Pátek, 29. března 2024

R43: noční můra desetitisíců Brňanů

R43: noční můra desetitisíců Brňanů
Plánovaná stavba rychlostní silnice R43 bude podobně jako přesun nádraží velkým volebním tématem. Jisté je jedno: odpůrci i zastánci varianty silnice vedoucí přes městskou část Bystrc předložili desítky argumentů, v nichž se běžný člověk už těžko orientuje.

Brno - Petici proti výstavbě R43 vedené přes Bystrc podepsalo pětatřicet tisíc lidí. Ti tvrdí, že je nutné silnici vést takzvanou Boskovickou brázdou. Plánovaná stavba by totiž podle nich přivedla do Bystrce desetitisíce aut, která by jezdila přímo pod jejich okny.
S bystrckou variantou však už počítá územní dokumentace. Nejmasovější peticí v Česku se teď dokonce zabývá senátní komise.
Politolog Miroslav Mareš z brněnské fakulty sociálních studií míní, že právě před volbami by mělo jít hlavně o boj argumentů. " Politici se budou určitě odvolávat na to, že je bystrcká varianta již schválena. Důležité proto bude, která strana podloží své tvrzení silnějším důkazem," zdůraznil Mareš.

Síla jediné petice
Když většina lidí z brněnské části Bystrc slyší o R43, kroutí nesouhlasně hlavou. Jana Pálková sehnala pod petici bojující proti bystrcké variantě pětatřicet tisíc podpisů. " Protestující mají pravdu. Kloním se k variantě obchvatu Brna, protože se dotkne méně lidí," míní senátor Jiří Zlatuška, jehož komise se peticí nyní zabývá.
V boji za tiché a čisté okolí svých domů vyzkoušeli odpůrci bystrcké varianty R43 spoustu taktik a metod. Mezi poslední patří argument, že územní plán města Brna umísťující kontroverzní silnici do blízkého okolí Brněnské přehrady byl schválen v rozporu s nadřízeným územním plánem.

Zastánci: územní plán platí
Tento argument však zástupci kraje důrazně odmítají. " Územní plán platí jako celek. Není možné z něj vytrhávat jednotlivé věci. R43 je uvedena ve výkresové části a navíc existuje i souhlas se záborem zemědělské půdy," odmítla námitku lidí z Bystrce již dříve vedoucí odboru územního plánování a stavebního řádu jihomoravského krajského úřadu Eva Hamrlová.

Její slova podpořila i krajská radní Anna Procházková. " Sice to někteří lidé zpochybňovali, ale zcela neoprávněně. Bystrcká varianta je odsouhlasena v rámci celého územního plánu Velkého územního celku Brněnské sídelní aglomerace. Obce, kterých se plán týká, by to měly respektovat," zdůraznila Procházková.
V tom jí dává za pravdu i starosta Bystrce Svatopluk Beneš. Jedním dechem však dodává, že boj o R43 ještě nekončí. " V územní dokumentaci je to opravdu schválené. To však ještě neznamená, že projekt nakonec vyjde a silnice tudy opravdu povede," říká důrazně Beneš. A připomněl, že zastupitelstvo městské části od počátku s umístěním trasy nesouhlasí.

Podzim bude důležitý
V současnosti obě strany sporu vyčkávají. Na podzim by měl vydat rozhodnutí senátní výbor pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice. Ten se v současnosti zabývá požadavky v petici odpůrců průtahu městem.
Čeká se i na vyjádření ministerstva životního prostředí. To posuzuje vlivy na veřejné zdraví a na životní prostředí. Výsledek by měli ministerští úředníci oznámit v polovině září.
" Svůj postoj změnila i vláda, která nám stavbu povolila. Ředitelství silnic a dálnic poslalo na ministerstvo životního prostředí stanovisko, že takzvaná varianta Boskovické brázdy není plnohodnotnou náhradou za bystrckou variantu," dodala radní Procházková.
Právě variantu rychlostní silnice skrze Boskovickou brázdu prosazují obyvatelé Bystrce. Prý se dotkne méně lidí a je proto vhodnější. Žádná studie s ní však nepočítá.
Po definitivním schválení a vyřízení všech náležitostí přijde na řadu vypracování investičního záměru, který musí schválit ministerstvo dopravy. " Posoudí i ekonomickou výhodnost. Ale domnívám se, že zrovna u R43 problémy nebudou," prohlásil náměstek pro realizaci zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury Jiří Novák. Peníze na stavbu podle něho chybět nebudou.

FILIP SUŠANKA
Zdroj:Rovnost - Brněnský a jihomoravský deník
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů