Úterý, 23. dubna 2024

Aktivisté: R43 není třeba

Podle studie projíždí přes Brno ze severu na jih málo aut
Aktivisté: R43 není třeba

Brno - Takzvanou Hitlerovu dálnici mohou Brňané přejmenovat na Zbytečnou dálnici. Pokud ovšem uvěří dopravní studii, kterou si na projekt rychlostní silnice R43 nechaly vypracovat tři ekologické organizace.


Podle experta Zdeňka Kotka projede městem na tahu ze severu země na jih maximálně pět tisíc aut denně. A to v obou směrech.


" R43 Brnu od aut významně neuleví, vedení města by si to mělo uvědomit a nevyvolávat v lidech pocit, že nová dálnice je lékem na zácpy v ulicích," řekl ředitel Hnutí Duha Martin Ander.
Zaujal tak ještě tvrdší postoj než občanská sdružení, která se jen snaží přesunout R43 více na západ od Brna. Tak, aby neprotínala Bystrc a nesevřela společně s dálnicí D1 Bosonohy.
Představitelé města i Jihomoravského kraje závěry studie odmítají. " Jsou to nesmysly a demagogie. Různé organizace zadávají rádoby profesionální studie na cokoliv. Vůbec nechápu, co ti lidé chtějí. Aby bylo Brno prázdné?" uvedl brněnský radní Radomír Jonáš. Věří, že odborníci města i kraje posoudili přínos R43 správně.

Pro kraj R43 prioritou

Krajského radního Milana Venclíka informace o studii zastihla na cestě do Prahy. " Zrovna jedu k ministrovi dopravy a budu mu znovu říkat, že R43 je jednoznačnou prioritou Jihomoravského kraje," zasmál se náhodě Milan Venclík. I on návrhy ekologů jednoznačně odmítá. " Musíme se především bavit o tom, aby dopad výstavby R43 na životní prostředí byl minimální. Ale to, že není potřeba, může říct jen dopravní analfabet," uvedl Venclík. R43 je podle něj naprosto nezbytná a má nadregionální charakter.

Stačí prý modernizovat

Ekologové si myslí, že by stačila modernizace silnice I/ 43, která spojuje Brno a Svitavy. " U obcí na sever od Brna je možné například postavit obchvaty a na kritických místech silnici rozšířit," myslí si Ander.
V Brně doporučují ekologové dokončit velký městský okruh a na problémových místech města vystavět protihlukové zábrany. R43 hýbe jižní Moravou už několik let. Petici proti jejímu vedení přes Bystrc podepsalo v uplynulých letech okolo třiceti tisíc lidí, kteří napadají plány na její stavbu i z právní stránky.
O vybudování nové silnice se uvažuje už desítky let. Ještě z dob protektorátu stojí na řadě míst hotové náspy a části mostů. Právě proto se R43 přezdívá Hitlerova dálnice.

PAVEL TOMEŠ

R43 přes Bystrc
 Kdy se začne stavět?
 Nejdříve 2012
 Kolik bude stát?
 Odhaduje se 10 miliard

 Zdroj: Brněnský deník

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů