Čtvrtek, 25. dubna 2024

V Drážďanech jezdí nejdelší autobus na světě

V Drážďanech jezdí nejdelší autobus na světě

Projekt spojuje kapacitu obvyklou pro tramvajové soupravy a manévrovací schopnosti autobusů.

Autobusová souprava Autotram, která byla tento měsíc k vidění v ulicích německých Drážďan, měří 30 metrů a pojme obdivuhodný počet 256 cestujících. Technici z drážďanského Fraunhoferova dopravního institutu se snažili v projektu spojit kapacitní možnosti dlouhých tramvají s manévrovacími schopnostmi autobusů.

Prozatím jsou jízdy jen testovací. Už v říjnu by ale měl být kloubový autobus připraven k ostrému provozu. Řídit ho může každý řidič běžného autobusu, pro dlouhou soupravu není nutné zvláštní oprávnění. Autobus projíždí zatáčky s pomocí pečlivě připravených počítačových programů.

"Do vývoje projektu jsme investovali hodně práce," řekl německým novinářům Matthias Klingner, ředitel technického institutu. Sofistikovaný počítačový systém podle něj zajistí, že i poslední náprava projede stejnou dráhu jako ta první. Stejně tak regulace naklápění zajišťuje soupravě potřebnou stabilitu. To je nezbytné pro provoz v těsném městském prostoru.

autotram"Podle našich experimentů není manévrování s dlouhou soupravou o nic těžší než řízení dvanáctimetrového autobusu," tvrdí Matthias Klingner. Stejně snadné je podle něj i couvání se soupravou. Kamerové systémy dávají dobrý přehled o tom, co se děje za vozidlem.

Budoucnost nového autobusu možná nakonec nebude spojována se saskými Drážďany, kde vznikl. Město je dnes už totiž dokonale propojeno vyhovující sítí tramvajových linek, takže není jisté, zda radnice bude mít o Autotram zájem. Už se ale ozvali z jiných německých měst, Würzburgu a Ingolstadtu. Zájem mají také zákazníci z Ruska nebo Číny a jiných rozvinutých zemí třetího světa.

Ve prospěch autobusů mluví především finance. Jen vybudování tramvajové sítě vyjde zhruba na deset milionů eur za jeden kilometr. Autobus představuje pro veřejnou hromadnou dopravu levnější variantu. Tvůrci nového projektu předpokládají, že zájem o dlouhou soupravu poroste s tím, jak se budou zvedat ceny pohonných hmot a poroste počet obyvatel světových metropolí. V neprospěch projektu hovoří ekologická hlediska.

Tvůrci Autotramu se v tomto směru snažili. Jejich souprava využívá ekologicky šetrný hybridní motor, který kombinuje výhody palivového a elektrického motoru. Na samotnou baterii může ujet bez dobíjení osm kilometrů.

O zájem světových měst usilují i jiné projekty. Firma Volvo uvedla před časem v Brazílii model B12 pro 300 lidí, dlouhý 26,8 metru. Projekt Capacity firmy Mercedes, souprava dlouhá 19,5 metru, je zase nejdelším jednokloubovým autobusem, pojme až 193 cestujících.

Při takovém počtu lidí jde komfort stranou. Pro přelidněné metropole to ale může být řešení. Výrobci argumentují, že dlouhé autobusové soupravy nahradí případné výpadky a poruchy snadněji než tramvaje.

30 METRŮ
Nové řešení německých inženýrů pro současná velkoměsta se jmenuje Autotram, pojme 256 cestujících, pohání jej hybridní motor a v zatáčkách řidiči pomáhá počítač.

AUTOR: Jiří Sládek
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů