Středa, 17. dubna 2024

Ekologické zóny v centrech jsou drahé, a nefungují, tvrdí ADAC

Ekologické zóny v centrech jsou drahé, a nefungují, tvrdí ADAC

Ekologické zóny bez aut, které v minulých letech zavedlo v centrech velkých měst Německo, nefungují. Podle německého autoklubu ADAC to dokládají měření znečištění prachovými částicemi ve městech jako Berlín, Mnichov nebo Stuttgart. Opatrně hodnotí účinnost zón podle listu Welt i Spolkový úřad pro životní prostředí.
V Berlíně se znečištění ovzduší prachem oproti loňsku zvýšilo, ač do stanovených zón mohou od počátku roku vjíždět pouze automobily se zelenou ekologickou nálepkou. Příslušnou normu (Euro 4) bez problémů splňují motory novějších benzinových i naftových automobilů.

V centru Stuttgartu byla letos více než 90 dní z roku překročena hraniční hodnota znečištění. V Mnichově to bylo 58 dní - o šest více než rok předtím. Norma EU z roku 2005 přitom dovoluje překročení hodnot po nanejvýš 35 dní za rok.

"Ekologické zóny nepřinesly kýžený výsledek," řekl podle nedělníku Welt am Sonntag předseda ADAC Peter Meyer. ADAC srovnával v testu kvalitu vzduchu ve městech s ekologickými zónami a bez nich a žádné výrazné rozdíly mezi oběma skupinami nezjistil. Vymezení ekologických zón ve městech pro vidí jako nefunkční opatření a zastírací manévr.

Naopak berlínská senátorka pro životní prostředí Katrin Lompscherová tvrdí, že výskyt prachových částic způsobený automobilovou dopravou se v Berlíně snížil o třetinu.

Zavedení zón, které přinutilo mnohé vozy k vestavění prachových filtrů, prý ještě nedobrovolně zátěž pro životní prostředí zvýšilo, uvedl Welt na svém webu. U starých autobusů a nákladních vozů zvýšilo vestavění filtru na prachové částice produkci oxidů dusíku.

Od počátku roku platí také pro oxidy dusíku celoevropská hraniční roční hodnota 40 mikrogramů na metr krychlový vzduchu. Už teď je jasné, uvedl Welt, že tato hodnota bude i v přísné berlínské ekozóně překročena. Dieselové motory produkují ve srovnání s benzinovými trojnásobné množství oxidů dusíku. Berlín přitom vedle Hannoveru zavedl od počátku roku nejpřísnější normy, kam do vymezených zón smějí jen auta se zelenou plaketou.

První zelené zóny vznikly 1. ledna 2008 v Berlíně, Hannoveru a Kolíně nad Rýnem. Oblasti jsou vyznačeny speciálními značkami zákazu vjezdu s nápisem "Umwelt ZONE" a dodatkovými tabulkami s vyobrazením povolených plaket. Za porušení zákazu hrozí řidičům pokuta ve výši 40 eur (přes 1000 korun).

Na žádnou nálepku nemají nárok automobily emisní třídy E1, což jsou zpravidla stará auta s benzinovým motorem bez řízeného katalyzátoru a starší diesely.

Zelené zóny zřídily nebo se k tomu chystají především ta německá města, která mají problémy s dodržením příslušné evropské směrnice. Podle ní nesmí být dané limity koncentrací jemného prachu překročeny více než 35 dní v roce. Na snížení emisí hlavního skleníkového plynu oxidu uhličitého opatření zacíleno není.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů