Sobota, 20. dubna 2024

Ve čtvrtek končí termín pro srovnávací analýzu dálnice Brno–Vídeň

Ve čtvrtek končí termín pro srovnávací analýzu dálnice Brno–Vídeň

Ve čtvrtek (31. 7.) vyprší termín pro zpracování srovnávací analýzy dvou možných tras dálničního spojení Brno–Vídeň, kterou zadalo Ředitelství silnic a dálnic [1] Ale vláda na výsledky studie za miliony korun vůbec nečekala a začátkem června rozhodla, že postaví obě trasy. 

 

Ministři nečekali na výsledky ani přesto, že vstupní podmínky dokončované analýzy trasu kolem Břeclavi předem znevýhodňují proti variantě přes Mikulov, kterou prosazuje ministerstvo dopravy a krajští politici. Zadání totiž požaduje, aby studie porovnala samotnou trasu přes Mikulov s břeclavskou variantou, která zahrnuje čtyřpruhový obchvat Břeclavi – nikoliv mikulovskou dálnici plus dvoupruhový obchvat Břeclavi (který je již v přípravě a bude se stavět bez ohledu na to, jak dopadne trasa přes Mikulov) s břeclavskou variantou s obchvatem rozšířeným na čtyři pruhy. Břeclavská varianta tak vyjde uměle dražší.

 

Ani u jedné z tras se dosud neprokázalo, že by byla ekonomicky smysluplná. Naopak, posudky, které si Ředitelství silnic a dálnic nechalo udělat u firmy HBH Projekt, uvádějí:

 

  • „Výsledky ekonomického hodnocení prokazují, že stavba [Pohořelice–Mikulov]…není z čistě ekonomického hlediska životaschopná…celý úsek rychlostní silnice R 52 od Pohořelic po hranice…nedosahuje z čistě ekonomického hlediska požadovaného výsledku.“[2]

 

  • Ale také u Břeclavi „nízké intenzity [přepravy] v žádném případě nezdůvodňují výstavbu čtyřpruhové komunikace…...zpracovatel....nedoporučuje navrhovanou trasu R55 k realizaci…připravovaný obchvat Břeclavi…doplněný z rakouské strany…splní s dostatečnou rezervou kapacity…“ [3]

 

Vybudování obou spojení pak bude podle ekologických organizací znamenat ještě větší ekonomický nesmysl.

 

Ještě stále však zůstává ve hře možnost, že vláda projekt přehodnotí. Financování  trasy Brno–Mikulov–Vídeň prošetřuje Nejvyšší kontrolní úřad [4]. Jeho závěr patrně ovlivní i rozhodování Evropské komise, zda vůbec lze uvažovat o financování projektu z evropských fondů. Dalším problémem je nelegální územní plán takzvaného velkého územního celku Břeclavsko, kterým se v současnosti zabývá Ústavní soud i Evropská komise. Přitom je to jediný územní plán, který s výstavbou trasy přes Mikulov počítá.

 

Ekologické organizace i postižené obce – a také Evropská komise, která má stavbu platit – požadují, aby vláda udělala podrobné hodnocení a porovnání smysluplnosti obou tras a do té doby pozastavila utrácení peněz na projekt.

 

Hnutí DUHA a Ekologický právní servis ministrům vytýkají, že utrácejí stovky miliard korun na dálniční projekty, aniž by posoudili jejich účelnost – a přestože hovoří o omezování hluku a výfukových plynů z kamionů, financují stavby, jejichž hlavním cílem je právě obsluha kamionové dopravy. Zelené organizace prosazují, aby stát investoval především do přesunu zboží na železnice a do lepší veřejné dopravy.

 

Pavel Přibyl z Hnutí DUHA řekl:

„Na příkladu trasy z Brna do Vídně se ukazuje, že nějaká zbytečně proinvestovaná miliarda – či spíše desítky miliard – ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury vůbec netrápí. Úředníci si uvykli, že peníze z kapes daňových poplatníků zkrátka vždy přitečou, byť by šlo o sebeproblematičtější projekt. Ovšem miliardy se dají použít i lépe. Byly by urgentně potřeba na vylepšení železnic, budování veřejných logistických center nebo urychlenou výstavbu obchvatů, jež by ulehčily obyvatelům měst a obcí.. Potřebujeme také účinnější mýto, které by opravdu motivovalo firmy, aby zboží neposílaly dalšími a dalšími kamiony.“

 

Daniela Konečná z Ekologického právního servisu řekla:

Jsme svědky nebývalého politického tlaku a zájmu klíčových státních aktérů v čele s ministrem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic na tom, aby k výstavbě R52 došlo  za každou cenu. Za cenu toho, že budou porušeny české i evropské předpisy a že vláda bude jednat protiústavně. Případně i za cenu toho, že Evropská unie peníze na výstavbu projektu nedá, i když financovat takové spojení Brna s Vídní, které by bylo smysluplné, měla v plánu. A tak se vesele utrácí. Ke třem milionům vyhozených korun z českého rozpočtu za neférově zadanou a navíc pro ministerstvo dopravy evidentně nezajímavou studii tak může lehce přibýt deset miliard za silnici. Minimálně.

 

 

Kontakt:

Pavel Přibyl, Hnutí DUHA, telefon 603 207 249, email pavel.pribyl@hnutiduha.cz

Daniela Konečná, Ekologický právní servis, telefon 775 154 085, email daniela.konecna@eps.cz
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů