Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Rychle, nebo pomalu?

16.11.2007  |  zdroj: EKONOM  |  127× přečteno      vytisknout článek

Rychle, nebo pomalu? Líh v benzínu bude možná později, než stanovil zákon, ale MEŘO v naftě má přibývat rychlejším tempem.

Novely tří zákonů, které jsou podmínkou pro to, aby od 1. ledna 2008 mohl být v prodeji benzin s přídavkem lihu, začne Poslanecká sněmovna projednávat nejdříve koncem listopadu. Přimíchávání lihu do benzinu se proto zřejmě opozdí.

LÍH DOSTAL ČTVRTLETNÍ ODKLAD ve srovnání s MEŘO, metylesterem řepkového oleje, který se přimíchává do motorové nafty už od 1. září. Důvodem je podle ředitelky komunikace Ministerstva zemědělství Ilony Chalupské nutnost vylepšit a zjednodušit možnosti kontroly pohybu biopaliv celním úřadům. Biopaliv se týká celý balíček novel zákonů, které ministerstva životního prostředí, zemědělství, průmyslu a financí zvládla připravit na poslední chvíli. Novelu zákona o spotřebních daních, o ochraně ovzduší a zákona o lihu vláda schválila koncem října, což už je zřejmě příliš pozdě na to, aby se líh do benzinu mohl přidávat již od Nového roku, jak bylo zákonem o ovzduší stanoveno. Ministerstvo zemědělství zpoždění nepotvrdilo, ale ani splnění termínu: teď to už totiž v ministerských rukách ani není.

Prvním možným termínem projednávání těchto novel v Poslanecké sněmovně je schůze, která začne 26. listopadu. Schválí poslanci tzv. zrychlené čtení? Pak se ovšem hůře uplatňují pozměňovací návrhy. I řádné projednávání lze prosadit v kratších termínech - např. zkrácením intervalu mezi prvním a druhým čtením. Ale senátem a prezidentskou kanceláří projít musejí. V kterémkoli místě se mohou zadrhnout.
Na zákon o lihu čekají zejména jeho výrobci, aby mohli dopracovat systém evidence a kontroly. Ale také Česká rafinérská potřebuje vědět, co jí přesně legislativa ukládá. Bude totiž pro státní podnik Čepro vyrábět benzin se speciálními vlastnostmi (jde konkrétně o tlak par, kde přichází v úvahu úprava národní normy a obsah kyslíku), které teprve umožní dodatečné přidávání lihu.

Pokud se míchání lihu do benzinu zpozdí, doplatí na to především jeho výrobci. S termínem najisto počítali. Jejich problémem jsou dnes ale zejména ceny obilí, dvojnásobné proti loňsku, takže líh z obilí bude zřejmě dražší než ten, který je možné dovézt ze zahraničí. Předseda představenstva Lihovaru PLP v Trmicích Antonín Vávra říká, že Evropa by se měla těmto dovozům bránit, jde hlavně o levnější bioetanol z Jižní Ameriky.
Do novely zákona o ovzduší by chtěli přes poslance prosadit zrychlení tempa zavádění MEŘO do nafty jeho výrobci a také zemědělci, kteří řepku pěstují. Domácí výrobní kapacity dnes výrazně převyšují potřebu přimíchávání a bude jich ještě víc. V minulém měsíci otevřela společnost Primagra z holdingu Agropol Group v Milíně na Příbramsku nový závod na výrobu MEŘO, větší závod postaví v Lovosicích Agrofert. Proto si přejí, aby se již v příštím roce začala přidávat 3,5 procenta MEŘO místo nynějších dvou procent, a to od července.
Na tuto úroveň by se podle současně platného zákona mělo přimíchávání dostat až od roku 2009.

ČISTÁ BIONAFTA, tzv. B100, je dalším důležitým cílem, o který usilují jak její výrobci, tak zemědělci, ale také ekologové. Současné hodnoty přimíchávání totiž z ekologického hlediska mnoho smyslu nemají, zatímco čistá biopaliva ho nesporně mají. Bez nulové spotřební daně by ovšem byla neprodejná. Daňovou výjimku však Česku musí schvalovat Evropská komise (tzv. notifikace). A ta nám ji nedá, dokud nepředložíme Národní program podpory biopaliv v ČR. Tento program dosud dopracován není, takže k čisté bionaftě ještě vede dlouhá cesta.
Na Slovensku to vzali poněkud nekonvenční zkratkou: B100 zavedli a úspěšně prodávají a současně s tím zažádali o notifikaci. Naše Ministerstvo financí nic takového udělat nehodlá.
Chytráckou možností, jak vůbec B100 v Česku zavést, by bylo uskutečnění tzv. pilotního projektu, který by využívání této pohonné hmoty zavedl ve zkušebním provozu - byla by to záležitost Ministerstva životního prostředí, nutný je ale souhlas Ministerstva financí.

AUTOR: Milena Geussová


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist