Komise v Mikulově zkoumá, jaký bude mít dálnice dopad
Dle dopravní a regionální strategie Evropské unie čeká ČR intenzivní dopravní
rozvoj. U nás se předpokládá, že výstavba řádně husté dálniční sítě podnítí
ekonomiku a přinese prosperitu také ve stagnujících regionech. Není třeba
představovat skutečnost, že silniční, tudíž i dálniční, osobní a nákladní
doprava není nejpříznivější životnímu prostředí, a že je v některých státech
nejrychleji rostoucím a nejvýznamnějším zdrojem znečištění ovzduší. Novou
výstavbou dálnic se ale nemusí dopravní situace vždy vyřešit. Současně může
totiž dojít k oslabení kvalitní veřejné dopravní obslužnosti, a tím paradoxně k
omezení mobility obyvatel patřičných regionů. Nejčastějším tématem diskusí je
stavba rychlostní komunikace z Brna do Vídně a trasa vedoucí z Pohořelic na
Mikulov kolem Palavy a samotného Mikulova směrem na hraniční přechod. Nevhodným
začleněním do speci fického krajinného rázu Mikulovska by mohlo dojít k narušení
přírodních a krajinných hodnot. Přestože tyto aspekty nejsou odborné veřejnosti
ani politikům neznámé, názory na budoucí dálnici se liší. Vedení mikulovské
radnice považuje dálnici jednoznačně za pozitivní impuls k dalšímu rozvoji. Na
tlak veřejnosti byla zřízena komise pro sledování výstavby nové dálnice. Je
složena z podnikatelů, odborníků na komunikace, životní prostředí a cestovní
ruch. Jejím členem je také podnikatel Petr Marcinčák, jenž souhlasí s vyjádřením
botaničky Milady Rigasové z Mikulova, která není přesvědčena o nutnosti vedení
dálnice přes Mikulov. "Mikulov má velkou šanci prosadit se na významných
evropských trzích turistiky pouze a jen zásluhou speci fické krásy města a
okolní příměstské zemědělské venkovské krajiny,"uvádí Rigasová a dodává, že tato
hodnota představuje nepostradatelný a dálnicí nenahraditelný výrobní prostředek
rozvoje turistiky celého Mikulovska. ,, Snahou komise je, aby si město Mikulov
nechalo zpracovat kvalitní studii, která posoudí všechny dopady, jenž rychlostní
komunikace R 52 bude mít nejen na Mikulov, ale i jeho příměstskou krajinu a
nejbližší okolí. Nemyslím tím studii, která posoudí, jestli je dálnice dobrá
nebo špatná, ale jak její pozitiva i negativa ovlivní ráz krajiny, cestovní
ruch, cykloturistiku, dopravu a v neposlední řadě i vinařství. Domnívám se, že
město by mělo být schopno výstavbu dálnice ovlivnit, a to zejména proto, že k
tomu má všechny mechanismy - územní plán, stavební úřad i odbor ochrany přírody
a životního prostředí,"tvrdí Petr Marcinčák.
Dle dopravní a regionální strategie Evropské unie čeká ČR intenzivní dopravní rozvoj. U nás se předpokládá, že výstavba řádně husté dálniční sítě podnítí ekonomiku a přinese prosperitu také ve stagnujících regionech. Není třeba představovat skutečnost, že silniční, tudíž i dálniční, osobní a nákladní doprava není nejpříznivější životnímu prostředí, a že je v některých státech nejrychleji rostoucím a nejvýznamnějším zdrojem znečištění ovzduší. Novou výstavbou dálnic se ale nemusí dopravní situace vždy vyřešit. Současně může totiž dojít k oslabení kvalitní veřejné dopravní obslužnosti, a tím paradoxně k omezení mobility obyvatel patřičných regionů. Nejčastějším tématem diskusí je stavba rychlostní komunikace z Brna do Vídně a trasa vedoucí z Pohořelic na Mikulov kolem Palavy a samotného Mikulova směrem na hraniční přechod. Nevhodným začleněním do speci fického krajinného rázu Mikulovska by mohlo dojít k narušení přírodních a krajinných hodnot. Přestože tyto aspekty nejsou odborné veřejnosti ani politikům neznámé, názory na budoucí dálnici se liší. Vedení mikulovské radnice považuje dálnici jednoznačně za pozitivní impuls k dalšímu rozvoji. Na tlak veřejnosti byla zřízena komise pro sledování výstavby nové dálnice. Je složena z podnikatelů, odborníků na komunikace, životní prostředí a cestovní ruch. Jejím členem je také podnikatel Petr Marcinčák, jenž souhlasí s vyjádřením botaničky Milady Rigasové z Mikulova, která není přesvědčena o nutnosti vedení dálnice přes Mikulov. "Mikulov má velkou šanci prosadit se na významných evropských trzích turistiky pouze a jen zásluhou speci fické krásy města a okolní příměstské zemědělské venkovské krajiny,"uvádí Rigasová a dodává, že tato hodnota představuje nepostradatelný a dálnicí nenahraditelný výrobní prostředek rozvoje turistiky celého Mikulovska. ,, Snahou komise je, aby si město Mikulov nechalo zpracovat kvalitní studii, která posoudí všechny dopady, jenž rychlostní komunikace R 52 bude mít nejen na Mikulov, ale i jeho příměstskou krajinu a nejbližší okolí. Nemyslím tím studii, která posoudí, jestli je dálnice dobrá nebo špatná, ale jak její pozitiva i negativa ovlivní ráz krajiny, cestovní ruch, cykloturistiku, dopravu a v neposlední řadě i vinařství. Domnívám se, že město by mělo být schopno výstavbu dálnice ovlivnit, a to zejména proto, že k tomu má všechny mechanismy - územní plán, stavební úřad i odbor ochrany přírody a životního prostředí,"tvrdí Petr Marcinčák.
Sdílet článek na sociálních sítích