Středa, 24. dubna 2024

Železnice se prosadí

Železnice se prosadí

Zvyšující se ekonomický růst ve východní Evropě v příštím desetiletí a environmentální cíle EU ovlivní evropský logistický trh a zvýší tlak na regionální infrastrukturu. Takové jsou závěry nejnovější zprávy společnosti Colliers International zaměřené na logistický sektor v regionu EMEA, která analyzuje různé způsoby nákladní dopravy a předvídá jejich vývoj v příštím desetiletí. Klíčové závěry zprávy:

1. Rozložení HDP tradičně určuje rozmístění evropského logistického trhu. Očekávané zvýšení ekonomického růstu ve střední a východní Evropě posílí potřebu změn v logistické infrastruktuře. Rozsah růstu logistických trhů v některých oblastech střední a východní Evropy bude dán zejména zlepšením v silniční a železniční infrastruktuře a konkurenčním / legislativním tlakem mezi těmito dvěma způsoby dopravy.

2. Rozvoj kompletní dálniční sítě je prioritou pro všechny země střední a východní Evropy. Většina z hlavních plánovaných silnic, jejich prodloužení, rozšíření a zlepšení se zaměřuje zejména na silniční tahy spojující východní Evropu se západní. Tento rozvoj bude mít zásadní význam při rozšiřování potenciálních distribučních míst logistických operátorů napříč celou střední a východní Evropou.

3. Navzdory silné důvěře v silniční dopravu v průběhu uplynulého století, jakožto nejvíce flexibilní a nákladově efektivní způsob transportu, se přeprava zboží v Evropě bude kvůli nákladové a emisní efektivitě železnice na střední a delší vzdálenosti přesouvat na dráhu. Oživení železniční nákladní dopravy může být považováno za nejlepší způsob, jak splnit navrhovanou přísnou environmentální politiku Evropské unie týkající se dopravních zácp, znečištění a emisí uhlíku; uvedení takové sítě v realitu ale nebude jednoduché.

4. Distribuce po železnici nemůže být omezena pouze na jednu oblast, protože nejlépe funguje na středních a dlouhých vzdálenostech, a proto je nutné do železnice významně investovat, aby byl překonán dlouhodobý pokles. Je tu také nebezpečí, že investice do železnice půjdou na vysokorychlostní osobní přepravu a ne na nákladní dopravu.

Karel Stránský, ředitel Corporate Solutions pro region EMEA Colliers International, v komentáři ke zprávě řekl: "Rozvoj moderní silniční a železniční sítě ve východní Evropě je nezbytný pro to, aby mohl být využit její ekonomický potenciál. Vzhledem k tomu, že mimo hlavní přístavy a distribuční centra v Evropě je infrastruktura pro přesun na jiný druh dopravy nedostatečná, nemůže v současné době železniční přeprava soutěžit se silniční. Zároveň se stále více investuje do ekologických vozidel, což příliš nepřispěje k přesunu na železnici. Nicméně rozsah, v jakém je infrastruktura a legislativa železniční dopravy podporována v celé EU, bude mít klíčový vliv na její rozvoj v dlouhodobém horizontu.".

Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů