Pátek, 19. dubna 2024

Po biči přichází cukr

Po biči přichází cukr
Výrobci automobilů si mohou trochu oddychnout. Šibeničním termínům na snižování emisí oxidu uhličitého totiž patrně prozatím odzvoní. Evropský parlament doporučil Evropské komisi, aby se zaváděním striktních omezení počkala. Namísto povolených 120 gramů oxidu uhličitého na kilometr do roku 2012, jež Komise navrhla minulý měsíc, se nyní hovoří o tom, že by průměr automobilek na auto měl činit 125 g/km, a to od roku 2015. Přinejmenším do toho roku by neměly být na výrobce kladeny požadavky vyjádřené konkrétními čísly.
Jako důvod smířlivějšího postoje evropští poslanci uvádějí, že stanovení limitů by výrazně zasáhlo do již hotových plánů automobilek. "Výrobci potřebují na vývoj auta několik let a legislativa by to měla zohledňovat. Naše cíle na snižování emisí CO2 by měly být smělé, ale zároveň realistické," uvedl jeden z autorů zprávy, německý poslanec Jorgo Chatzimarkakis.

Poté, co koncem minulého roku vzbudil návrh Evropské komise rozhořčení mnoha výrobců, přichází alespoň částečné uklidnění. Zejména německým automobilkám, které se orientují na výrobu luxusnějších aut, hrozily velké pokuty, které by neměly možnost za tak krátkou dobu odvrátit. Automobilky přitom poukazují na to, že vůči ostatním producentům emisí, jako jsou například výrobci letadel, Komise nepostupuje stejně rázně. Francouzské koncerny Renault a PSA Peugeot Citroën ale příliš námitek neměly. S velkým množství modelových řad, které pohánějí méně výkonné, a tudíž "ekologičtější" motory, se totiž nemusejí bát, že by se jich sankce dotkly.

O konečné podobě zákona se bude ještě jednat. Ke schválení je potřeba souhlasu většiny členských států Evropské unie a prostá většina v parlamentu. Z plánovaného tažení za nižšími emisemi se nicméně už nyní radují dodavatelé pro automobilový průmysl. Například francouzská společnost Valeo, která dodává automobilkám systém s funkcí stop-start. Tato technologie znamená, že motor automobilu se vypne, kdykoli vůz stojí třeba na semaforech a řidič vyřadí rychlost a pustí pedál spojky. Se sešlápnutím spojky motor opět naskočí. Generální ředitel Valea Thierry Morin předpokládá, že od roku 2010 bude divize zabývající se pohonem aut v jeho firmě růst meziročně o osm až deset procent. "V roce 2015 už na trhu nenajdete nový osobní vůz, který by během stání na semaforech znečišťoval ovzduší," prohlašuje Morin. Nabízí se však jedna otázka: kolik gramů oxidu uhličitého, a případně dalších zplodin, se dostane do ovzduší při výrobě systémů, které mají pomáhat autům šetřit životní prostředí?

AUTOR: Filip Spurný,
spolupracovník redakce
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů