Obhajoba zastávkové daně
Pražané, kteří bydlí v blízkosti zastávky veřejné dopravy, by v budoucnu mohli platit speciální daň. Podle hlavním městem objednané analýzy totiž blízkost spojení zvyšuje kvalitu života místních obyvatel a hodnotu jejich nemovitostí. Novinka člověka uklidňuje - poměry na magistrátu se tím zřejmě vrací k normálu - a také mocně inspiruje.
Nějaký hnidopich by namítl, že zastávka pod oknem je spíše prokletím než požehnáním. Mohlo by jej také napadnout, že většina Pražanů žije v relativní blízkosti některé stanice, takže jde o nenápadný pokus zvednout příspěvek za městskou dopravu všem včetně těch, kdo ji nepoužívají. Nicméně lidé otevřeného myšlení tuší, jaký potenciál se v nové dani ukrývá.
Nápad se nejprve musí zbavit drobných nedotažeností. Rezidenti z okolí Skládky Chabry, obsluhovaní pouze jednou autobusovou linkou, přece nemohou platit stejně jako snobové od Smíchovského nádraží, kteří mohou dosyta jezdit desítkami spojů všeho, co má kola. Vytvoří se proto systém progresivního zdanění v závislosti na hustotě dopravní sítě.
V přímém přenosu budeme sledovat úpadek Dejvic, Barrandova, Pařížské a dalších druhdy honosných lokalit smetánky; nová elita se usídlí kolem dep, křižovatek a vlakových zastávek.
Řada investičních bankéřů ráda oželí spánek výměnou za prestižní adresu na uzlu nočních tramvají v Lazarské. Miliardáři by osídlili přímo novou Ořechovku, tedy Ruzyni. ("Trošku se nám ty šampusky třesou, zlato, ale s letištěm tady za rohem, no neber to.")
Abychom však nezamluvili tu inspiraci. Skončit se zdaňováním jen u zastávek městské hromadné dopravy by bylo zcela nesystémové, vždyť úroveň bydlení ovlivňuje řada dalších faktorů. Tak třeba domy kolem severojižní magistrály - vždyť kdo má takové štěstí, že může až před dveře přijet po dálnici?
Připlatíme si i za sousedství nákupních center. Je přece naprosto jasné, že rodinka, která si na víkend vyrazí do shopping parku pěšky, ušetří za dopravu a parkování.
Možnosti jsou takřka nekonečné. Na nábřeží se bude platit výhled na řeku, na kopcích zase lokalita chráněná před povodní, šťastlivci u malešické spalovny přihodí pár stovek za lokální mikroklima. Krom zastávkovného se zavede přechodovné, semaforovné a stříškovné (pro kryté zastávky).
Prasátka se budou rozbíjet, peněženky vyprazdňovat. Praha bude krásnější než Řím, bohatší než Singapur a tunel Blanka se zapíše na seznam světového dědictví UNESCO.
Vůbec nejvíc se bude platit za byty u Mariánského náměstí. Jsou blízko městské dopravy, řeky a největších mozků naší doby.
Josef Bouška
Autor bydlí poblíž pěti zastávek MHD