Řidiči ve střední Evropě ročně zničí čtvrt milionu tun pneumatik
Více než čtvrt milionu tun pneumatik zničí ročně řidiči ve střední Evropě. Z toho asi desetina končí na skládkách, zhruba pět procent se vrací do oběhu protektorováním a 85 procent je určeno ke zhodnocení. Vyplývá to ze studie společnosti Roland Berger.
Mezi způsoby zpracování ojetých pneumatik podle studie nabývá na atraktivitě jejich přetvoření na granulát, a to jak z hlediska relativně vysoké marže, nízké konkurence, tak očekávaného růstu poptávky i nabídky. Důležitost a atraktivitu trhu recyklace ojetých pneumatik dokládá obrat odvětví, přibližně 20 milionů eur (485 milionů korun) pro trhy střední Evropy, ale i marže, která pro zpracovatele může dosáhnout až 50 procent EBITDA (hrubého zisku).
"Přestože evropská legislativa vyžaduje maximální zhodnocení ojetých plášťů, je jejich 'likvidace' skládkováním v našich podmínkách bohužel stále realitou. To je nejenom problém pro životní prostředí, ale zároveň i ztracená tržní příležitost," uvedl Roland Zsilinszký ze společnosti Roland Berger Strategy Consultants.
Existují přitom čtyři hlavní způsoby zhodnocení pneumatik - protektorování, energetické zhodnocení spalováním například v cementárnách, výroba elektřiny pyrolýzou a recyklace pneumatik drcením na granulát nebo prášek.
Nabídka ojetých pneumatik do budoucna poroste. "Na základě našeho modelu odhadujeme, že je v ČR, Slovensku, Maďarsku a Rakousku ročně vyprodukováno na 250.000 tun ojetých pneumatik určených ke zhodnocení. Do roku 2015 očekáváme na těchto trzích průměrné tempo růstu čtyři procenta ročně, v zemích jihovýchodní Evropy dokonce pět procent," míní Viktória Telinová ze společnosti Roland Berger Strategy Consultants.
Společnost Roland Berger Strategy Consultants, založená v roce 1967 v Mnichově, působí v sektoru strategického poradenství. Prostřednictvím 43 kanceláří ve 31 zemích zaměstnává 2000 pracovníků. Společnost funguje jako nezávislé sdružení partnerů, vlastněné zhruba 200 partnery.