Čtvrtek, 28. března 2024

Na Západě stačí nálepka bio. Český spotřebitel je náročnější

Na Západě stačí nálepka bio. Český spotřebitel je náročnější

SUCHO V RUSKU NÁS OVLIVNÍ. Vývoj cen na trhu s komoditami je pro nás zásadnější než krize, říká Radomír Vaněk, obchodní manažer potravinářské společnosti Semix Pluso, jednoho z finalistů Firmy roku.

Firemní tajemství kompletovali celé čtyři roky. Tak dlouho bádali vývojáři potravinářské společnosti Semix Pluso nad putováním obyčejného obilného zrna po pásech výrobní linky. A zdánlivě banální věc dokázali přetavit do unikátního výrobního procesu, za který sbírají ocenění od porot. Naposledy například na mezinárodním potravinářském veletrhu Salima Olomouc.

"Zrno neobrušujeme a šetrně ho povaříme při velmi nízkých teplotách," vysvětluje manažerka marketingu firmy Gabriela Salichová nezvyklý postup při produkci cereálií. Ten umožňuje zachovat vysoký obsah přirozené vlákniny, minerálních látek a živin. Věta jak vystřižená z propagačního letáku je skutečností. I to byl důvod, proč byla společnost Semix Pluso, která je předním českým výrobcem směsí a náplní pro pekaře a cukráře a cereálií, vyhlášena Firmou roku 2010 Moravskoslezského kraje.

Úspěch až na druhý pokus

Historie firmy sídlící v Oticích u Opavy, která zaměstnává 100 zaměstnanců - z toho 10 lidí, kteří se zabývají vývojem a výzkumem - a letos očekává tržby ve výši 230 milionů korun, se začala psát nenápadně.

"Za komunistů jsem cítil, jak je veškerá iniciativa nežádoucí, po změně režimu mi bylo jasné, že do toho půjdu na vlastní triko," vzpomíná po letech dnešní ředitel a spolumajitel firmy Kamil Lisal. První podnikatelský projekt se však v "polistopadových" letech někdejšímu zemědělci nevyvedl, přesto se v roce 1995 nadechl k pokusu druhému.

Společně se dvěma společníky začali v roce 1995 s malou řemeslnou pekárnou v hodně provizorních podmínkách a s pouhými 30 tisíci investovanými korunami. "Pekařina byla tehdy v mizerném stavu," uvádí Lisal. Od počátku si podle svých slov uvědomoval, jak to "mají pekaři složité". Pochopil, že je zde prostor pro zjednodušení celé práce a její výrazné zefektivnění. "Cítil jsem, že je třeba do procesu zatáhnout průmyslovou výrobu," vzpomíná na své začátky v novém oboru.

Odhad vyšel. Už ke konci následujícího roku firma tržila dva miliony korun měsíčně. Raketový vzestup táhl nahoru i doslova "milionový nápad". Semix Pluso totiž vyvinulo produkt Tvarogen, který umožnil při pečení stabilizovat problematický tvaroh a rozjet tak pekárnám jeho výrazně snadnější velkozpracování.

Zároveň se rozvíjela i druhá firemní "vývojová linie". Lisal, fanoušek zdravé výživy a přírodních produktů, si v devadesátých letech při snídaních na cestách do Británie (kam jezdil pro semínka rostlinek) uvědomoval, že se u nás prakticky nekonzumují cereální výrobky. "Proto se Semix Pluso opřelo i do výroby v tomto segmentu s principem majitelovy filozofie o zachování co nejvyšší možné nutriční hodnoty produktů," vysvětluje obchodní manažer firmy Radomír Vaněk.

Dnes firma zásobuje i trhy ve všech okolních zemích, na Slovensku, v Maďarsku a v Polsku má dokonce pobočky s vlastními technology, kteří dohlížejí na správný výrobní postup z dodávaných směsí.

Čekáme zdražení surovin

Znalost "chutí" a požadavků zákazníků z mnoha zemí umožňuje Lisalovi zajímavé srovnání. "Na Západě chtějí spotřebitelé zejména bioprodukty, očekávají u výrobků vyšší aromatizaci a nehledí na obsah cukru, český zákazník je vzdělanější, zajímá se o podíl živin a cukr příliš nechce," uvádí obchodní manažer, podle něhož se - i když je v Česku stále nižší míra sladivosti - rozdíly postupně smazávají.

Znalost zahraničního trhu je pro firmu důležitá i z hlediska nákupu surovin, kterých měsíčně zpracují kolem 600 tun (například jen máku se spotřebuje 17 tun měsíčně). Vývoj na trhu s komoditami je pro Semix Pluso mnohem důležitější než krize, kterou společnost prošla bez jakékoli újmy. "Pro náš byznys jsou nepříjemná například letošní sucha v Rusku či záplavy v Austrálii, která nám proti bezproblémovým a úrodným letům 2008 a 2009 zdraží vstupní suroviny," vypočítává Vaněk.

Vedle ocenění Krajská firma roku v soutěži Vodafone Firma roku, kterou vyhlašují HN, získala letos společnost Semix Pluso i ocenění Byznys rebel, jež se uděluje za podnikání, které "posouvá pravidla ve prospěch zákazníků". Zde byla oceněna právě unikátnost výrobních postupů u produktů firmy i její vysoká angažovanost při ochraně životního prostředí. Semix Pluso například buduje mokřadní biotopy pro obojživelníky či pozorovatelny ptáků.

Firma, která se pravidelně účastní potravinářských veletrhů v New Yorku, Paříži nebo Kolíně nad Rýnem, v příštím roce plánuje investovat 20 milionů korun do nové výrobní linky. I nadále chtějí klást důraz na vývoj.

AUTOR: Petr Býma
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů