Železnice se prosadí
Zvyšující se ekonomický růst ve východní Evropě v příštím desetiletí a environmentální cíle EU ovlivní evropský logistický trh a zvýší tlak na regionální infrastrukturu. Takové jsou závěry nejnovější zprávy společnosti Colliers International zaměřené na logistický sektor v regionu EMEA, která analyzuje různé způsoby nákladní dopravy a předvídá jejich vývoj v příštím desetiletí. Klíčové závěry zprávy:
1. Rozložení HDP tradičně určuje rozmístění evropského logistického trhu. Očekávané zvýšení ekonomického růstu ve střední a východní Evropě posílí potřebu změn v logistické infrastruktuře. Rozsah růstu logistických trhů v některých oblastech střední a východní Evropy bude dán zejména zlepšením v silniční a železniční infrastruktuře a konkurenčním / legislativním tlakem mezi těmito dvěma způsoby dopravy.
2. Rozvoj kompletní dálniční sítě je prioritou pro všechny země střední a východní Evropy. Většina z hlavních plánovaných silnic, jejich prodloužení, rozšíření a zlepšení se zaměřuje zejména na silniční tahy spojující východní Evropu se západní. Tento rozvoj bude mít zásadní význam při rozšiřování potenciálních distribučních míst logistických operátorů napříč celou střední a východní Evropou.
3. Navzdory silné důvěře v silniční dopravu v průběhu uplynulého století, jakožto nejvíce flexibilní a nákladově efektivní způsob transportu, se přeprava zboží v Evropě bude kvůli nákladové a emisní efektivitě železnice na střední a delší vzdálenosti přesouvat na dráhu. Oživení železniční nákladní dopravy může být považováno za nejlepší způsob, jak splnit navrhovanou přísnou environmentální politiku Evropské unie týkající se dopravních zácp, znečištění a emisí uhlíku; uvedení takové sítě v realitu ale nebude jednoduché.
4. Distribuce po železnici nemůže být omezena pouze na jednu oblast, protože nejlépe funguje na středních a dlouhých vzdálenostech, a proto je nutné do železnice významně investovat, aby byl překonán dlouhodobý pokles. Je tu také nebezpečí, že investice do železnice půjdou na vysokorychlostní osobní přepravu a ne na nákladní dopravu.
Karel Stránský, ředitel Corporate Solutions pro region EMEA Colliers International, v komentáři ke zprávě řekl: "Rozvoj moderní silniční a železniční sítě ve východní Evropě je nezbytný pro to, aby mohl být využit její ekonomický potenciál. Vzhledem k tomu, že mimo hlavní přístavy a distribuční centra v Evropě je infrastruktura pro přesun na jiný druh dopravy nedostatečná, nemůže v současné době železniční přeprava soutěžit se silniční. Zároveň se stále více investuje do ekologických vozidel, což příliš nepřispěje k přesunu na železnici. Nicméně rozsah, v jakém je infrastruktura a legislativa železniční dopravy podporována v celé EU, bude mít klíčový vliv na její rozvoj v dlouhodobém horizontu.".