Čtvrtek, 18. dubna 2024

Dálnice D3: Obce na Benešovsku vs. ekologové

Dálnice D3: Obce na Benešovsku vs. ekologové

Pokud ve sporu zvítězí Ministerstvo životního prostředí a ekologické organizace, mohla by výstavba dálnice D3 začít až za 12 let.

Dálnice D3 by měla vyřešit dopravní situaci hned v několika městech a obcích z Benešovska, například v Olbramovicích, Miličíně nebo Nové Hospodě.

Starostové na Benešovsku, kteří nedávno v Benešově společně shlédli videoprezentace uvažovaných komunikací Ředitelství silnci a dálnic, jsou toho názoru, že nebýt odmítavého stanoviska ministerstva, mohlo se už začít dávno stavět.

Alternativní varianta Promika ale znovu otevřela diskusi.

Obce a ekologové se neshodují

Odborníci kvůli dlouhým diskusím ekologů s ministerstvem teprve shromažďují materiály pro studii EIA, která posuzuje vliv stavby na životní prostředí.

"Dálnici do jižních Čech chceme, ale nikoliv přes rekreační oblast Posázaví," uvedl náměstek ministra životního prostředí Aleš Kuták. "V případě této trasy by dálnice vedla již urbanizovaným koridorem, respektive po jeho okraji. Tím pádem je tu konflikt menší. Obecně se dá říct, že výhody a nevýhody u obou tras jsou zrcadlově obrácené. Co je výhodou jedné trasy, je nevýhodou té druhé."

Kudy dálnice D3 povede?

Obce na Benešovsku i Říčansku obecně podporují tzv. Stabilizovanou variantu dálnice, kterou prosazoval také Středočeský kraj pod vedením Petra Bendla. Ucelený názor na dálnici D3 nový hejtman David Rath zatím neprezentoval, pouze pro Český rozhlas začátkem listopadu řekl:

"Je určitě potřeba, aby do jižních Čech vedla dálnice. Mně přijde logičtější nejdřív dostavět rychlostní silnici přes Příbram. Na druhou stranu do budoucna se neobejdeme ani bez dálnice na České Budějovice kolem Benešova, ale je otázka, jak moc to musí zasáhnout do těch cenných území."

Podívejte se na mapku (klikněte pro zvětšení):

Mapa variant dálnice d3

První - stabilizovaná - varianta začíná u Vestce u Prahy, pokračuje okolo Jílového, dále mezi Sedlčanami a Olbramovicemi, mine Miličín a směřuje na jih.

Druhá navrhovaná varianta Promika má začátek u Říčan a vlastně kopíruje současnou přetíženou benešovskou silnici a vede v těsné blízkosti Benešova.

Novinky o dálnici budou na jaře

Dálnice D3 bude ve středních Čechách nejdražší stavbou za posledních několik desítek let. Úsek od Prahy až ke hranicím kraje by měl stát asi 40 miliard korun. Zaplatit by ho měl soukromý investor. Podle ředitele krajské správy Ředitelství silnic a dálnic Tomáše Jílka jsou totiž finanční zdroje státu a Evropské unie v poslední době velmi omezené.

Mapa variant dálnice d3
 

Studie vlivu dálnice na životní prostředí má být hotova na jaře. Tehdy se také chtějí setkat středočeští starostové.

Pokud ovšem ministerstvo životního prostředí své námitky nestáhne a bude se stavět varianta Promika, začne středočeská část dálnice vznikat navzdory vůli starostů až v roce 2020.

Dálnici D3 sledují i další organizace. Na webu www.dalnice-d3.cz se prosazuje Stabilizovaná varianta, stránky www.d3klid.cz zase patří sdružení, které proti této variantě protestuje.

Zdroj: http://www.benesovsko.info

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů