Pátek, 19. dubna 2024

Posudek EIA preferuje D3 přes Posázaví

Posudek EIA preferuje D3 přes Posázaví

Středočeská část dálnice D3 získala kladný posudek v procesu hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA). Zpracovatel upřednostňuje takzvanou západní variantu, podle které se dálnice napojí na Pražský okruh u Jesenice a na jih povede kolem Jílového, Netvořic a Maršovic dále na Heřmaničky. Protne tak turisticky oblíbenou oblast Posázaví. Informuje o tom dnešní vydání deníku E15.

"Západní koridor se jeví jako výhodnější a to především z hlediska menšího vlivu na obyvatelstvo," uvedl zpracovatel posudku Josef Tomášek. Pro případ, že se z jakéhokoliv důvodu nepodaří prosadit dálnici přes Jílové, nevylučuje Tomášek ani východní variantu, která převážně kopíruje současnou benešovskou silnici číslo tři.

Trase přes Posázaví dává přednost také Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), jako nejvýhodnější ji před několika lety vyhodnotila i expertní komise ČVUT. Nyní budou podle mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové následovat další ze zákona povinné procesní kroky. "Obeslání všech dotčených samosprávních územních celků, které mají povinnost zveřejnit informace o posudku. Po zveřejnění posudku na úředních deskách pak poběží lhůta 30 dní na vyjádření veřejnosti a dotčených orgánů k posudku," řekla E15 Vápeníková. Celý proces EIA skončí až definitivním stanoviskem ministerstva životního prostředí, teprve pak může ŘSD pokračovat v investiční přípravě.

Odpůrci stavby přes Posázaví se ale zatím nemusejí příliš obávat. Na přípravu dálnice D3 ve Středočeském kraji nemá ŘSD peníze ani na příští rok. Dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic je nejdelším chybějícím úsekem plánované páteřní dálniční sítě. Aktuálně je v provozu pouhých 17 kilometrů. Zatímco na jihu Čech se čile staví a trasa je jasná, ve středních Čechách byla příprava dlouho zablokována.

Posudek EIA přitom akutní potřebu středočeského úseku zdůrazňuje. Hustý provoz na nynějším tahu I/3 ohrožuje zdraví a životy nejen řidičů, ale především obyvatel měst a obcí, jako jsou Benešov, Olbramovice a Miličín. Úsek se navíc nedá projet bez stání v kolonách. Podle normy je rozumná hranice pro dvoupruh deset tisíc aut denně, aktuální číslo je ale dvojnásobné. V roce 2030 má mířit z Prahy na jih sto tisíc aut denně, dodala E15.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů