Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Půlka lidí kupuje "bio". Neví ale, co to je

11.09.2007  |  zdroj: HN  |  132× přečteno      vytisknout článek

Půlka lidí kupuje Téměř polovina českých spotřebitelů slyšela o biopotravinách. Co přesně označení "bio" znamená ale naprostá většina lidí neví, jak vyplynulo z výzkumu GfK.

AUTOR: Michaela Fričová

Necelá polovina respondentů (49 %) uvedla, že o biopotravinách již někdy slyšela, ale zatím snimi nemá zkušenost. Téměř stejně velký je podíl dotázaných, kteří podle svých slov biopotraviny čas od času kupují, ale nedělají to pravidelně (45 %).

Vyplývá to z on-line výzkumu, který včervenci letošního roku realizovala společnost GfK Praha. Cílem bylo zjistit spotřebitelskou zkušenost české veřejnosti sprodukty ekologického zemědělství. Dotázáno bylo celkem 500 osob ve věku od 12 let výše, vzorekrespondentů reprezentuje tzv. internetovou populaci ČR.

Navzdory stále se zvyšující poptávce po biopotravinách pouze čtyři procenta dotázaných kupuje tyto výrobky pravidelně. Odpověď "O biopotravinách jsem nikdy neslyšel" byla zaznamenána u dvou procent respondentů.

Pravidelný nebo občasný nákup biopotravin ve větší míře uváděly ženy, zatímco muži častěji volili odpověď "Slyšel jsem o nich, ale zatím jsem je nekoupil" (viz graf).

Bio mléko ano, čokoládu raději tradiční

Bioprodukty dotázaní podle svých slov nejčastěji preferují v kategoriích mléčných výrobků, pečiva, těstovin a ovocných šťáv. Naopak v případě cukrovinek, čokolády, kávy a čaje dávají přednost tradičním výrobkům před bioprodukty.

Kamenem
úrazu se ukázalo být neporozumění pojmu "biopotraviny" mezi širokou veřejností. Jak vyplynulo zodpovědí na otázku "S kterými značkami biopotravin jste se na našem trhu setkal/a?", osmdesát procent dotázaných si žádnou konkrétní značku bioproduktů nedokáže vybavit. Další více než desetina respondentů (12 %) pod tento pojem zahrnuje značky, jež standardy ekologického zemědělství nenaplňují.

Označení "biopotraviny" je tedy pro spotřebitele evidentně lákavé. Skutečný nákup těchto výrobků je však rozhodně méně frekventovaný, než jak vyplývá zpředchozích odpovědí.

Výsledky výzkumu potvrzují, že budoucí preference produktů ekologického zemědělství vČR bude zvelké části záviset na mediální podpoře těchto produktů či konkrétních značek a na vzdělávání českého spotřebitele.

Bio ve světě

Biopotraviny v roce 2006 tvořily 0,35 % z celkové spotřeby potravin v ČR. Průměrná spotřeba na obyvatele a rok za biopotraviny byla vloni přibližně 74 Kč, což je zdaleka nejvíce ve východní Evropě.

Největší evropský trh s biopotravinami je v Německu (4,5 mld. eur), následuje Velká Británie, Itálie a Francie. Největší podíl biopotravin na spotřebě potravin má Rakousko (5,7 %) a Švýcarsko (4,5 %).

bio mánie. Trh s bioprodukty každoročně stoupá, zvyšuje se i povědomí mezi spotřebiteli. Více než polovina lidí si někdy biovýrobek koupila. Potřeba osvěty je ale stále vysoká, většina lidí totiž nedokáže vysvětlit, co přesně označení "bio" znamená.


Související články


Poslední diskuse k článku - 5 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek
Re: Re: Jen švindl
Naprosto souhlasím, bio ovoce a bio zelenina se nedá srovnat s produkty konvenčního zemědělství. Je chuťově mnohem výraznější, obsahuje více vitamínů, přírodních antioxidantů dalších látek prospěšných pro lidské tělo. Pokud si mám v obchodu vybrat mezi rajčetem, které bylo modifikováno genem můry aby bylo odolnější nebo rajče, které vyrostlo bez použití průmyslových hnojiv, volím biorajče, i když je jednou tak drahé. Jediné co mohu biopotravinám vytknout je vyšší cena. Ovšem kupováním biopotravin spotřebitelé podporují rozvoj ekologického zemědělství a tím ekolologii samotnou. Jsou totiž tací, kteří si cení životního prostředí. Západní Evropa již toto pochopila, nás to teprve čeká...
vloženo: 29.10.2007 21:51     vložil:  Admonda Reagovat 
Re: Jen švindl
1. ovoce a zelenina v bio kvalite jsou podstatně vzhlednější, chutnější, méně otřískané a plesnivé, než to, co dostanu v supermarketu. České kozí sýry a jogurty z ne-bio farem jsem ještě nepotkala. U biovína jsem nepotkala cizí příchutě, atd. Gurmáni si dopřávají bio.

2. ohled na krajinu. Mně se louky líbí. Obvykle se na nich pasou biokrávy a bioovce na maso.
vloženo: 16.10.2007 09:14     vložil:  Jarmila Reagovat 
Re: Jen švindl
Obchodní švindly jsou dneska na denním pořádku. Možná že při jednostranném pohledu by se tam daly zařadit i biopotraviny. Já bych je tak ale nikdy nenazvala, protože pro mě má větší váhu to, že ukazují jiné možnosti, alternativu.
vloženo: 20.09.2007 11:05     vložil:  Marcela Klemensová Reagovat 
Ne polovina spotřebitelů v ČR, ale polovina z osob s přístupem na internet v ČR
Výzkum ale uvádí: ne polovina spotřebitelů v ČR, ale polovina z osob s přístupem na internet v ČR - a to je opravdu významný rozdíl, neboť jde o populaci mladší, s vyšším vzděláním a vyšším průměrným příjmem = cílová populace pro biopotraviny. Při interpretaci sociologických výzkumů to chce opravdu trochu více formulace promýšlet ... V našem reprezentativním výzkumu u konce roku 2006 (repre 18 let, 1002 respondentů) se podíl osob kupujících biopotraviny pohybuje okolo 1/3 (Focus, Marketing&Social Research Brno).
vloženo: 18.09.2007 21:00     vložil:  Martin Zaplatílek Reagovat 
Bio
Prave proto, ze vim, co bio znamena, vyhybam se mu, i kdyz kvuli tomu musim treba do obchodu o 50 m dal.
vloženo: 11.09.2007 14:28     vložil:  Www Reagovat 
zobrazit všechny příspěvky

EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist