Obchodní centra si dělají naschvály
Projekty nových obchodních center to nemají vždy jednoduché. Stačí pár
"šikovných" aktivistů a nákupní galerie nikdy stát nebude, případně se její
stavba alespoň o pár měsíců prodlouží.
Projekty nových obchodních center to nemají vždy jednoduché. Stačí pár "šikovných" aktivistů a nákupní galerie nikdy stát nebude, případně se její stavba alespoň o pár měsíců prodlouží.
A právě jejich "služeb" někdy využije i konkurence. Obchodních center je totiž podle podle statistik společnosti Centers Data v Česku více než stovka. A další vyrůstají mnohdy takřka na dohled těm stávajícím.
Pole místo obchodu
Existuje spousta legálních i nelegálních způsobů, jak stavbě centra zabránit. "Účinnou metodou je zapojit sdružení na ochranu přírody. To podle zákona může vstoupit do řízení," potvrzuje Jan Liška z advokátní kanceláře Peterka & Partners, která se zabývá obchodním právem.
Protože centrum nemůže stát, dokud neproběhnou všechna řízení, již několikrát se stalo, že celá stavba ztroskotala a centrum nikdy nevyrostlo.
"Není to nic výjimečného. Například společnost Tesco si takto pořídilo nejdražší bramborové pole na Šebrově. Dalším příkladem jsou i Arkády Pankrác. Tady už se ale protahování zastavilo," říká Pavla Hejnová ze společnosti Centers Data. Obchodní centrum se sto čtyřiceti obchody, které vyjde na více než sto milionů eur, by mělo být otevřeno na podzim příštího roku.
Přetahování nájemců
Někdy je součástí boje mezi centry i to, že konkurent "přetáhne" i hlavního nájemce plánovaného obchodního centra. Bez hypermarketů a supermarketů, které do nákupních galerií lákají lidi je totiž výstavba téměř nemožná. Podle právníků se však jedná o nekalou soutěž, která může být právně postihnutelná.
Bojuje se tak nejen o pozemky, ale i o atraktivní nájemce. Když před dvěma lety vstupovala společnost Esprit do Česka, bodovalo pražské Centrum Chodov. "Na Chodově byl velký boj, aby získali Esprit. Bylo to první centrum, kde měla značka svůj butik. Takováhle třešnička na dortu je pro úspěch centra hodně důležitá," říká Pavla Přikrylová z Peterka & Partners.
Výjimkou pro "vytoužené" obchody pak nejsou ani nejrůznější slevy na nájemném či smlouvy o exkluzivitě.
Také v nejbližší době se v Česku představí několik nových značek. V Palladiu to bude litevská Baltica Group či švédský módní řetězec Index.
"Stále častěji se ozývají také polské značky," dodává Renata Kodadová ze společnosti ING Real Estate Development. V Česku se představí například řetězec zaměřený na doplňky pro domácnost AlmiDecor.
Pro nejbližší období je podle Centers Data naplánováno zhruba sedmdesát center jak v České, tak i Slovenské republice. Nejvíce nových projektů je naplánováno v Nitře a v Liberci.
A právě jejich "služeb" někdy využije i konkurence. Obchodních center je totiž podle podle statistik společnosti Centers Data v Česku více než stovka. A další vyrůstají mnohdy takřka na dohled těm stávajícím.
Pole místo obchodu
Existuje spousta legálních i nelegálních způsobů, jak stavbě centra zabránit. "Účinnou metodou je zapojit sdružení na ochranu přírody. To podle zákona může vstoupit do řízení," potvrzuje Jan Liška z advokátní kanceláře Peterka & Partners, která se zabývá obchodním právem.
Protože centrum nemůže stát, dokud neproběhnou všechna řízení, již několikrát se stalo, že celá stavba ztroskotala a centrum nikdy nevyrostlo.
"Není to nic výjimečného. Například společnost Tesco si takto pořídilo nejdražší bramborové pole na Šebrově. Dalším příkladem jsou i Arkády Pankrác. Tady už se ale protahování zastavilo," říká Pavla Hejnová ze společnosti Centers Data. Obchodní centrum se sto čtyřiceti obchody, které vyjde na více než sto milionů eur, by mělo být otevřeno na podzim příštího roku.
Přetahování nájemců
Někdy je součástí boje mezi centry i to, že konkurent "přetáhne" i hlavního nájemce plánovaného obchodního centra. Bez hypermarketů a supermarketů, které do nákupních galerií lákají lidi je totiž výstavba téměř nemožná. Podle právníků se však jedná o nekalou soutěž, která může být právně postihnutelná.
Bojuje se tak nejen o pozemky, ale i o atraktivní nájemce. Když před dvěma lety vstupovala společnost Esprit do Česka, bodovalo pražské Centrum Chodov. "Na Chodově byl velký boj, aby získali Esprit. Bylo to první centrum, kde měla značka svůj butik. Takováhle třešnička na dortu je pro úspěch centra hodně důležitá," říká Pavla Přikrylová z Peterka & Partners.
Výjimkou pro "vytoužené" obchody pak nejsou ani nejrůznější slevy na nájemném či smlouvy o exkluzivitě.
Také v nejbližší době se v Česku představí několik nových značek. V Palladiu to bude litevská Baltica Group či švédský módní řetězec Index.
"Stále častěji se ozývají také polské značky," dodává Renata Kodadová ze společnosti ING Real Estate Development. V Česku se představí například řetězec zaměřený na doplňky pro domácnost AlmiDecor.
Pro nejbližší období je podle Centers Data naplánováno zhruba sedmdesát center jak v České, tak i Slovenské republice. Nejvíce nových projektů je naplánováno v Nitře a v Liberci.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích