Čtvrtek, 28. března 2024

Jezdci na elektrickém skútru ujeli za 24 hodin přes tisíc km

Jezdci na elektrickém skútru ujeli za 24 hodin přes tisíc km

Propagátoři vozidel poháněných elektrickým proudem od pondělí do dneška na velodromu v pražských Strašnicích ujeli na sériově vyráběném elektrickém skútru české výroby za 24 hodin 1136,3 kilometru. Ustanovili tak světový rekord v dosud neexistující disciplíně. ČTK to dnes řekl Jan Beneš, mluvčí firmy ČEZ, která se na organizaci rekordního pokusu podílela. Na jízdu dohlíželi komisaři z pelhřimovské agentury Dobrý den, kteří rekord zapíšou do České knihy rekordů.

"Chtěli jsme otestovat, co elektroskútr v reálném prostředí umí," uvedl Beneš. Dosažený výsledek prý očekávání pořadatelů výrazně předčil. "Ujel asi o dvacet procent (vzdálenosti) víc, než jsme čekali, takže nás to překvapilo," konstatoval Beneš. "Potvrzuje se nám, že elektrovozidla mají velkou budoucnost a pro pohyb v městském prostředí se na ně dá v budoucnu spoléhat," prohlásil.

Na stroji se střídali jezdci a technici mu v asi hodinových intervalech měnili nově nabité akumulátory. "Jeden akumulátor vydrží asi na pět hodin, ale samozřejmě jsme ho vyměňovali dřív, aby nedošlo k nějakým technickým potížím," dodal Beneš.

Hlavní předností elektrického skútru jsou podle organizátorů rekordní jízdy nízké náklady na provoz - ujetí stokilometrové trati stojí necelou pětikorunu. Skútr může na jedno nabití ujet až 120 kilometrů, maximální rychlost může přesáhnout 50 kilometrů v hodině.

Elektrické motory jsou účinnější než spalovací; u nich k pohybu vozidla slouží jen asi 35 procent spotřebované energie, zbytek se v motoru přemění na teplo. Efektivita elektromotoru je devadesátiprocentní. Protože bývá zabudován v zadním kole skútru, vyrobená energie se přenáší přímo na vozovku.

Jednodušší než u běžných aut či motocyklů je u elektricky poháněných vozidel údržba - nejsou zde žádné spojky, volnoběžky ani převody. Životnost akumulátoru je asi 100.000 kilometrů. Výhodou elektrických skútrů je i zvýhodněné povinné ručení, nulová silniční daň a při dobíjení z domácí elektrické sítě jezdci neplatí žádnou spotřební daň za pohonné hmoty.

Jiří Janda

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů