina, která v současnosti při studiu pracuje.

Co se týče konzumace biopotravin, jde o zvyk. Vše se musí zkusit. "Můj manžel říkal ,tohle v životě nepozřu', a teď si chodí kupovat sojové mléko a celozrnný chleba má radši než normální... Češi mají stále zakořeněno, že co je zdravé, to je hnusné," pokračuje Nina.

Co je zdravé a co ne?

Za zdravé považují, a tudíž i kupují celozrnné pečivo, mléčné výrobky, vše, co není chemicky ošetřené, co obsahuje nejméně konzervačních látek, plnidel, barviv, sladidel, "éček". Dále sušené ovoce, vločky, obilí, to, co obsahuje hodně vlákniny a je málo zpracované, celozrnnou rýži. Proč?

Tyto potraviny jsou lehce stravitelné, v krvi nezůstává olovo, nezatěžují organismus. Za nezdravé považují salámy a tučné věci, saláty s majonézou, uzeniny, "fast foody" a bílý cukr. Pokud nakupují ve specializovaných prodejnách, po značkách ani tak nekoukají. Vybírají podle toho, co mají vyzkoušené a co jim chutná. Obal nehraje ve výběru tolik roli.

Biopotraviny nakupují ženy také v dm drogerii, kde si pochvalují široký výběr. Pod značkou bio si respondentky představí geneticky neupravené, čisté, přírodní, bez přídavků, bez konzervačních látek, pěstované trvale udržitelným stylem, ekologické zemědělství a krávy pasoucí se na louce. Značka pro ně zaručuje kvalitu, alespoň v to tedy doufají.

Co se týče konkrétních biopotravin, vybaví si od čokolády a tyčinek po maso, vejce, mléko, mléčné výrobky včetně ovoce a zeleniny, mouky, paštiky, salámů, těstovin, čaje a koření. Největší vliv na to, zda si ženy biopotraviny koupí, nebo ne, má jejich finanční situace. "Nedokážu si představit, že bych se tím vyloženě jenom živila, to bych si musela vzít ještě tři práce," říká Nina, která má čtyřletou dceru. Za biopotraviny ženy za měsíc utratí zhruba 2 tisíce korun, a to definují útratu za základní suroviny. Při srovnání považují biopotraviny za dvakrát tak drahé než ne-bioprodukty. Přesto tuto cenu biopotravin chápou, ačkoliv jim vadí. "Je to kvalitnější, tak se to prostě musí prodávat dráž," vysvětluje si cenový rozdíl veterinářka Dana. Vyšší cena je pro ně akceptovatelná hlavně "po výplatě".

Co vedlo ženy k rozhodnutí začít nakupovat biopotraviny? Jako hlavní důvody uvádějí ženy těhotenství, zdravotní problémy, ale i jistý trend doby a samotnou chuť. Vedly je k tomu jejich kamarádky, časopisy, dostupnost a také internet. Chtěly dělat něco pro sebe a pro rodinu, pro děti. Ale také chtěly podporovat české výrobky, české bio. Přesto rozdíl mezi českými a zahraničními biopotravinami ženy nevnímají. Etiketa je pro ně tedy velmi důležitá - všechny respondentky se shodly na tom, že si ji před koupí prostudují, hlavně u těch výrobků, které pravidelně nekupují, nebo pokud vybírají mezi několika výrobky ten pravý.

Nicol Schusterová pracuje jako marketing & communications exucutive pro region střední a východní Evropy výzkumné agentury Synovate.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist