Pátek, 29. března 2024

Přírodní rezervací Račí údolí přes Čertovy kazatelny a zříceninu hradu Rachleby

Hluboce zaříznuté sedm kilometrů dlouhé Račí údolí, jehož ústí leží zhruba dva kilometry jihozápadně od Javorníka, bývalo již v minulosti oblíbeným cílem výletů.

Na skalnatém ostrohu vrchu Přilba, nad levým břehem Račího potoka se nachází rozsáhlá zřícenina gotického hradu Rychleby (Reichenštejn), založeného v 13. - 15. století ke střežení solné stezky z Nisy přes Kladsko do Hradce Králové.

Do současnosti se z něj dochovaly pozůstatky obvodových hradeb a při amatérském archeologickém výzkumu vlastivědnými pracovníky z Javorníka kolem r. 1900 proběhla i rekonstrukce v romantickém stylu a byla zpřístupněna věž s výhledem do Račího údolí.

Zhruba kilometr od hradu se nacházejí bizarní rulové skalní útvary Čertovy kazatelny, z nichž se naskýtá jedinečná vyhlídka na Račí údolí i hřebeny Rychlebských hor.

Račí potok

Na tuto romantickou túru se lze vydat buď pěšky po modré značce z Javorníka, či od autobusové zastávky Račí údolí na silnici mezi obcí Horní Fořt a Javorník, či dojet autem až k rekreačnímu středisku Račí Údolí. Modrou turistickou značku, jež prochází údolím proti toku Račího potoka opustíme u odbočky v ústí údolí, odkud začneme po zelené značce zhruba půl kilometru pozvolna "šněrovat" pěšinku se stometrovým převýšením ke skalní vyhlídce Čertovy kazatelny. Tento bizarní skalní útvar připomíná skutečnou kazatelnu; výstup na něj je zajištěn ocelovým zábradlím, takže je možno si v klidu vychutnat nádherně panoramatického výhledu do hlubokého údolí, sevřeného zalesněnými vrcholy i hřbety. K příjemnému posezení poslouží turistům dřevěný altánek, postavený na svahu několik metrů nad vyhlídkou.

Ještě několik metrů vystoupáme po zelené značce, než se dostaneme k turistickému rozcestníku na vrstevnicové asfaltové lesní cestě, označené jak červenou turistickou značkou, tak i jako cyklotrasa i zimní lyžařská cesta. Vydáme se po ní ke zřícenině hradu Rychleby, přičemž značka po chvilce z cesty odbočí vlevo na lesní pěšinu, která sestupuje až ke zřícenině. Dochované zbytky hradeb i věží dávají tušit rozlehlost a mohutnost tohoto strážního hradu, vysoko nad údolím Račího potoka. Ze zříceniny pokračujeme dál dolů půl kilometru k rozcestníku "Pod Rychleby", na modře značené lesní cestě údolím.

Modrá značka nás bude provázet proti toku malebného nádherně čistého Račího potoka, klikatícího se lesnatým údolím, z jehož svahů místy vystupují skalní bloky i skaliska, ukrytá mezi stromy. Čekají nás asi 4,5 km cesty podél potoka, kolem rozcestníku zvaného "Kaštanová alej" (nevím podle čeho, neboť žádné kaštany tu nerostou), až k závěru údolí s rozcestníkem modré a žluté značky u památného buku, starého přes 300 let. Zastřešeného odpočívadla vedle něj využijeme k přestávce, po níž už pokračujeme po žlutě značené pěšině, stoupající vlevo do svahu směrem na Roveň. Ta po chvíli přechází v kamenitou cestu a úzkým průsekem v hustníku stoupá dál asi 2,5 km k rozcestníku s červenou značkou kousek od okraje lesa.

Jakmile vyjdeme již po červené značce z lesa na louku, otevřou se nám pohledy na Žulovskou pahorkatinu, táhnoucí se od klesajících hřebenů Rychlebských hor až k polské rovině. Kolem památníku člena stráže obrany státu, zastřeleného henleinovskými ordnery 21.8.1938 projdeme horskou obcí Nové Vilémovice, jejích historie sahá až do 13. století. Od rozcestníku v obci vyjdeme stále po červené doleva mezi chalupy na polní cestu malebnou krajinou zvlněných náhorních luk, připomínajících Vysočinu.

Hrad Rychleby Zákoutí Račího potoka

Srdce každého romantika a milovníka přírody zaplesá nad touto nádhernou cestou, lemovanou běloskvoucími březovými alejemi, jakož i nad panoramatickými výhledy na Račí údolí, táhnoucí se pod zalesněným protějším hřebenem. Cesta nás provede náhorními loukami a poté mírným klesáním kolem kapličky k rozcestníku v horní části osady Červený Důl. Značka pokračuje vlevo mezi dvěma chalupami; brankou v ohradě se dostaneme na louku, přes niž projdeme vpravo podél ohrady k lesu.

Po vyjití z lesa se dostáváme na okraj další louky, kde může nastat problém s orientací, neboť červená šipka na suchém kmeni nenaznačuje zcela jednoznačně správný směr. Je třeba se vydat vlevo cestou po louce až k okraji lesa, odkud již správně dál pokračuje červené značení, a ne směřovat rovně přímo k lesu. Zmýlit nás může na protějším stromě viditelná červená značka, která zřejmě patří ke špatně zamalovanému staršímu značení. Prudším sestupem sejdeme lesem opět k rozcestníku "Kaštanová alej", odkud nás čeká poslední tříkilometrový úsek tohoto 18 km dlouhého okruhu, zpět k ústí Račího údolí.

Zdroj: www.treking.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů