Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Popularita sóji roste díky novinkám

12.09.2009  |  145× přečteno      vytisknout článek

Stále více spotřebitelů si cení čistě rostlinných potravin s pozitivním účinkem na zdraví.

To výrobky ze sóji rychle posunulo vpřed. Vedle klasických výrobků jsou to především novinky zajišťující atraktivitu v sortimentu a oživení obratu v obchodu potravinami.

To, že maloobchod potravinami poskytuje sójovým výrobkům stále větší místo v sortimentu, má dobrý důvod. Vědomosti o sóji v minulých letech značně vzrostly a počet spotřebitelů, kteří tuto zdravou alternativu zařazují jako důležitý prvek do své výživy, se zvětšuje. Zejména nově vyvinutým výrobkům a chuťovým vylepšením vděčíme za to, že sójové produkty vystupují z ústraní a získávají nové uživatele. V neposlední řadě přispěla i média k tomu, že přednosti sójového bobu a jeho mnohostranné možnosti použití se staly populárními.

Sojový bob je nejen mnohostranně použitelný, je také nadmíru zdravý. To věděli již staří Číňané. Zatímco tam je sója již skoro 5 tisíc let považována za základní potravinu, Evropu dobyla teprve v 18. století. Její průlom nastal v 60. letech minulého století. Sója byla nejprve používána k získávání oleje a jako krmivo pro dobytek. Teprve když se ukázalo, jak cenné jsou pro výživu a fyziologii látky obsažené v energeticky bohatých bobech, zažila sója v 80. letech v Evropě rozmach.

OPRAVDOVÁ ENERGETICKÁ BOMBA

Sójový bob (lat. glycine max) je luštěnina z čeledi motýlokvětých. Na světě existuje více než tisíc různých druhů sóji. Rozlišujeme mezi rostlinami velice bohatými na olej a rostlinami, které obsahují více bílkovin. Na trhu se sójou dominují varianty bohaté na olej; používají se jako krmivo pro dobytek nebo k výrobě oleje. Z druhů bohatých na bílkoviny vyrábí potravinářský průmysl sójové nápoje, tofu atd.

Náročná jednoletá užitková rostlina rychle roste a potřebuje k vývoji 150 až 200 dnů v horkém a vlhkém klimatu. Rostlina sóji dorůstá cca 80 cm, může ale dosáhnout až dvou metrů. Má malé bílé nebo růžové kvítky, ze kterých vznikají krátké lusky až s pěti boby. Barevná paleta bobů sahá od zelené přes hnědou, žlutou, černo-fialovou až po žíhanou. Ale nejen barvy plodů, i jejich tvary - kulatý, vejcovitý nebo fazolovitý, plochý nebo zaoblený - jsou velice rozdílné. Nejčastěji u nás nalezneme malé světle žluté. U rostlin se jedná o opravdové energetické bomby, které obsahují důležité složky pro zdravou výživu.

A proč je sója z výživně-fyziologického hlediska tak doporučována? Za prvé jako čistě rostlinný produkt zaručeně neobsahuje cholesterol a živočišné tuky. Kromě toho obsahují sójové výrobky cenné rostlinné mastné kyseliny omega 3 a omega 6, které napomáhají regulaci hodnot krevních tuků, a cenné bílkoviny. Ty jako jediné rostlinné bílkoviny vykazují fyziologickou hodnotu jako mléko, maso nebo vejce. Obsahují všech osm základních aminokyselin, které tělo potřebuje, ale není je schopno vyprodukovat. Kromě toho sója od přírody obsahuje sekundární rostlinné látky, isoflavony. Na základě výsledků početných mezinárodních studií je možno se domnívat, že ty mohou pozitivně ovlivňovat obranu proti některým nemocem.

RAZANTNÍ ROZMACH

Největšími světovými producenty sóji jsou USA, před Brazílií a Argentinou. Za zmínku stojí též sója pěstovaná v Číně, Indii, Paraguayi, Kanadě a Bolívii. Ve střední Evropě nehraje pěstování sóji z klimatických důvodů žádnou roli. Hlavními producenty v rámci EU jsou Itálie, Rumunsko, Francie, Maďarsko a Rakousko. I v Německu nalezneme v malém rozsahu sójová pole, a sice v oblasti horního Rýna a v oblasti Bodamského jezera.

Celkem se celosvětově sklízí více než 220 mil. tun sóji. Obří podíl - 60 až 80 procent - produkce pochází z geneticky změněných bobů. Zejména v Jižní Americe má pěstování sóji konjunkturu. Zde se za posledních deset let výroba prakticky ztrojnásobila. Hnací silou razantního rozmachu při pěstování sóji je mezinárodní růst spotřeby masa, neboť většina sóji končí ve žlabech hovězího a vepřového dobytka a slepic v Číně a v Evropě.

EU pokrývá skoro veškerou potřebu sóji dovozem. Díky kontroverzním diskusím o možných dalekosáhlých důsledcích geneticky manipulovaných potravin existuje zejména v Evropě velká potřeba sóji, která nebyla geneticky ošetřena. Toto přísně kontrolované a certifikované zboží odebírá zpracovatelský evropský potravinářský průmysl od smluvních dodavatelů z oblastí, které provozují tradiční zemědělství bez geneticky změněných rostlin.

ROZSÁHLÝ SORTIMENT

Sójové boby jsou surovinou a základní látkou bezpočtu potravin, potravinových přísad a přídavných látek. U potravin seznam sahá od sušených a mražených bobů, stolního oleje, margarínu, mouky, tofu, omáček, miso, Tempeh, pomazánek na chleba, salámů, sýrů přes alternativy mléka jako nápoje, jogurty, dezerty, šlehačku až po zmrzlinu a sladkosti. Kromě toho je sója obsažena ve velkém množství běžných potravin. Zde jen tři příklady: přídavek sójové mouky nejen zlepšuje strojní zpracování těsta, nýbrž i kůrku a trvanlivost. Sójový lecitin se přidává jako emulgátor a zahušťovadlo do zmrzliny, čokolády, mléčných mixovaných nápojů a omáček a na seznamu přísad je vykazován jako "lecitin" nebo "E 322". Pokud je v potravinách obsažen sójový olej, pak se to na seznamu přísad objevuje pod pojmy "rostlinné oleje" nebo "rostlinný tuk".

A to, že sója není dobrá jen pro výživu, objevil i kosmetický průmysl. Ten využívá pozitivních vlastností bobu k výrobě tělových ošetřujících prostředků na pokožku a vlasy. A to ještě není všechno: posledním výkřikem je biooblečení na bázi sóji, utkané ze směsi sójových bobů a bavlny.

INDIVIDUÁLNÍ MIX SORTIMENTU

Zhruba 80 procent potravin na bázi sóji se kupuje v maloobchodě s potravinami včetně diskontních obchodů. Zbývajících 20 procent se dělí mezi prodejny s ekologickými potravinami, specializované bioobchody a drogerie. Vedle značkového zboží je k dispozici celá řada vlastních značek, resp. no name výrobků, zejména ve skupině nápojů. K typickým kupujícím sójových výrobků patří vedle vegetariánů a fanoušků asijské kuchyně stále větší okruh spotřebitelů všech věkových skupin, pro které jsou sójové výrobky podstatnou součástí zdravé výživy a životního stylu. Důležitou cílovou skupinou jsou také alergici. Sem patří zejména přibývající počet lidí nesnášejících laktózu a trpících alergií na bílkoviny z kravského mléka, kteří nesnášejí konvenční mléčné výrobky.

TIPY PRO OBCHOD

Zda obchod s potravinami disponuje pouze klíčovým sortimentem nebo širokou nabídkou sójových výrobků, závisí na velikosti obchodu a cílové skupině, resp. spádové oblasti. Pokud je nabízen pouze malý sortiment, je na místě spíše integrované umístění, zatímco u větší nabídky je zajímavé umístění v blocích. Vhodné je vertikální umístění v blocích výrobků. Ty by měly být minimálně 30 cm široké, aby sójové výrobky v konvenčním sortimentu nezanikly. Vedoucí poskytovatelé značkového zboží zde pro své klienty zpracovávají v rámci svého category managementu doporučení k sortimentu a jeho umístění, resp. plány individuálně přizpůsobené jednotlivým prodejním plochám. Jinak pro sójové výrobky platí zásadně to, co je třeba respektovat u běžného sortimentu. Důležité tedy je, aby zboží, jež musí být chlazeno, bylo v chladicím boxu umístěno v bezprostřední blízkosti dané skupiny zboží, jako např. mléko, jogurty, créme fraEche atd. Dalším stimulem je sekundární umístění ve volně stojících boxech v blízkosti ovoce a zeleniny, oddělení masa, oddělení mléčných výrobků. Trvanlivé sójové nápoje a dezerty by měly být nabízeny společně s běžnými trvanlivými mléčnými výrobky.

Zatímco stálí zákazníci jsou zpravidla dobře informováni a přesně vědí, které své sójové výrobky v obchodě naleznou, je možno upoutat pozornost spotřebitelů, kteří dosud tyto výrobky nepoužívali, na sójové výrobky příslušnými poutači, sloučenými nabídkami v běžném umístění nebo upozorněním na regálu. K tomu patří také začlenění tohoto sortimentu do týdenní nabídky: zde je možno také integrovat upozornění na zdravotní výhody nebo doporučené recepty. Jako obzvláště úspěšné v této kategorii se ukázaly ochutnávkové akce. Zde je možno nejlépe přesvědčit skeptické nové zákazníky o chuti a rozmanitosti a stálé zákazníky informovat o novinkách a receptech.

Zpracováno podle Lebensmittel Praxis

klasika a novinky


Vedle klasických výrobků existuje již mnoho sójových produktů, které na sebe poutají pozornost teprve krátce - v neposlední řadě díky optimalizovaným chuťovým vlastnostem a rozšiřování rozmanitosti jednotlivých druhů. Zde je malý výběr:

Sójová omáčka - Vyrábí se pomocí fermentovaných sójových lusků a příp. praženého obilí. Tradiční proces zrání trvá cca šest měsíců, u vysoce kvalitních druhů může trvat až pět let. Získaná omáčka se filtruje a pasterizuje. Nejznámější jsou omáčky japonské a čínské, nyní se již vyrábí i sójové omáčky pomocí chemických postupů bez přirozeného kvašení, do kterých jsou přidávány aromatické látky, barviva a konzervační látky.

Miso - V Japonsku se tato jemně nakyslá kořeněná pasta používá jako základní přísada do polévek. K výrobě pasty miso se celé sójové boby kombinují s rýží nebo moukou, solí a plísňovou kulturou. Tato směs se nechá 1 až 3 roky zrát v sudech z cedrového dřeva. Pasta miso se nabízí v mnoha barevných variantách; světlá pasta chutná jemně a nasládle, tmavá aromaticky a slaně. Obzvláště mnohostranná je středně tmavá pasta.

Tempeh - Má původ v Indonésii, i dnes je to důležitá součást výživy. Sójové boby se smísí s plísňovou kulturou, vaří a poté ohřejí a dozrají jako určitý druh koláče. Tempeh je velice bohatý na vitaminy a bílkoviny, má kysele-ořechovou příchuť. Tempeh je možno péct, grilovat a používat v polévkách nebo čerstvý, např. k těstovinám.

Tofu - Sójové mléko s přídavkem určité složky mořské soli se nechá zkysnout. Z vyvločkovaných bílkovin vzniká krémovitá hmota. Podle obsahu zbytkové vody rozlišujeme mezi pevným a měkkým tofu a tofu hedvábným. Poslední z nich se nelisuje a má pudinkovou konzistenci. Tofu je neutrální na chuť a je možno ho připravovat na slano a pikantně i na sladko, teplé i studené. Mnoho spotřebitelů si cení tofu jako náhražky masa. K dostání je i uzené.

Sójový olej - Ze sójových bobů bohatých na tuk je možno získat olej, který je z výživně-fyziologického hlediska velice hodnotný. Obsahuje kolem 60 procent vícenásobně nenasycených mastných kyselin. Sójový olej je cenově výhodný a jedná se o celosvětově nejvíce používaný olej. Má mnohostranné použití a je ho možno kvůli vysokému bodu varu používat též jako olej na fritování.

Sójové nápoje - Poptávka po sójových nápojích jako alternativě mléčných nápojů vzrůstá. Při výrobě se celé boby vkládají do vody, namáčejí, mixují a následně filtrují. Nápoje se zahřívají na ultra vysokou teplotu a nabízejí čerstvé v chladicích boxech. Některé nápoje jsou ještě doplňovány vitaminy, minerálními látkami - většinou vápníkem - nebo ovocnými šťávami. K dostání jsou také nápoje, jejichž receptura se zakládá na kombinaci např. sóji, rýže a ovsa. Biologické nápoje jsou vyráběny ze sójových bobů z kontrolované biologické sklizně.

Sójové alternativy jogurtu - Sójové mléko je základem 100 procent rostlinných alternativ jogurtu, ke kterému jsou ještě přidávány jogurtové kultury a - dle příchuti - ovoce či vápník. Zejména díky většímu sortimentu se tento segment dostal do popředí zájmu spotřebitelů. Alternativy biojogurtu se vyrábějí ze sójových bobů a přísad z kontrolované biologické sklizně.

Sójové krémy - Čistě rostlinná alternativa šlehačky nebo créme fraEche. Nízkotučný sójový krém je vhodný k vaření a zjemnění pokrmů.

ZDROJ: REGAL


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist