Stát poprvé vybízí firmy: nabídněte levné technologie na dálnice. V Česku se i přes snahy stále nedaří zlevňovat dálniční stavby.
Nápady na zlevnění dálnic prověří vědci
Státní dopravní fond vypisuje poprvé v historii granty na spolupráci s vědou. Pro letošní rok vyčlenil na výzkum nových nápadů 70 milionů korun. Peníze mají pomoci přivést do praxe novinky, jako jsou tichý asfalt nebo účinnější protihlukové stěny. A zlevnit dálniční výstavbu.
"Chceme najít novější technologie, které bychom mohli promítnout do norem, podle nichž se staví silnice nebo železnice. Novinky by pak mohly snížit cenu, za kterou se u nás staví," plánuje ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček.
České dálnice patří dlouhodobě k nejdražším v Evropě, i státní Ředitelství silnic přiznává, že například Němci nebo Dánové dokážou stavět levněji. Tuzemské silnice navíc nejsou kvalitní. Mezi sedma-dvaceti evropskými státy patří Česku dvaadvacáté místo.
Odpadem proti kolejím
Uvést nové nápady do praxe a prolomit staré normy není přitom těžké. Například společnost Dupont spolu s ČVUT vyvinula speciální směs, díky níž odolává asfalt deformacím či působení vody. Projekt dokonce ocenili porotci soutěže Nejlepší spolupráce roku mezi firmami a výzkumnou sférou.
Pokud by novinku silničáři používali, vozovky by nebyly tolik náchylné k vyjíždění kolejí a tvorbě děr. V asfaltové směsi, jakou vyvinul Dupont a ČVUT, jsou totiž namíchány odpady například z výroby automobilových skel. Porotci proto ocenili i ekologický motiv coby "vynikající příklad využití odpadních surovin v materiálovém inženýrství".
Firma svůj vylepšený asfalt nyní podrobuje sérii testů, které zatím vycházejí úspěšně. "Jsme si jisti, že tento materiál může silnice vylepšit. A pokud pro nás budou podmínky dotací vhodné, rádi se na to podíváme," řekl Lukáš Bartek ze společnosti Dupont.
Státní dopravní fond uzavírá příjem žádostí o granty k poslednímu květnu. Přihlásit se může jen Ředitelství silnic nebo krajské správy silnic. Právě na těchto institucích bude, aby se s firmami spojily a novinky uvedly do praxe. "Dotace půjdou na vědecký výzkum, aby se osvědčilo zda a za jakých podmínek by bylo možné nové technologie použít," nastínil Čoček.
Slevy, co se nepovedly
Snah, jak zlevnit stavbu dálnic, bylo přitom v posledních letech hned několik. Někdejší ministr dopravy Vít Bárta (VV) kvůli tomu sestavil v roce 2010 tým expertů, který mu měl dávat tipy, za co ušetřit. Ti například navrhovali vytvořit katalog mostů, aby se na každý z nich nemusel vytvářet zvláštní projekt. Nápady se ale nakonec nepovedlo prosadit.
Stát přitom potřebuje na silnicích šetřit. Ředitelství silnic má letos k dispozici kolem 40 miliard, na dopravu celkově půjde 64 miliard. Ještě před dvěma lety to bylo přitom ještě 96 miliard.
Vlastní plány na šetření chystá proto i ŘSD. Tím asi nejvýraznějším je zvýšení záruční lhůty silnic na deset let místo současných pěti. Pověřený ředitel René Poruba si od změny slibuje, že firmy budou stavět dálnice kvalitnější, protože v současné době se životnost povrchů pohybuje na hranici šesti let. "Není možné, aby skončila záruka a my dálnice půl roku poté vyjeli opravovat," říká Poruba.
Peníze pro vědu
70 MILIONŮ
je letos poprvé určeno na výzkum nových technologií použitelných při stavbě silnic a železnic.
Pokusy o slevu
Kilometr za 226 milionů
Ředitelství silnic uvádí, že průměrný kilometr dálnice stojí v Česku kolem 226 milionů korun bez nároků na výkupy pozemků. Reálné ceny jsou ale daleko vyšší, například kilometr nové části Pražského okruhu stál 1,38 miliardy korun.
Bártova komise
V roce 2010 dal někdejší ministr dopravy Vít Bárta dohromady skupinu, která měla přinášet nápady, jak dálnice zlevnit. Její nápady ale v praxi dosud nefungují.
PPP
Další úspory, respektive odložené platby, má přinést spolupráce státu se soukromníky. První plán na úsek jihočeské D3 má už ministr dopravy Pavel Dobeš připravený a projednaný s ekonomickými ministry.
AUTOR: Petr Weikert
AUTOR-WEB: www.ihned.cz