Čtvrtek, 28. března 2024

Pošta chystá

Pošta chystá

S využitím minimálně stovky elektrokol chce pošta začít do roka. Už pro ně začala hledat dodavatele.

Česká pošta se připravuje na nákup elektrokol pro své doručovatele. Státní firma už několik kusů úspěšně otestovala mezi pošťáky v České Lípě, Jaroměři, Vamberku a Albrechticích na Bruntálsku.
"Výsledky testů a jednoznačně kladné názory doručovatelek nás vedly k rozhodnutí v záměru pokračovat," říká Petr Zatloukal, náměstek generálního ředitele pošty. Do konce roku chce pošta ještě odzkoušet i tříkolky na elektrický pohon.

"Začali jsme oslovovat firmy pro zakoupení testovacích vzorků, ale nabídkám potenciálních dodavatelů jsme stále otevřeni. Letos bychom chtěli na Břeclavsku spustit pilotní projekt. Pokud se naše očekávání potvrdí a České poště se bude
v příštím roce dařit, začneme vybrané lokality elektrokoly vybavovat. Ve druhé polovině příštího roku by elektrokola mohla jezdit alespoň v třetině republiky," říká Zatloukal.

Nyní používají čeští pošťáci při doručování asi 900 jízdních kol. Podle Zatloukala by až polovina
z nich měla jezdit v elektrifikované verzi. Pošta je chce uplatnit především v místech se členitějším terénem, aby odlehčila doručovatelům šlapání do kopce. Můžou jim sloužit i na delší přejezdy, čímž se urychlí doručování. Pošta má například okrsky, kde pošťáci nachodí při pochůzce až 15 kilometrů.

V investicích, které Česká pošta plánuje, jde spíše o nevýznamnou částku. Při předpokládaném objemu této zakázky by se cena za kus měla pohybovat mezi 20 a 30 tisíci korunami.

Po předchozích hubených letech má pošta na modernizaci své sítě letos a další tři roky proinvestovat celkem osmi miliard korun. Letošní rok má podle mluvčího pošty Ivo Mravinace z toho spolknout 1,5 miliardy. Podle některých informací z dozorčí rady firmy se však například na letošek plánované velké investice do přepravního uzlu v Malešicích a v Pardubicích a do IT pošty zpožďují a nemusí se ani vyčerpat.

Elektrokola v barvách pošty by měla být vybavena přídavnými košíky či závěsnými vozíky. Hodí se i na delší dojezdy. Když cyklista kolu jen mírně pomáhá, z kopce a po rovince jede "po svých", na jedno nabití baterie ujede až 55 kilometrů.

Dobití baterií ve standardní elektrické zásuvce trvá 4 hodiny a maximální rychlost kola je 25 kilometrů. Pošťák ani nepotřebuje řidičský průkaz. Elektrokola jsou letos hitem sportovně méně zdatných lidí a novým trumfem ekologů. Například pařížská radnice chystá program na podporu jejich nákupu. V rámci Evropského týdne mobility si elektrokola teď na vlastní kůži můžou vyzkoušet i mnozí Češi.

AUTOR: Olga Skalková
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů