VUT Brno na špici v ekologizaci malých letadel
Vysoké učení technické v Brně (VUT) se jako zástupce České republiky zapojilo do
mezinárodního projektu, který zkoumá možnosti zavedení systému individuální
letecké dopravy. Ekologicky šetrné malé letouny, jakési vzdušné obdoby osobních
aut, mohou podle vědců sehrát důležitou roli v budoucnosti dopravy.
Vysoké učení technické v Brně (VUT) se jako zástupce České republiky zapojilo do mezinárodního projektu, který zkoumá možnosti zavedení systému individuální letecké dopravy. Ekologicky šetrné malé letouny, jakési vzdušné obdoby osobních aut, mohou podle vědců sehrát důležitou roli v budoucnosti dopravy.
Na projektu PPlane se podílí 13 partnerů z 11 evropských zemí a Izraele. Výsledkem projektu zatím nebude podrobný návrh letounu. Naznačí však, jak by mělo podobné letadlo vypadat.
Systém osobní letecké dopravy (Personal Air Transportation System - PATS) je novým pojem v oboru. Osobní letadlo se stává analogií k osobnímu autu, pokud jde o dostupnost a snadnost použití. Některé studie ukazují, že malá letadla se speciálními vlastnostmi budou hrát v dopravě stále větší roli.
Systém osobní letecké dopravy (Personal Air Transportation System - PATS) je novým pojem v oboru. Osobní letadlo se stává analogií k osobnímu autu, pokud jde o dostupnost a snadnost použití. Některé studie ukazují, že malá letadla se speciálními vlastnostmi budou hrát v dopravě stále větší roli.
Podle odborníků nejde o hudbu vzdálené budoucnosti. Při úvahách o vhodném pohonu srovnávají pístové motory s různými variantami elektrického pohonu a možností je i vodíkový pohon.
Letoun musí být šetrný k životnímu prostředí, důležitými kritérii jsou bezpečnost, spolehlivost, automatizace a nízká spotřeba paliva. V každé z těchto oblastí chce projekt přinést nové poznatky. Potrvá 30 měsíců, celkový rozpočet činí 4,4 milionu eur (přibližně 113,4 milionu korun) ze zdrojů Evropské komise.
Více informací najdou zájemci - ZDE.
Letecký výzkum má na VUT Brno. Nedávno se vědci pochlubili prototypem bezpilotního letounu Marabu. Letecký ústav Fakulty strojního inženýrství VUT se vývoji nových letounů věnuje od svého založení v roce 1993. Podílel se například na ultralehkém stroji KP-2U Sova a VUT 100 Cobra.
ZDROJ: www.letectvi.cz, ČTK, upraveno, kráceno
Sdílet článek na sociálních sítích