Středa, 24. dubna 2024

Lost highway po Česku

Lost highway po Česku

Dálnice odnikud nikam neexistují jen ve filmech Davida Lynche. Důvěrně je bohužel známe i z české krajiny. Rozestavěné trasy D1, 2, 3...N jsou v každém kraji. A při pohledu na státní finance je zřejmé, že zlatý věk stavenišť jen tak neskončí. Podle odhadů ministerstva dopravy se má napřesrok zastavit kolem padesáti staveb.

Samotný ministr Bárta chce situaci řešit obchodně: peněz je málo, stát musí šetřit, stavět budou jen ti, kdo nabídnou slevu. Jenže podle stavebníků není z čeho slevovat: marže prý nejsou přemrštěné a stavby prodražuje kupčení s pozemky, krajská byrokracie při poskytování územních rozhodnutí, nadsazené ceny projekčních prací a soudní spory.

Zjistit, která strana má k reálnému popisu situace blíž, prakticky nelze. Zřejmě nepřekvapí, že studie zadané Ředitelstvím silnic a dálnic vykazuje ceny srovnatelné se zahraničím, zatímco z analýz Ekologického právního servisu vyplývá pravý opak. O něco přesnější obrázek možná poskytuje pár let stará práce Eurostatu, podle níž jsou civilní stavby v Česku o malinko levnější, než je celoevropský průměr - tedy staví se tady za míň než v Německu či Velké Británii, ale kupodivu dráž než třeba v Itálii.

Spory o ceny veřejných staveb znají všechny civilizované země a například Velká Británie si na pomoc při jejich řešení nedávno sestavila speciální komisi.

Přesto mají české veřejné stavby několik specifik. Zřejmě nikde jinde neexistuje taková obava ze zásahů veřejnosti. Zveřejnění záměru stavět bývá "veřejně" vyvěšené na nejméně viditelném místě, aby se připomínek nesešlo zbytečně moc. Jakýkoliv mírný posun stavby si většinou žádá nové řízení, takže se někdy postaví nesmysl, jen aby se nešlo znovu do procesu.

Na druhou stranu - momentálně pozastavená dálnice D8 do Ústí nad Labem má za sebou sedm let soudních sporů - a čeká ji přinejmenším pár dalších. Sedmileté zpoždění měl i obchvat Plzně. A podobných případů se dá samozřejmě najít víc. Linka mezi vydíráním a ochranou krajiny je tenká. Převrátit zatuchlou českou "dálniční" vaničku je dobrý nápad. Jen se přitom musí dávat pozor na ty příslovečné děti.

AUTOR: Julie Hrstková
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů