Čtvrtek, 25. dubna 2024

Diskuse o superkoncenci dopravy

Ministerstvo dopravy schválilo materiál Strategie dopravy jako nevyhnutelná součást rozvoje České republiky do roku 2025 (Superstrategie - green paper).

Diskuse o superkoncenci dopravy

Materiál poslalo do mezirezortního připomínkového řízení a předložilo na vědomí vládě ČR. Byl komunikován a konzultován s Asociací krajů ČR, Státním fondem dopravní infrastruktury, resortními investorskými organizacemi, přepravci a dopravními odborníky.

Superstrategie je prvním koncepčním dokumentem, jenž řeší komplexní problematiku rozvoje dopravního sektoru a naznačuje kromě směru dalšího rozvoje také směry koordinovaného rozvoje všech modů dopravy s prioritou podpory ekologických druhů dopravy. Systémovými opatřeními posiluje úlohu železniční dopravy jako páteřního druhu dopravy a vytváří nástroje pro podporu multimodální dopravy a veřejných logistických center.

V oblasti silniční dopravy počítá superkoncepce např. s výstavbou dvou nových částí pražského okruhu za přispění soukromého kapitálu, úpravy se dočká dálnice D1 v úseku Mirošovice-Kývalka a vzniknou nové silniční úseky D3 Veselí nad Lužnicí-Třebonín a R35 Opatovice-Mohelnice.

Z projektů, které jsou financovány standardním způsobem, mají pro rychlé dokončení výstavby prioritu úsek D3 u Tábora a rychlostní komunikace R6 mezi Karlovými Vary a Chebem. Ministerstvo plánuje i dotažení dálnice D1 z Bohumína ke státní hranici s Polskem.

Od projektů PPP, tedy spolupráce se soukromým sektorem, si resort slibuje příliv finančních prostředků pro výstavbu. V rámci PPP projektů se má nejdříve dokončit část pražského okruhu v Běchovicích, který má být postaven do roku 2016. O rok později má být hotový úsek dálnice D3 v okolí Veselí nad Lužnicí, která spojí hlavní město s Rakouskem, a úprava dálnice na Brno. Pro projekty PPP však zatím není ani přijatá příslušná legislativa.

Do roku 2025 stát nepočítá s výstavbou rychlostní silnice R55 podél řeky Moravy, pokračováním R35 z Hradce Králové do Liberce a R43 z Brna do Moravské Třebové.

Materiál je připravován ve dvou krocích - nejprve v aktuálně představené formě green paper a na něj naváže white paper, který by měl být předložen vládě do konce letošního května.

Z diskuse k návrhu, která se v odborné veřejnosti okamžitě po zveřejnění rozběhla, vybíráme:

- Pokud se nenajdou další možnosti, jak financovat výstavbu dopravní infrastruktury, hrozí Česku ztráta konkurenceschopnosti, prohlásil výkonný ředitel Svazu dopravy Petr Kašík. Rozsah staveb v rámci dopravní superstrategie ministerstva dopravy je podle něj nedostatečný.

- Dálnice D1 nezíská plánovanou rekonstrukcí třetí pruh navíc na každé straně, pouze se o něco rozšíří pruhy stávající. Oproti tříproudé verzi tím stát více než dvakrát ušetří.

- Praze vadí, že dokument nepočítá s výstavbou rychlodráhy Praha - Kladno s odbočkou na ruzyňské letiště. Kritizuje rovněž to, že ministerstvo chce chybějící části vnějšího pražského okruhu stavět formou PPP projektů.

- Podle hejtmana Haška zástupci kraje ministerstvu sice detailně vysvětlili své požadavky, ty však nejsou v návrhu zapracovány. Dopravní strategie vlády prý odsouvá výstavbu prioritních dopravních staveb v Jihomoravském kraji na pozdní termíny, případně s některými stavbami vůbec nepočítá.

- Jihočeskému kraji chybí rychlostní silnice R3 navazující na budovanou dálnici D3. Tato silnice by kraji zajistila napojení na hranice a dál na evropskou dálniční a silniční síť. Kraj bude požadovat, aby tento úsek byl připojen k PPP projektu dálnice D3.

- Na základě analýzy jsme nuceni konstatovat, že dokument je defenzivní, nezajišťuje potřebný rozvoj dopravní infrastruktury, je tudíž pro nás neakceptovatelný a jsme nuceni jej odmítnout, napsal v otevřeném dopise prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš ministrovi dopravy Vítovi Bártovi..

- Stát by měl vracet polovinu peněz ze spotřební daně z pohonných hmot zpět do dopravní infrastruktury. Podle tajemníka sdružení Česmad Bohemia Martina Špryňara je to jediný způsob, jak v budoucnu zajistit financování investic do dopravní infrastruktury. Dokument jako celek považují dopravci za přínosný, nelíbí se jim zvýhodňování železnice před silniční dopravou nebo přeceňování nasazování telematických aplikací pro řízení provozu.

- Svazu dopravy ČR v návrhu chybí výstavba veřejných logistických center, která by umožňovala i snadnější překládku zboží z kamionů na železnici. Ministerstvo dopravy však odmítá tato centra budovat pouze na náklady státu. Podle mluvčího ministerstva Jakuba Ptačinského je nutné dospět ke shodě, jakým způsobem se na financování center budou podílet kraje a dopravci, kteří na možnosti překládky mezi silnicí a železnicí budou vydělávat.

- Materiálu chybí podle sněmovního hospodářského výboru jasný cíl. V současné podobě nejde o koncepci, ale o nesourodou skládačku různých politik, uvedl předseda výboru Milan Urban.

Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů