Sobota, 20. dubna 2024

Co nás čeká s příchodem normy Euro 6?

Emisní norma Euro platná v zemích Evropské unie stanovuje limitní hodnoty výfukových exhalací. Co nového nás čeká s nástupem normy Euro 6?

Co nás čeká s příchodem normy Euro 6?
Euro je závazná emisní norma stanovující limitní hodnoty výfukových exhalací. Například nová norma Euro 5 omezuje množství oxidu uhelnatého, uhlovodíků, oxidů dusíku a množství pevných částic. Hodnoty se uvádějí v miligramech na ujetý kilometr. Tyto látky však nejsou jediné, které automobil vypouští. Je zde například oxid uhličitý, který je často zmiňován v souvislosti s globálním oteplováním, norma ho však neřesí. Dále jsou zde sirné sloučeniny. Zavedení nového Eura není jednorázová akce. Změny se nejprve týkají modelů nově představených na evropském trhu (pro Euro 5 byl stanoven termín 1.9.2009). Vozy, které do té doby vstoupí do prodeje, Euro 5 splňovat nemusí. Nutno říct, že většina renomovaných výrobců normu Euro 5 již dávno splňuje. Od roku 2011 by měly Euro 5 plnit všechny nově vyrobené automobily. Majitelé starších vozů mohou zůstat v klidu, těch se nové předpisy netýkají.

Přehled limitů jednotlivých emisních norem Euro: Rok výroby 1992 norma I, rok 1996 norma II, rok 2000 norma III, rok 2005 norma IV, rok 2009 norma V, rok 2014 norma VI.

První norma zabývající se množstvím výfukových zplodin vznikla v Kalifornii v roce 1968. Na starém kontinentu začala platit první emisní norma až v roce 1971 - EHK 15. První Euro se objevilo v roce 1992. Od té doby téměř pravidelně každé čtyři roky výjde nová emisní norma Euro. Čím vyšší číslo tím větší přísnost normy. V roce 2009 vstoupila v platnost Euro 5 a od září 2014 nastoupí Euro 6. V českém technickém průkazu zatím přímo uvedenou normu Euro nenajdete. Najdete zde však údaj o normě EHK (např. Euro 3 = EHK 83.05). Normu Euro používají pouze země Evropské unie, ale Česká republika do EU vstoupila až v roce 2003. V Německu je situace daleko jednodušší. Emisní normu, kterou motor splňuje, najdete přímo v technickém průkazu. Stejně jako vozidla i emisní norma Euro je rozděleno do kategorie. Normy pro osobní vozidla a lehké užitkové automobily jsou číslovány arabskými číslicemi. Pro těžké nákladní auta a autobusy se používají římské číslice.

Ekologická daň auta je poplatek, který musí majitel automobilu zaplatit při první registraci vozidla podle novely zákona o odpadech 383/2008Sb. Výše ekologické daně konkrétního vozidla závisí na tom, jaké emisní limity Euro splňuje automobil a poplatek se pohybuje od 3 do 10 tisíc korun. Tato norma byla zavedena v lednu roku 2009 a nadále platí, ale v květnu 2011 se v médiích poprvé objevily informace o změnách a zvýšení ekologické daně, které by mohly začít platit od roku 2014. Ekologická daň na auto byla zavedena jako poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků.

Tento poplatek je povinen zaplatit ten, kdo vozidlo registruje, čili kupující. Ekologická daň se vztahuje na auta do 3,5 tuny a platí se pouze při prvním převodu. Pokud tady byl poplatek za konkrétní auto již zaplacen, tak při každém dalším převodu na nového majitele se ekodaň již neplatí. Ekologická daň auta se platí jak při změně vlastníka v rámci ČR, tak při přihlašování vozidla koupeného v zahraničí. Motocykly, registrované autoveterány a vozidla nad 3,5 tuny ekologickou daň neplatí. Nejjednodušším způsobem, jak spolehlivě normu Euro zjistit, je pohled do velkého technického průkazu vozidla do kolonky emise. Pokud je kolonka emise prázdná, budete muset plnění emisního limitu dokázat buď vyjádřením výrobce vozidla nebo navštívit stanici STK, která Vám potřebné potvrzení vystaví.

Ministerstvo životního prostředí plánuje rozšířit počet aut, kterých se bude týkat ekologická daň a chce tak omladit auta na tuzemských silnicích, čímž by mělo dojít ke snížení emisí. Dosud se poplatek vybírá při přihlašování ojetin vyrobených do roku 2000, hranice se má ale posunout do roku 2006 a tato změna by mohla začít platit od roku 2014. Poplatek za auto formou ekologické daně závisí na tom, jakou emisní normu daný automobil splňuje.

Auta s emisní normou Euro 0, tedy vyrobené před rokem 1993 jsou při registraci zpoplatněny 10 tisíc korun. Euro I jsou automobily z let 1993 až 1995 a platí 5 tisíc korun. Euro II jsou automobily z let 1996 až 1999 a poplatek na ně činí 3 tisíce korun. Novější vozy s normou Euro III, tedy s rokem výroby 2000 až 2006 nyní neplatí nic. O zařazení do této kategorie už nerozhoduje jenom rok výroby, ale i přímo emisní limit. Podle návrhu ministerstva by od roku 2014 měla auta s normou Euro III platit 3 tisíce korun, s Euro II pak 5 tisíc korun a s normou Euro I a starší 10 tisíc korun. Opatření by se tím pádem dotýkalo až třetiny vozidel jezdících po českých silnicích. Česko má totiž jeden z najstarších vozových parků v Evropě. Na konci roku 2010 činilo průměrné stáří českých vozů necelých 14 let, zatímco v Evropské unii je průměr 8 let.

Od placení ekologické daně na auta jsou osvobozeni držitelé průkazu ZTP, ZTP-P a dále žadatelé, u nichž k přeregistraci dochází v důsledku nabytí a vypořádání dědictví nebo v důsledku zániku společného jmění manželů.

ZDROJ: www.livecars.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů