Pátek, 29. března 2024

Ekologové mé posudky respektují," říká Ivan Vorel z pražské Fakulty architektury

Ekologové mé posudky respektují," říká Ivan Vorel z pražské Fakulty architektury
Dělal jste několik posudků pro ředitelství silnic a dálnic (obchvatu Prahy, Plzně, dálnice D3), teď si vás na posouzení dálnice přes České středohoří najal Ekologický právní servis. Vycházíte vstříc přání zadavatele?
Ne. Posudky děláme vždy podle stejné metodiky, kterou jsme s kolegy pro tento u nás nový obor v 90. letech vymysleli.

Jaký vliv bude mít dálnice na krajinu Středohoří?
Posuzovali jsme jen variantu mostu a dvou tunelů, kterou nedávno schválilo do svého územního plánu zastupitelstvo Ústeckého kraje. Jejím srovnáváním s jinými variantami jsme se nezabývali. Přechod Opárenského údolí, kde dálnice bude na mostě, je problém. Dnes je tam krásná přírodní scenerie se zříceninou hradu, nově se tam objeví most, pohyb aut, světel. Zásah do krajiny ve smyslu zákona o její ochraně to je. Investor se ale snažil udělat most co nejatraktivnější, s velkým obloukem. Je to krásná stavba. Proto jsme se s ní v posudku smířili. Zato úsek pod Dobkovicemi, přes lomy, je nepřijatelný. Dálnice se tam dostává na estakádu dlouhou několik set metrů, v nejvyšším místě je ve výšce desetipatrového domu. Řešením by bylo udělat oba směry dálnice v různé výšce, aby se přimkly k terénu. Projektant ale tak jako já - udělat něco navíc, aby stavbu zapojil do krajiny - neuvažoval. Další problém je v mimoúrovňové křižovatce pod Lovošem, která dálnici napojuje na dnešní komunikaci. Je umístěna v nešťastném místě a řešena zbytečně komplikovaně. Mohla by být méně nápadná.

Jaký je závěr vašeho posudku?
Předložené řešení je nepřijatelné, protože představuje příliš silný zásah do krajinného rázu.

Jak s ním investor naložil?
Čekal bych, že si náš materiál prostuduje a pokusí se projekt vylepšit tak, aby stavba byla přijatelná. Oni si místo toho nechali udělat "proti-posudky". Jeden dělal profesor Lehovec, renomovaný odborník na dopravní stavby, druhý špičkoví odborníci na divadelní scénografii. Četl jsem je, jsou to zajímavé práce, ale s paragrafem 12 zákona na ochranu krajiny a přírody nemají nic společného. Z hlediska zákona jsou irelevantní.

Takže stavět dálnici v téhle podobě je protizákonné?
To říkají ekologové i ombudsman. Mně se takové zjednodušení nelíbí. Stavba dálnice není kriminální čin. Dotkne se sice nepříznivě některých významných estetických hodnot krajiny, ale na druhou stranu se nás všech velice příznivě dotkne, že velká a rozvíjející se aglomerace Drážďan bude připojena k Praze dvěma hodinami cesty.

Proč myslíte, že ředitelství dálnic nerespektuje váš posudek?
Dokud jsem dělal posudky pro ně, byl jsem u nich renomovaný odborník. Věřím, že jsem i dál - i když se mnou někteří z jejich pracovníků nyní odmítají hovořit. Chovají se svým způsobem racionálně. Měli za to, že je vše už hotovo, a náhle se objeví posudek, který jim práci komplikuje. Přesto by ho měli respektovat a zajímat se, jak mohou stavbu vylepšit. Vzít si příklad z ekologů - ti brali mé posudky vážně a často vzali zpět svá odvolání.
Zdroj:Respekt
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů