Vážným a dosud málo diskutovaným problémem, spojeným s automobilovou dopravou, jsou emise jemných prachových částic. Ty nejen zanášejí plicní sklípky, ale zároveň urychlují tání arktických ledovců. Plzeňské Centrum pro životní prostředí a zdraví (CpŽPZ) na dvoudenní mezinárodní konferenci v Budapešti prezentovalo projekt, zaměřený na přenesení zahraničních zkušeností s jejich omezením k nám.
Znečištění ovzduší automobily ohrožuje zdraví lidí i ledovce Arktidě
Samotné Centrum pro životní prostředí a zdraví (CpŽPZ) vzniklo koncem roku 2009 jako občanské sdružení. Zaměřuje své aktivity zejména na problematiku nebezpečných chemických látek a znečištění ovzduší.
"Experti z Německa a Maďarska prezentovali aktuální informace o probíhajícím výzkumu negativních vlivů jemných uhlíkových částeček, kterými zamořují ovzduší měst hlavně dieselové motory automobilů. Vdechování takových částic vážné ohrožuje lidské zdraví. Ale významně se také podílejí na změně klimatu, zejména na zrychleném tání polárních ledovců v Arktidě", uvedl MUDr. Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví.
Mezinárodní konferenci "Soot-free for Climate and Health" předsedal Péter Rudnai, hlavní expert maďarského Institute for Environmental Health a prezident maďarské Společnosti lékařů pro životní prostředí (Society of Doctors for the Environment). Program konference se zabýval problematikou znečištění ovzduší měst jemnými prachovými částicemi, z hlediska jejich zdravotních a klimatických dopadů, ale také z pohledů právních, ekonomických a politických. Pozornost byla věnována i organizačním, technickým s legislativním opatřením pro zlepšení kvality ovzduší ve městech.
"Znečištění ovzduší prachem způsobuje každý rok smrt více než 300 tisíc Evropanů. Největší nebezpečí představují v ovzduší velice jemné uhlíkové částice, které vznikají ve velké míře při spalování nafty v dieselových motorech. Jejich množství v ovzduší je přitom možné poměrně rychle a efektivně snížit. V blízké době by proto mělo být samozřejmé, že všechna zařízení s dieselovými motory budou vybavena prachovými filtry pro zachycování těchto nebezpečných částic," konstatoval Dr. Axel Friedrich, mezinárodní expert v oblastí dopravy a životního prostředí.
"Prezentaci našich zkušenosti vyslechli se zájmem nejen partneři mezinárodního projektu, jehož aktivity v České republice koordinujeme, ale také řada maďarských odborníků, zástupců veřejné správy, politiky či byznysu. Kromě dotazů na naše konkrétní aktivity se účastníci konference zajímali zejména o to, v jakém stavu je projednání návrhu změny zákona ovzduší, která by obcím v České republice umožnila vyhlašovat nízkoemisní zóny," uvedl Šuta a doplnil: "Ty fungují úspěšně zejména v Německu, ale dobré zkušenosti nimi mají také např. v Dánsku, Švédsku, Holandsku a dalších zemích."
Další informace:
MUDr. Miroslav Šuta, odborný konzultant v oblasti ekologických a zdravotních rizik
tel.: 608 775 754, e-mail: miroslav.suta@centrum.czTato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny
Dr. Axel Friedrich, mezinárodní expert v oblasti dopravy a životního prostředí (německy, anglicky)
Tel.: +49 152 294 83857, e-mail: axel.friedrich.berlin@gmail.comTato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny
Catherine Witherspoon, bývalá výkonná manažerka California Air Resources Board (anglicky)
Tel.: 001-916-798-7511 e-mail: cew@jps.net
Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny