Systém NOTAR - snížení hlučnosti vrtulníků
Vývoj systému NOTAR probíhá od roku 1975, kdy začali na něm pracovat vývojáři z Hughes Helicopters v USA. Poprvé vzlétl s tímto systémem r.1981 vrtulník OH-6A. Roku 1986 vzlétl s těžší prototyp. Hughes Helicopters koupil McDonnell Douglas.
Vše je založeno na tzv. Coandově jevu. Regulovatelný ventilátor je ukryt v zadní části trupu před trupovým nosníkem. Jeho pohon je řešen převodem od hlavního vrtulníkového rotoru. Ventilátor žene nízkotlaký vzduch skrz dva otvory na pravé straně nosníku. Zešikmení proudu od hlavního rotoru "sevře" nosník a tvoří potřebný vztlak. Tah se řídí otevíráním a uzavíráním otočného krytu u konce nosníku.
Výhodou NOTAR systému je výrazné potlačení hlučnosti vrtulníku.
Dalším podobným systémem snižujícím hlučnost vrtulníků je zakrytý vyrovnávací rotor (tzv.fenestron). V ČR používají fenestrony např. nové stroje LZS a PČR Eurocopter EC 135.
ZDROJ: wikipedia.com. kráceno, upraveno