Pátek, 19. dubna 2024

Dopravní ruch má za krize přednost před ekologií

Dopravní ruch má za krize přednost před ekologií

Bez dobrého dopravního spojení se nedá podnikat. Potvrzením tohoto faktu je i první místo města Odry v moravskoslezském kole průzkumu Město pro byznys 2012. Hlavní příčinou tohoto úspěchu je právě nadprůměrná spokojenost místních podnikatelů s dopravní dostupností.

"Máme tu výborné napojení na dálnici, to je zcela zásadní," řekl týdeníku Ekonom starosta Pavel Matůšů. Přes značný dopravní ruch se v Odrách daří zlepšovat ovzduší, což v oblasti kolem průmyslové Ostravy nebývá obvyklé. "Problémy jsme měli s odvozem štěrku z nedalekého kamenolomu, tedy s prachem. Nakonec to před čtyřmi lety vyřešila osobní domluva s vedením podniku, kámen se přesunul z nákladních automobilů na železnici," připomněl starosta.

Jeho slova víceméně potvrzují i zástupci dalších samospráv. Při předávání cen se shodli, že za hospodářské recese má podpora podnikání přednost. To dopředu ovlivňuje výsledky radničních debat, zda dopravu v zájmu ekologie regulovat, nebo ji více uvolnit a rozhýbat. Za mnohem větší ekologický problém než automobily navíc starostové považují kouř z lokálních topenišť rodinných domů. To se promítá i do diskusí, zda na náměstí budou jezdit osobní vozy, jak si přejí majitelé obchodů a restaurací, nebo zda se centra měst mají přeměnit v pěší zóny. "Naší tradicí je nezpoplatněný vjezd na náměstí," říká Jiří Kučera, dlouholetý starosta Humpolce, vítězného města v kraji Vysočina. Humpolec de facto leží na dálnici, uprostřed mezi Prahou a Brnem, a díky jeho poloze v něm investoři nedávno otevřeli nové konferenční centrum, Fabrika Hotel, za 140 milionů korun.

"Myslím, že je lepší lidi moc neomezovat a uvolnit jim naopak prostor. Někdy nastanou problémy, ale i tak to stojí za to. Což se týká jak dopravy, tak samotného podnikání," míní humpolecký starosta.

K dopravním regulačním opatřením je skeptický rovněž primátor Miroslav Pišťák z Prostějova, jehož město si odneslo palmu vítězství v Olomouckém kraji. "Aut stále přibývá a silnice máme čím dál více přetěžovány. Nevěřím však, že lidé v důsledku našich nařízení týkajících se emisí přestoupí z osobních vozů do městských autobusů. A to u nás městská hromadná doprava funguje dobře," soudí Pišťák. Podle něho to znamená jediné: snažit se vybudovat vnější dopravní okruh, ačkoli jsou s tím spojeny problémy. Například s výkupem pozemků a s tím, že se lidé, kteří podél vytyčené trasy bydlí, pochopitelně nové silnici brání.

Týdeník Ekonom vyhlásil srovnávací průzkum Město pro byznys již popáté. Partnery projektu je kromě Ekonomu i skupina PPF, Metrostav a Škoda Transportation. Partnerem krajských kol je ČD-Telematika. Odborným garantem je Hospodářská komora a data vyhodnocuje agentura Datank.

Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů