Pátek, 29. března 2024

Poblíž megalitů ve Stonehenge se má kopat nový tunel

Poblíž megalitů ve Stonehenge se má kopat nový tunel
Ti, kdo před pěti tisíci lety postavili ve Stonehenge obrovský kruh megalitů, které se tyčí nad zelenou jihoanglickou krajinou, nepočítali s automobilovou dopravou. A té nyní jejich záhadné dílo překáží.
Stonehenge je místo ze vztyčených kamenů uspořádaných na půdorysu kružnice, jehož nejstarší části pocházejí zhruba z období kolem roku 3100 před naším letopočtem a nejmladší z doby kolem roku 1600 před naším letopočtem. Stavba je stále opředena tajemstvím.. Vědci zpravidla soudí, že sloužila pravděpodobně jako chrám, pohřebiště nebo astronomický kalendář, případně rovnou jako všechno dohromady. Postupem času se pro ně ujala přezdívka \"Britské pyramidy\".

Postavíme se před buldozery
Kromě seriózních archeologů i stoupenců roztodivných okultních \"nauk\" stavba přitahuje ročně celý milión turistů.
A nyní se stala středem zájmu i dopravních inženýrů. Tentokrát ovšem z ryze moderních důvodů. Pár set metrů od tohoto historicky ojedinělého místa totiž chtějí postavit 2,1 kilometru dlouhý tunel s rozpočtem přes 200 miliónů liber (asi deset miliard korun). Zastánci a odpůrci návrhu si zatím vyměnili své názory pouze při dlouhodobém průzkumu veřejného mínění, ale pokud tunel dostane povolení k výstavbě, mohla by diskuse přerůst snad dokonce v občanské nepokoje.
\"Jestliže má vláda v úmyslu začít stavět tunel příští léto, nedivil bych se, kdyby se už dnes lidé připravovali na to, že se postaví před buldozery,\" říká Chris Woodford ze sdružení Zachraňte Stonehenge (Save Stonehenge). \"A mohlo by dojít i k radikálnějším akcím na zastavení projektu,\" dodává.

Pět tisíc let versus jedno století
Navrhovatelé stavby, mezi něž patří i organizace English Heritage (Anglické dědictví), která má megality pod patronací, tvrdí, že tunel učiní konec dopravním zácpám a sníží počet dopravních nehod na hlavním silničním tahu vedoucím z Londýna do jihovýchodní Anglie. Podle nich bude stavba pro archeologickou památku ležící asi sto kilometrů jižně od Londýna prospěšná, neboť ukryje projíždějící automobily a sníží hluk.
Odpůrci, to znamená množství nátlakových skupin, se zase domnívají, že projekt zásadně naruší krajinu. Podle jejich názoru návrh dokazuje, že se vláda stará více o motoristy než o zachování integrity po staletí nedotčené krajiny.
\"Stonehenge tu stojí už pět tisíc let, zatímco auta byla vynalezena teprve před sto lety,\" říká Woodford. \"Sloužit něčemu, co má tak krátkou historii, je naprosto absurdní.\"
Turisté navštěvují Stonehenge po celý rok, ale nejvíce lidí se zde setkává při letním slunovratu - nejdelším dni v roce na severní polokouli. V tento den zde více než 30 000 různých nadšenců a novodobých druidů pořádá noční slavnostní obřad. Okolí památky je bohaté na archeologické nálezy. Správa komunikací, která stojí za stavbou tunelu, prohlašuje, že ctí Stonehenge jako jeden z nejcennějších historických klenotů Británie a že její záměry mu jen prospějí, nikoli uškodí.
\"Navrhujeme tunel proto, abychom zlepšili životní prostředí v okolí megalitů, odklonili dopravu, obnovili tím krajinu a učinili ze Stonehenge klidné a tiché místo,\" říká vedoucí projektu Chris Jones. \"Doprava a hluk místo narušují, o víkendech tu vznikají hrozné dopravní zácpy... Pokud se projekt neuskuteční, bude to jen horší.\"

Pět kilometrů stavět nemůžeme
Ironickou hrou osudu někteří odpůrci projektu nechtějí tunel zrušit, ale naopak prodloužit. Současný návrh počítá s tím, že vjezd do tunelu i výjezd z něj budou ležet na půdě náležející do fondu světového dědictví, což se nelíbí skupinám, jako je Mezinárodní rada pro památky a sídla (ICOMOS).
\"Tunel prostě není dostatečně dlouhý a jeho nadzemní části naruší jednotu a univerzální hodnotu celého místa,\" říká členka ICOMOS Susan Denyerová. \"Stonehenge není jediná památka; je to soubor památek a je na něj potřeba nahlížet jako na celek.... Současný návrh sice zachovává hlavní z památek, ale zasahuje do archeologicky bohatého okolí.\"
Správa komunikací na tento výrok namítá, že aby bylo možné se při hloubení tunelu zcela vyhnout půdě z fondu světového dědictví, musela by být stavba dlouhá pět kilometrů a její náklady by vzrostly na nereálných 500 miliónů liber. Případný kompromis - ať už jakýkoli - zatím není v dohledu.
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů