Pátek, 19. dubna 2024

Klaus vetoval zavedení zón se zákazem pro neekologické vozy

Klaus vetoval zavedení zón se zákazem pro neekologické vozy

Prezident Václav Klaus dnes vetoval zákon o ochraně ovzduší, který měl městům a obcím umožnit vymezit zóny, do nichž nebudou moci vjíždět starší automobily nesplňující určité emisní limity. S návrhem přišla skupina moravskoslezských poslanců, podpořil ho ale i ministr životního prostředí Tomáš Chalupa (ODS). Klaus se připojil k výhradám Senátu, podle nějž je zákon nekvalitní a může obcím přinést potíže. O rozhodnutí prezidenta ČTK informoval mluvčí Hradu Radim Ochvat.

Navržený způsob ochrany ovzduší podle prezidenta životnímu prostředí nepomůže, ale jako nepřímý efekt zhorší prostředí právní a podnikatelské. Klaus zdůraznil, že zákon je poslaneckou iniciativou a odmítl ho Senát. Sněmovna, které zákon vrátil, by podle něj měla vyčkat na předložení vládního návrhu řešícího tuto problematiku.

"Prezidentovo veto škodí zdraví. Kvůli ideologickým frázím budou statisíce lidí úplně zbytečně dál dýchat škodliviny. Nejde pouze o výfukové plyny. Zákon obsahuje také důležité klauzule, které by umožnily řešit katastrofální zimní smog na Ostravsku," řekl ČTK ke Klausovu rozhodnutí programový ředitel Hnutí Duha Vojtěch Kotecký.

Také podle sociálních demokratů by měl zákon pomoct řešit situaci Moravskoslezského kraje co nejrychleji. Předseda ČSSD Bohuslav Sobotka novinářům řekl, že poslanci této opoziční strany budou hlasovat proti prezidentově vetu.

Předloha, mezi jejímiž autory je i bývalý ministr životního prostředí Pavel Drobil (ODS), má přispět ke zlepšení ovzduší v místech, kde jsou imisní limity překračovány. Moravskoslezský kraj patří v tomto ohledu k nejvíce postiženým v Evropě.

Takzvané nízkoemisní zóny se zákazem vjezdu neekologických vozidel by mohly vzniknout rok potom, co radnice nařízení vydá. Úřad stanoví emisní kategorie vozů, které budou moci do zóny jezdit. Zóny by mohly být jen v oblastech se znečištěným ovzduším, které zároveň mohou motoristé objet po silnici stejné nebo vyšší třídy. Mohly by je dále zřizovat radnice lázeňských měst.

Majitelé vozidel, na něž se zákaz vztahovat nebude, by si museli koupit a vylepit emisní plakety vydávané ministerstvem životního prostředí. Řidičům, kteří by do zóny vjeli nevyhovujícím vozidlem, by hrozila pokuta za porušení zákazu vjezdu. Výjimku by měly například místní obyvatelé, automobily záchranného systému a řada dalších vozidel. Novela myslí na bezplatnou jízdu po obchvatech měst jen v případě vyhlášení smogové situace. Úseky by stanovila vyhláška.

Podle Klause zákon zvyšuje míru regulace podnikání tím, že umožňuje vládě nařídit omezení výroby firmy bez ohledu na to, zda konkrétní firma emisní limity plní či nikoli. "Zákon dává obcím právo udělovat výjimky povolující vjezd do nízkoemisních zón a výjimky z územních emisních stropů. Oba typy výjimek vytvářejí prostor pro korupci a voluntarismus," uvedl prezident. Sobotka ale upozorňuje, že novou pravomoc by obce získaly pouze v případě, že limity znečištění na jejich území by byly dlouhodobě překračovány, což by mohlo ohrožovat zdraví obyvatel.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů