Odborníci, politici i aktivisté v Plzni diskutovali: Co můžeme udělat pro čistější vzduch a bezpečnější dopravu
Dvacítka odborníků, politiků i aktivistů dnes v Plzni diskutovala o možných opatřeních ke zlepšení kvality ovzduší a pro bezpečnější dopravu ve městě. Seminář nazvaný "Co může Plzeň udělat pro čistější ovzduší a bezpečnější dopravu?" proběhl na půdě Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně. Zorganizovalo ho sdružení Děti Země ve spolupráci s Centrem pro životní prostředí a zdraví.
"Město Plzeň má dlouhodobě problémy se znečištěním ovzduší, zejména prachovými částicemi a rakovinotvorným benzo-a-pyrem. (1) Šlo o naši první veřejnou aktivitu v rámci projektu ´Plzeň bez sazí (2), jehož cílem je přispět k čistějšímu ovzduší ve městě", uvedl Martin Hyťha z Dětí Země Plzeň a dodal "Oceňujeme, že město zadalo studii proveditelnosti nízkoemisní zóny v Plzni, která by měla být dokončena v srpnu. Takové zóny úspěšně fungují v několika desítkách měst v Německu, Švédsku, Holandku, Dánsku a dalších zemích. O zavedení nízkoemisních zón uvažuje také Praha nebo některá města v Moravskoslezském kraji."
Petr Šmíd z Nadace Partnerství prezentoval na semináři zkušenosti s projekty zaměřenými na bezpečnost dopravy - "Cesty městy" a "Bezpečné cesty do škol".
Pavel Novák z Českého plynárenského svazu prezentoval zkušenosti s využitím zemního plynu v dopravě v různých částech světa, v Evropě i v České republice.
Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví informoval o mezinárodním projektu "Bez sazí pro klima" (Soot-free for Climate), který se zaměřuje na prosazování opatření vedoucí k ochraně klimatu i k ochraně lidské zdraví snižováním emisí uhlíkových sazí (Black Carbon) a látek vedoucích ke vzniku přízemního ozónu. Kromě jiného uvedl: "Jemné prachové částice a ozón dnes pro Evropany představují v životním prostředí největší zabijáky. V Evropě umír&aa cute; každý rok zbytečně v důsledku tohoto znečištění přes 300 tisíc obyvatel. V České republice je to několik tisíc zbytečně zmařených životů ročně. Mnohá města a vlády proto zavádějí nízkoemisní zóny, mýtné systémy a dieselové filtry prachových částic nebo prosazují čistější paliva v dopravě."
Seminář se uskutečnil v rámci projektu "Plzeň bez sazí" podpořeného Nadačního fondu Zelený poklad a organizací Deutsche Umwelthilfe.