Čtvrtek, 28. března 2024

Poražení se obrátí na Ústavní soud

Poražení se obrátí na Ústavní soud
V zákoně o stavbě dálnic jde o tvrdý střet, který zřejmě skončí před Ústavním soudem.
Na jedné straně stojí zájem řady politiků, kteří tvrdí, že bez nových dálnic a silnic nelze čekat ekonomický růst a rozvoj zaostávajících regionů. Na druhé stojí ekologové, právní puristé, některé obce a vlastníci obávající se o své pozemky. První vehementně zákon prosazují, druzí ho považují za ohrožení ústavou daných práv.
Nic na tom nemění skutečnost, že se norma připravuje už dva roky a její návrh byl několikrát modifikován a změkčen. Rozhodnutí ve sněmovně padne dnes a zákon zřejmě začne platit.
"Potřebujeme ho. Současná právní úprava brání efektivnímu budování liniových staveb, následkem jsou velké prodlevy a zpoždění řady významných projektů v uplynulých deseti letech," říká jeden z jeho navrhovatelů, lidovecký poslanec Jiří Hanuš.
"Vyvlastnění by mělo být až mezním řešením. Ne pro parkoviště ve vesnici, ale jen pro důležité stavby ve veřejném zájmu. Postup výstavby zákon urychlí," míní generální ředitel Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslav Mašek.

Některé obce protestují
Každý odklad státu stavbu prodražuje. Smlouvy mají inflační doložky a co vloni stálo sto miliónů, letos už je například o tři milióny dražší. Také pro stavební firmu znamená zdržení vyšší náklady. Musí novelizovat přípravu stavby, měnit smlouvy s dodavateli materiálu, se subdodavateli prací a znovu jednat na úřadech. V kuloárech sněmovny se však hovoří o podání k Ústavnímu soudu. Odpůrci zákona nemají sílu ho v parlamentě zastavit, čtyřicet podpisů nutných k tomu, aby se jím ústavní soudci začali zabývat, dají dohromady snadno. Jejich argumenty? Zákon omezuje vlastnická práva a pravomoci samospráv.
Proti zákonu už protestuje například třináct obcí z Českého ráje, které už dříve založily Sdružení proti omezování samosprávy. Zákon podle nich dává neomezenou pravomoc vládě, která stanoví jaké konkrétní úseky staveb budou ve veřejném zájmu.
"Žádný správní orgán už nebude zkoumat, zda tomu tak skutečně je a nikdo se proti takovému rozhodnutí nebude moci odvolat," píší jejich představitelé v otevřeném dopise poslancům. Brání se tak případné rychlostní silnici ve svém regionu. Nadšena není ani starostka Jílového u Prahy Květa Halanová. Nechce se smířit s daleko reálnější možností, že přes katastr jejího města povede dálnice D3.
Jiná situace je tam, kde na připojení na dálnici už dlouho čekají. "Bez dobrých komunikací není možné bojovat s nezaměstnaností. Místo, kde není dobré spojení pro investory snad ani neexistuje. Čítankovým příkladem je Třebíčsko," říká zastupitel kraje Vysočina za ČSSD Petr Pospíchal.

Zrychlí se rozhodování
Co vlastně zákon o výstavbě dálnic, rychlostních silnic, silnic a železničních koridorů mění? Má především usnadnit úřadům získat povolení pro realizaci těch staveb, které dopředu vláda po dohodě se samosprávami v krajích či obcích prohlásí za veřejný zájem. Celé povolovací řízení se zjednoduší a zrychlí, především tím, že se v některých případech upustí od opakovaného posuzování záležitostí, které se již dříve zkoumaly. Podle odhadů by se tak příprava na stavbu mohla zkrátit i na polovinu.
Zákon usnadní případné vyvlastňování. Dopředu stanoví veřejný zájem a úřady ho pak už nebudou muset jednotlivě prokazovat v konkrétních případech. Rychlý postup při vyvlastnění umožní tam, kde se na sporné pozemky vážou zástavy, předkupní práva či věcná břemena.
V domácím právním řádu jde skutečně o novinku. V minulosti parlament schválil pouze vyvlastňovací zákon o obchvatu města Plzně, který se týkal jednoho jediného projektu. V zahraničí podobné obecné zákony existují. V Německu se jich používá při výstavbě infrastruktury. Slovensko schválilo zákon, podle něhož lze vyvlastňovat i v okamžiku, kdy vláda posoudí zahraniční investici jako přínosnou pro daný region. "Vyvlastnění ve veřejném zájmu je jako krajní prostředek v pořádku, tak to funguje všude ve světě," říká i generální ředitel stavební společnosti Skanska CZ Zdeněk Burda.

Právníci se neshodnou
"Na základě zákona se stát nebude chovat vůči svým občanům jako partner, ale jako vrchnost. Vezme lidem právo se bránit a prosadí záměry plánovačů dálnic a silnic," tvrdí právník Pavel Černohous, který pracuje pro občanské sdružení Ateliér pro životní prostředí. Stát podle něj bude moci vůči odpůrcům stavby dálnic postupovat daleko tvrději než dosud.
Naopak vedoucí katedry ústavního práva Právnické fakulty v Plzni Karel Klíma ve svém několik dnů starém dobrozdání uvádí, že zákon je v souladu jak s principy, tak s jednotlivými ustanoveními českého ústavního pořádku. Přednost by podle něj měly mít obecné úpravy před přijímáním speciálních zákonů o jednotlivých stavbách. Konstrukce zákona tak odpovídá mezinárodnímu standardu vyvlastnění ve veřejném zájmu a za náhradu. Klíma nevidí ani žádný rozpor s judikaturou Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku. I ten totiž ponechává národní legislativě na úvaze, jak bude vymezen a podmíněn rozsah veřejného zájmu.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů