Pátek, 29. března 2024

Silnice R43 a R55 budou ekologicky posouzeny ve variantách

Silnice R43 a R55 budou ekologicky posouzeny ve variantách

Ministerstvo životního prostředí v rámci plánovaného vyhodnocení vlivu dopravních sítí v ČR na životní prostředí požaduje posoudit řadu silnic dálničního typu ve variantách. Na jižní Moravě se to týká rychlostní silnice R43 v úseku D1 – Kuřim v koridorech přes Bystrc a přes Boskovickou brázdu a R55 v úseku Rohatec – Staré Město v koridorech přes evropskou ptačí oblast na Bzenecku a mimo ni. Ministerstvo tak akceptovalo jeden z řady požadavků ekologického sdružení Děti Země.

 

„Bohužel se nám ale nepodařilo prosadit posouzení silničního spojeni mezi Brnem a Vídní ve variantě přes Mikulov po silnici I/52 a ve variantě přes Břeclav po dálnici D2,“ doplňuje Miroslav Patrik z Dětí Země.

 

Proti výstavbě R43 přes Bystrc z hlediska negativního vlivu na zdraví protestuje již několik let místní občanská sdružení a rovněž více než dvacet osm tisíc občanů pod peticí.

 

Silnice R55 má zase procházet přes ptačí oblast Bzenecká Doubrava - Strážnické Pomoraví, kde je naše největší hnízdiště ptáka lelka lesního, takže by ho tato varianta zcela zlikvidovala. Děti Země proto doporučují území ptačí oblasti obejít.

 

K oznámení koncepce Generálního plánu rozvoje dopravní infrastruktury České republiky (GEPARDI) se vyjádřilo celkem čtyřicet tři státních a nestátních organizací a osob, včetně čtyř občanských sdružení. Všichni pocházejí z jižní Moravy a kromě Dětí Země jde o Občany Brna proti stavbě rychlostní komunikace R43 v trase Kuřim – Troubsko, Občany za správné řešení komunikace R43 a Občany za ochranu kvality bydlení v Brně – Bosonohách.

 

Jedinou obcí, která na MŽP poslala své vyjádření, bylo jihomoravské Troubsko, které se obává negativních vlivů rozšíření dálnice D1 na šest pruhů, výstavby velké křižovatky s R43 přes Bystrc i její samotné stavby.

 

„Je tedy zřejmé, že odpor proti umístění silnice R43 přes Bystrc stále trvá,“ připomíná dále Patrik.

 

Ministerstvo také zvlášť požaduje posoudit ve dvou variantách silnici R35 na Liberecku a další všechny velké dopravní stavby, jejichž koridor není dosud schválen územním plánem kraje, což se týká i R35 na Pardubicku.

 

Děti Země také vítají, že MŽP přijalo jejich požadavky na zjištění, zda dopravní sítě nebudou mít negativní vliv i na sousední státy a také na všechna území evropské soustavy NATURA 2000.

 

Odkazy na důležité internetové stránky:

 

Koncepce dopravních sítí GEPARDI = www.gepardi.cz

Vyjádření MŽP k oznámení GEPARDI = www.ceu.cz

Silnice R43 na Brněnsku = www.r43.cz

Silnice R35 na Pardubicku = www.ctrebova.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů