Spory opět brzdí stavbu obchvatu Prahy
V nejbližších deseti letech se hlavní město nedočká okruhu, který má ulehčit
dopravě v centru. Zpoždění způsobí spor, který se vede o severozápadní část
obchvatu.
Dnes jsou ve hře dvě varianty - severní (dále od Prahy) a jižní. Ta vede přes
Suchdol a prosazuje ji ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic. Proti
jsou starostové městských částí Dolní Chabry, Suchdol, Lysolaje, a občanské
sdružení Ekoforum, kteří naopak prosazují okruh severní.
\"Pokud bude vybrána jižní trasa, obrátíme se na orgány Evropské unie, na
správní soud,\" říká místopředseda Ekofora Jaroslav Korf. Tím by se posunul
termín zahájení stavby podobně, jako tomu bylo v jihozápadní části okruhu mezi
Lahovicemi a Slivencem, kde odpor sdružení Ateliér pro životní prostředí opozdil
zahájení prací o tři roky.
To, aby stavba severozápadního okruhu rychle začala, je přitom jedním z důvodů,
proč ministerstvo dopravy trvá na jižní trase z Březiněvsi do Ruzyně přes
Suchdol. \"Snaha o co nejkratší termín je jednou z priorit rozvoje dopravní
infrastruktury města,\" uvedl ministr dopravy Milan Šimonovský.
Územní plán s jižní variantou se má projednávat v polovině roku.
Severní trasa by podle ministra vyvolala zdržení několika let. Navíc ji nelze
uskutečnit, protože podle nynějšího návrhu vede přes ochranné pásmo jaderného
reaktoru v Řeži. \"Výhodnější je jižní trasa blíže ku Praze, protože převezme
nejen tranzit, ale i část dopravního zatížení města,\" soudí šéf inženýrské
firmy Mott McDonald Jiří Petrák
Ministerstvo dopravy vychází z toho, že od roku 1999 je jižní trasa uvedena v
územním plánu hlavního města Prahy, a proto je možné zahájit výkup pozemků pro
stavbu okruhu bez prodlení. Podle vyjádření ministerstva životního prostředí je
však územní plán Prahy v rozporu s nadřazeným územním plánem středočeského
regionu, v němž se pro silniční okruh počítá se severní variantou.
Severní trasu považuje za výhodnější i ekologický audit EIA.
Jižní trasa totiž představuje technicky náročné řešení. Zahrnuje dvoukilometrový
tunel pod Suchdolem, kde by se mělo přemístit 4,5 miliónu kubických metrů
zeminy, a 90 metrů vysoký dvoupodlažní most přes Vltavu. Odhady nákladů na
výstavbu se pohybují od 16 miliard korun, které uvádí nezávislý konzultant Jiří
Hanuš, po necelých 9 miliard, jež sdělilo ministerstvo dopravy. Roční provozní
náklady jižní trasy odhaduje ŘSD na 127 miliónů korun, zatímco údržba severní
trasy by stála ročně 88 miliónů. Severní trasa by ale pro spojení s Prahou
využívala dálnice D8, a proto ŘSD do nákladů údržby zahrnuje i obnovu povrchu
této dálnice. Pak vychází částka na 305 miliónů korun ročně.
Ministerstvo dopravy nepovažuje protesty odpůrců za důležité, protože v krajním
případě hodlá využít nového stavebního zákona. V něm má být obsažena možnost
vyvlastnit pozemky pro stavby ve veřejném zájmu, jímž mají být dálnice i
silniční okruh kolem Prahy. Zákon má parlament projednávat letos na podzim.
Ministerstvo dopravy hodlalo prosadit vyvlastnění novelou zákona už letos v
březnu, proti návrhu se postavili poslanci ODS, unionisté, část poslanců ČSSD i
lidovců.
V nejbližších deseti letech se hlavní město nedočká okruhu, který má ulehčit dopravě v centru. Zpoždění způsobí spor, který se vede o severozápadní část obchvatu.
Dnes jsou ve hře dvě varianty - severní (dále od Prahy) a jižní. Ta vede přes Suchdol a prosazuje ji ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic. Proti jsou starostové městských částí Dolní Chabry, Suchdol, Lysolaje, a občanské sdružení Ekoforum, kteří naopak prosazují okruh severní.
\"Pokud bude vybrána jižní trasa, obrátíme se na orgány Evropské unie, na správní soud,\" říká místopředseda Ekofora Jaroslav Korf. Tím by se posunul termín zahájení stavby podobně, jako tomu bylo v jihozápadní části okruhu mezi Lahovicemi a Slivencem, kde odpor sdružení Ateliér pro životní prostředí opozdil zahájení prací o tři roky.
To, aby stavba severozápadního okruhu rychle začala, je přitom jedním z důvodů, proč ministerstvo dopravy trvá na jižní trase z Březiněvsi do Ruzyně přes Suchdol. \"Snaha o co nejkratší termín je jednou z priorit rozvoje dopravní infrastruktury města,\" uvedl ministr dopravy Milan Šimonovský.
Územní plán s jižní variantou se má projednávat v polovině roku.
Severní trasa by podle ministra vyvolala zdržení několika let. Navíc ji nelze uskutečnit, protože podle nynějšího návrhu vede přes ochranné pásmo jaderného reaktoru v Řeži. \"Výhodnější je jižní trasa blíže ku Praze, protože převezme nejen tranzit, ale i část dopravního zatížení města,\" soudí šéf inženýrské firmy Mott McDonald Jiří Petrák
Ministerstvo dopravy vychází z toho, že od roku 1999 je jižní trasa uvedena v územním plánu hlavního města Prahy, a proto je možné zahájit výkup pozemků pro stavbu okruhu bez prodlení. Podle vyjádření ministerstva životního prostředí je však územní plán Prahy v rozporu s nadřazeným územním plánem středočeského regionu, v němž se pro silniční okruh počítá se severní variantou.
Severní trasu považuje za výhodnější i ekologický audit EIA.
Jižní trasa totiž představuje technicky náročné řešení. Zahrnuje dvoukilometrový tunel pod Suchdolem, kde by se mělo přemístit 4,5 miliónu kubických metrů zeminy, a 90 metrů vysoký dvoupodlažní most přes Vltavu. Odhady nákladů na výstavbu se pohybují od 16 miliard korun, které uvádí nezávislý konzultant Jiří Hanuš, po necelých 9 miliard, jež sdělilo ministerstvo dopravy. Roční provozní náklady jižní trasy odhaduje ŘSD na 127 miliónů korun, zatímco údržba severní trasy by stála ročně 88 miliónů. Severní trasa by ale pro spojení s Prahou využívala dálnice D8, a proto ŘSD do nákladů údržby zahrnuje i obnovu povrchu této dálnice. Pak vychází částka na 305 miliónů korun ročně.
Ministerstvo dopravy nepovažuje protesty odpůrců za důležité, protože v krajním případě hodlá využít nového stavebního zákona. V něm má být obsažena možnost vyvlastnit pozemky pro stavby ve veřejném zájmu, jímž mají být dálnice i silniční okruh kolem Prahy. Zákon má parlament projednávat letos na podzim. Ministerstvo dopravy hodlalo prosadit vyvlastnění novelou zákona už letos v březnu, proti návrhu se postavili poslanci ODS, unionisté, část poslanců ČSSD i lidovců.
Dnes jsou ve hře dvě varianty - severní (dále od Prahy) a jižní. Ta vede přes Suchdol a prosazuje ji ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic. Proti jsou starostové městských částí Dolní Chabry, Suchdol, Lysolaje, a občanské sdružení Ekoforum, kteří naopak prosazují okruh severní.
\"Pokud bude vybrána jižní trasa, obrátíme se na orgány Evropské unie, na správní soud,\" říká místopředseda Ekofora Jaroslav Korf. Tím by se posunul termín zahájení stavby podobně, jako tomu bylo v jihozápadní části okruhu mezi Lahovicemi a Slivencem, kde odpor sdružení Ateliér pro životní prostředí opozdil zahájení prací o tři roky.
To, aby stavba severozápadního okruhu rychle začala, je přitom jedním z důvodů, proč ministerstvo dopravy trvá na jižní trase z Březiněvsi do Ruzyně přes Suchdol. \"Snaha o co nejkratší termín je jednou z priorit rozvoje dopravní infrastruktury města,\" uvedl ministr dopravy Milan Šimonovský.
Územní plán s jižní variantou se má projednávat v polovině roku.
Severní trasa by podle ministra vyvolala zdržení několika let. Navíc ji nelze uskutečnit, protože podle nynějšího návrhu vede přes ochranné pásmo jaderného reaktoru v Řeži. \"Výhodnější je jižní trasa blíže ku Praze, protože převezme nejen tranzit, ale i část dopravního zatížení města,\" soudí šéf inženýrské firmy Mott McDonald Jiří Petrák
Ministerstvo dopravy vychází z toho, že od roku 1999 je jižní trasa uvedena v územním plánu hlavního města Prahy, a proto je možné zahájit výkup pozemků pro stavbu okruhu bez prodlení. Podle vyjádření ministerstva životního prostředí je však územní plán Prahy v rozporu s nadřazeným územním plánem středočeského regionu, v němž se pro silniční okruh počítá se severní variantou.
Severní trasu považuje za výhodnější i ekologický audit EIA.
Jižní trasa totiž představuje technicky náročné řešení. Zahrnuje dvoukilometrový tunel pod Suchdolem, kde by se mělo přemístit 4,5 miliónu kubických metrů zeminy, a 90 metrů vysoký dvoupodlažní most přes Vltavu. Odhady nákladů na výstavbu se pohybují od 16 miliard korun, které uvádí nezávislý konzultant Jiří Hanuš, po necelých 9 miliard, jež sdělilo ministerstvo dopravy. Roční provozní náklady jižní trasy odhaduje ŘSD na 127 miliónů korun, zatímco údržba severní trasy by stála ročně 88 miliónů. Severní trasa by ale pro spojení s Prahou využívala dálnice D8, a proto ŘSD do nákladů údržby zahrnuje i obnovu povrchu této dálnice. Pak vychází částka na 305 miliónů korun ročně.
Ministerstvo dopravy nepovažuje protesty odpůrců za důležité, protože v krajním případě hodlá využít nového stavebního zákona. V něm má být obsažena možnost vyvlastnit pozemky pro stavby ve veřejném zájmu, jímž mají být dálnice i silniční okruh kolem Prahy. Zákon má parlament projednávat letos na podzim. Ministerstvo dopravy hodlalo prosadit vyvlastnění novelou zákona už letos v březnu, proti návrhu se postavili poslanci ODS, unionisté, část poslanců ČSSD i lidovců.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích