Pátek, 19. dubna 2024

LPG: Zázrak, který nakonec upadá v zapomění

LPG: Zázrak, který nakonec upadá v zapomění

 Proč si palivo, které se prodává za polovinu ceny naturalu, nezískalo český národ šetřílků.

LPG neboli Liquefied Petroleum Gas neboli kapalný plyn. Poprvé se objevilo v roce 1910, a to zásluhou dr. Waltera Snellinga. Za dva roky se již začalo využívat v prvních spotřebitelských výrobcích, ovšem k hojnějšímu využití v automobilovém odvětví došlo až v sedmdesátých letech minulého století, kdy například Toyota připravovala speciální motory schopné spalovat propanbutanovou směs. V České republice došlo k masivnějšímu rozšíření LPG až několik let po sametové revoluci, přičemž domácí řidiči tuto alternativu tradičních paliv uvítali s nadšením. Tehdy se totiž ceny benzinu a dieselu začaly zvedat do takových výšin, že by se z nich zamotala hlava i zkušenému horolezci.

Slibný začátek...

LPG se jevilo jako velmi úsporné palivo, které prakticky využívá stejného výkonu automobilu jako normální pohonné hmoty. Jeho rozmachu v České republice na počátku devadesátých let přispívala nejenom nízká ceny plynu jako takového, ale rovněž i velmi nízká cena přestavby. Ta před patnácti lety vycházela zhruba na 10.000 korun, což se při dnešním pohledu může jevit jako opravdu směšná suma, ovšem životní standardy se tehdy pohybovaly na zcela jiné úrovni než dnes. Tyto nízkonákladové přestavby byly navíc možné pouze u vozidel karburátorového typu, tedy u staré známé Škody 120 a jí podobných automobilů. Čím více se ovšem v průběhu let měnilo složení motorového prostoru - zatímco u škodovky vám k opravě stačilo kladivo, šroubovák a kombinačky, nyní se kromě výměny oleje či tekutiny do ostřikovače můžete pouze smutně dívat na plastový kryt, a to do té doby, než dorazí odtahová služba - zvyšovala se i cena přestavby, která v současné době vyšplhá i nad 50.000 korun. Pokud by se tedy například majitel vozu Porsche Cayenne Turbo rozhodl, že bude šetřit životní prostředí (spojení ekologicky šetrných paliv a automobilky Porsche není vůbec náhodné, neboť jeden z úpravců těchto německých sportovních vozů, firma Rinspeed, vyrábí tuningové skvosty "požírající" LPG), bude si muset připravit částku zhruba 70.000 korun.

... a smutný (skoro) konec

Právě stále se zvyšující cena přestavby vozu z běžného benzinu/dieselu na kapalný plyn stojí v pozadí úpadku zájmu o tento levný druh pohonných hmot, ačkoliv statistiky by mohly tvrdit opak. Počet českých benzinových stanic, které nabízejí u svých stojanů i LPG, se neustále zvyšuje a postupně se do hry zapojují i velcí hráči, jako je například Shell. V souvislosti s jejich vstupem se tak nedá mluvit o zcela jasném a především hořkém konci LPG v České republice, i když k masovému rozšíření, se kterým se kdysi počítalo, již nikdy nedojde. Navíc nejde pouze o český, ale spíše o celosvětový trend, což potvrzují i automobilky, které se již při vývoji nových modelů zaměřují na jiné typy pohonných hmot. Budoucnost tak zřejmě patří alternativním palivům, minimálně tedy bioetanolu, který se již osvědčil v řadě zemí a soudě podle testovacích jízd Fordu, který sem prozatím jako jediný importér vůz tohoto druhu dovezl, se toto palivo osvědčí i v Česku.

Co je vlastně LPG?

Propanabutan patří do skupiny zkapalněných uhlovodíkových plynů (LPG). V podmínkách České republiky vzniká v rafineriích při procesu zpracování ropy. V zahraničí se rovněž získává jako vedlejší produkt při těžbě zemního plynu a ropy. Jeho nejdůležitější vlastností je, že je to vysoce výhřevný plyn, který se snadno zkapalňuje již při poměrně nízkém tlaku a běžné teplotě. Díky těmto vlastnostem lze uskladňovat velký energetický obsah i v malém zásobníku či nádrži na LPG. Další důležitá vlastnost je snadné odpařování a jeho možnost spalování také v plynném stavu, kdy má dokonce 3x větší výhřevnost než zemní plyn a zároveň patří mezi nejekologičtější využívaná paliva. Čistý propan se odpařuje až do teploty - 43 ° C, což v našich teplotních podmínkách zajišťuje dostatečné množství odpařeného plynu pro všechny spotřebiče. Oproti tomu butan má podstatně horší odpařovací schopnost, a proto se dodává většinou ve směsi s propanem. Propan, butan a jejich směsi patří mezi nejekologičtější paliva.
Fotografie: POKUD BY VLÁDA každému obyvateli České republiky věnovala takový kontejner, pak by se LPG rozšířilo rychleji než mor.

 Autor: PETR PROKOPEC

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů