Čtvrtek, 25. dubna 2024

Staré pneumatiky odhluční tratě

Staré pneumatiky odhluční tratě

Výzkumné aktivity si všímají i pohodlnějšího cestování po železnici a lepšího života v blízkosti tratí. Rekonstrukce nástupiště ve Šťáhlavech u Plzně má přinést zásadní změnu při snižování nadlimitní hlukové zátěže okolní zástavby. V rámci stavby, jejímž investorem je státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), bude poprvé vyzkoušen nový typ nástupištní hrany opatřené zvukově pohltivými matricemi z recyklované pryže. "Lze očekávat, že její pořizovací náklad se bude pohybovat zhruba na úrovni jedné desetiny ceny stávající jednostranné protihlukové stěny," upozorňuje SŽDC.

Nový typ H 130 má navíc výrazně protiskluzový dezén nášlapné plochy. Výška hrany je 550 mm nad kolejnicí a dovoluje snazší nástup a výstup cestujících. Zhotovitelem stavby, uskutečněné během května 2012 zhruba za 12 milionů korun, byla Skanska.

SŽDC spolu s Výzkumným ústavem železničním již provedla kontrolní akustické měření před zahájením rekonstrukce. Po ní se provede další měření a následně akustické vyhodnocení útlumu hluku pomocí nástupištních hran H 130. "Dosažené hodnoty budou využity jak při návrzích budoucí výstavby nástupišť, zejména zastávek bez protihlukových stěn, tak i pro aplikace připravované nízké protihlukové clony doplňující stávající protihluková opatření na železnici," tvrdí SŽDC.

Zvukově pohltivé prvky na nástupištních hranách povedou ke snížení hlukové zátěže v těsné blízkosti jejího zdroje. Umožní tak redukci navrhovaných konvenčních protihlukových stěn, jež se budují až za nástupištěm, a tedy poměrně daleko od koleje, na níž hluk vzniká. Lze předpokládat srovnatelný útlum hluku u obytných staveb, přitom za výrazně nižší náklady. Nový typ nástupištní hrany ve spojení s omezením výstavby konvenčních protihlukových stěn dále přispěje k zachování rozhledových poměrů a větší bezpečnosti na plochách zastávek, včetně snížení vandalismu.

"Pokud se toto řešení osvědčí, stane se jedním ze standardních prvků protihlukové ochrany a mohlo by přispět k další redukci investičních nákladů na modernizaci železničních tratí v ČR," líčí SŽDC. Výrobek je průmyslovým vlastnictvím společnosti ŽPSV, Úřad průmyslového vlastnictví v Praze zapsal technické řešení do rejstříku užitných vzorů.

Pohltivá vrstva nástupištní hrany ŽPSV - H 130 představuje ekologickou likvidaci minimálně čtyř vyřazených automobilových pneumatik na jeden běžný metr nástupištní hrany. "Místo trvalého uložení opotřebených pneumatik na řízených a neřízených skládkách tak výchozí materiál, nyní pryžový recyklát, získá opět své místo při snižování hluku a vibrací, tentokrát ve službách pro železnici," dodává SŽDC.

Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů