Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Biopotraviny na českém trhu

07.04.2008  |  zdroj: HN  |  133× přečteno      vytisknout článek

Biopotraviny na českém trhu Biopotraviny si postupně získávají český trh. V roce 2006 za ně Češi utratili celkem 760 milionů korun, což je 250 milionů více než v předchozím roce.

Celkem čtvrtina populace biopotraviny zná a občas je nakupuje. Podle ročenky Český trh s biopotravinami 2007 se očekává nárůst prodeje bioprodejen o 35 % ročně. Není proto divu, že dorazily i do super- a hypermarketů, kde si získávají stále větší oblibu zákazníků. Právě obchodní řetězce se na prodeji biopotravin podílejí 67 %. Ty postupně rozšiřují nabídku biopotravin a některé dokonce vsadily na vlastní privátní značku, díky níž jsou schopny nabízet bioprodukty za relativně dostupné ceny.

Mění se životní styl

Zájem zákazníků rok od roku roste, a to o několik desítek procent. Svou roli hraje rostoucí informovanost Čechů, ale také snaha o zdravý životní styl, jehož součástí je jídelníček složený z kvalitních a ekologicky hodnotných potravin. Tesco přišlo na trh s vlastní značkou biopotravin Tesco Organic, která nabízí více než 120 produktů, včetně čokolády, cereálních výrobků nebo masa. Svou vlastní řadu biopotravin má také řetězec Plus. V současnosti je v prodeji více než 50 druhů produktů v biokvalitě. Kvalitní biovýrobky z Plusu jsou navíc cenově dostupné, řada BioBio proto patří k velmi žádanému zboží.

Síť obchodů Interspar nabízí biopotraviny pod značkou Spar Natur*pur. Celkem se jedná o více než stovku produktů. V současné době je součástí nabídky bioproduktů pečivo, mléčné výrobky, bioovoce a biozelenina, ale také kompletní sortiment těstovin, olivových olejů, uzenin, džusů, müsli, čajů, bio vanilková zmrzlina a další. Řetězec Ahold, který vlastní hypermarkety Hypernova a supermarkety Albert, v současnosti nenabízí biopotraviny pod vlastní značkou, ale to by se mělo brzy změnit. Prodej biovýrobků má podle všech oslovených obchodních řetězců velký potenciál růstu. I přes rostoucí zájem zákazníků o tyto produkty zatím utratí Čech za biopotraviny v průměru pouze 74 korun ročně.

Mléčné výrobky vedou

Největší oblibu zákazníků obchodních řetězců si získaly mléko a mléčné výrobky. Velké oblibě se těší také biozelenina. Zájem je rovněž o základní potraviny, jako je rýže, luštěniny nebo těstoviny. Biopotraviny jsou oproti běžným produktům dražší. Rozdíl v ceně se však může velmi lišit, některé biopotraviny stojí podobně nebo jen o málo víc než ty běžné, u jiných je rozdíl až několik desítek procent. V ekologickém zemědělství nelze nic nepřirozeně urychlovat, takže rostliny a zvířata rostou déle, což má vliv na zvýšení nákladů. Biopotraviny nejsou ani chemicky konzervovány, a mají proto kratší záruční dobu, jejich cena je potom vyšší než cena produktů s uměle prodlužovanou trvanlivostí.

Stále chybí české biopotraviny

Všechny obchodní řetězce však při prodeji biopotravin čelí jednomu problému: objem produkce českých výrobců nestačí pokrývat jejich poptávku. V současnosti bohužel stále převládají biovýrobky zahraniční produkce. Je to dáno především menším objemem výroby českých producentů. Do sítě Interspar jsou biopotraviny dodávány především z Rakouska, kapacity českých biofarem nestačí. Síť obchodů Plus má za cíl pokrýt polovinu biopotravin z domácí produkce, což se zatím nedaří. Nejvíc českých biopotravin pod vlastní značkou nabízí Tesco, ve kterém tvoří české výrobky 70 %.


Související články


Poslední diskuse k článku - 1 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek
Gigantický biopodvod
Když jsem viděl už i bio Kávu vyráběnou tak že se nasype do bioSáčku pochopil jsem.
vloženo: 07.04.2008 07:39     vložil: Medvědovič Reagovat 
zobrazit všechny příspěvky

EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist