Čtvrtek, 25. dubna 2024

Efektivní rozvážka zboží

Společnost Renault Trucks se stává součástí evropského projektu FREILOT, jehož cílem je předvést způsob, jakým může integrace technologií v kamionech zlepšovat efektivitu rozvážky zboží po městě při současném omezení jejího vlivu na životní prostředí.

Efektivní rozvážka zboží

Ke 3 roky trvajícímu projektu FREILOT (urban FReight Energy efficiency pILOT - Pilotní projekt energeticky efektivní rozvážky zboží ve městech) se připojilo 21 veřejných i soukromých partnerských organizací. Projekt využívá experimentální flotilu čítající 140 vozidel, rozmístěných ve 4 evropských městech: v Bilbau (Španělsko), Krakově (Polsko), Helmondu (Nizozemsko) a Lyonu (Francie).

Společnost Renault Trucks hledá různé cesty vedoucí k omezení nežádoucích vlivů, které mohou vozidla produkovat. Namísto utopických úvah o společnosti bez kamionů přichází výrobce s kombinací 3 zásadních principů, umožňujících se vypořádat s narůstající urbanizací Evropy: konsolidace nákladů (je lepší jeden velký kamion než dvanáct malých), kombinace pohonů (konvenční či alternativní pohony v závislosti na způsobu používání vozidla) a výměny informací mezi kamiony a infrastrukturou s cílem optimalizace logistických operací.

Projekt FREILOT, realizovaný s podporou EU ve 4 evropských městech, dokonale zapadá do tohoto přístupu. Jeho cílem je ukázat, že integrace technologií u kamionů je reálnou možností, díky níž lze zlepšit efektivitu rozvážky zboží ve městě při současné úspoře místa a zvýšení bezpečnosti. Program zahrnuje zhruba 140 vozidel a je strukturován s ohledem na řešení 3 klíčových aspektů hrajících roli při rozvážce zboží po městě, přičemž každý z partnerů přispívá k projektu svojí odborností a navrhuje svá řešení.

V rámci projektu jsou používána vozidla vybavená zvláštní technologií zaměřenou na snížení spotřeby paliva. Jedná se například o omezovač rychlosti a akcelerace, který v předem stanovených zónách kontroluje maximální rychlost a akceleraci kamionu. Řidiči mají dále k dispozici další nástroj podporující ekonomickou jízdu: skříňku umístěnou na přístrojové desce, která v reálném čase poskytuje řidiči informace a rady pro snížení spotřeby paliva. Tyto informace vycházejí ze základů vybraných společností Renault Trucks pro kurzy racionálního řízení, jako je Optifuel Training. Ekonomický způsob řízení spočívá v maximální možné flexibilitě s cílem výrazného snížení spotřeby, stresu a tím zvyšuje bezpečnost provozu.

Partnery projektu zajišťující infrastrukturu jsou 4 evropská města: Bilbao, Krakov, Helmond a Lyon. Poslední 3 jmenovaná města provedla v určitých směrech, využívaných silně kamiony, modifikace systému světelné signalizace, jejichž cílem bylo snížení počtu zastavení vozidel. Možnost vyhnutí se akceleraci při rozjezdu výrazně redukuje spotřebu paliva a následně i produkci emisí. Toho může být dosaženo různými způsoby. Kupříkladu v Lyonu detekuje první příměstská křižovatka přibližující se kamiony opatřené zařízeními FREILOT, přičemž systém křižovatky následně zajistí kamionu signál volno a usnadní mu tak průjezd. Blíže k centru města, na třídě Jean-Jaures, byl systém světelné signalizace přeprogramován tak, aby bral v potaz dobu rozjezdu těžkého nákladního vozidla a minimalizoval nucená zastavení těchto vozidel. Simulace ukazují, že tyto zásahy jsou prospěšné pro dopravu obecně.

V Lyonu a v Bilbau projekt rovněž zahrnuje použití systému elektronického řízení vykládky zboží. Aby mohl kamion složit svůj náklad, musí mít předběžně rezervované stanoviště. Rezervace musí být provedena v předstihu a stává se tak integrální součástí plánování rozvážek.

Projekt byl zahájen v únoru 2009 a nyní vstupuje do experimentální fáze. Ta započne fází sběru dat sloužících pro kontrolu a srovnání, pomocí kterých bude poté možné zhodnotit efekt použití zařízení FREILOT. Tato zařízení jsou instalována a budou provozována od března 2011 až do skončení projektu v březnu 2012. Projektu se účastní 21 partnerských organizací z veřejného sektoru (radnice, obce, výzkumná centra) i ze soukromého sektoru (výrobci, přepravci i dodavatelé technologií). Renault Trucks tak pokračuje ve vývoji dopravních řešení adaptovaných na městskou logistiku, rozvíjenou s pomocí sdružení LUTB (Lyon Urban Truck & Bus). Jedná se zejména o projekty FIDEUS (městské vozidlo) a VIF2 (vozidlo propojené s infrastrukturou).

Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů